TowaTei skrev:
Och de proffskockar med självrespekt som saknar tillgång till stadsgas och inte vill krångla med gasflaskor, vad använder dem? Induktion, glaskeramik eller gjutjärn?
Ingen aning, de kanske inte är proffs:confused: Frugan tycker om matlagning och ser på mycket kockprogram. Jag har noterat att man alltid använder gasspisar där och aldrig induktion.

trähandtag skrev:
I vårt kök (ombyggt 2006) installerades då den bästa (dyraste) induktionshällen från Ikea. Efter att följt tråden några veckor har jag blivit mer observant på stekytan. Vill påstå att den har fungerat som den skall, men sedan ett år tillbaka har något hänt, för att stekpanna blir inte helt jämnvarm längre (ca 20 % kl 08, sett mott spisen) värms sämre, speciellt om det kokas något annat på andra plattor. När det gäller ljud är det få gånger som det låter något.
Troligen det har hänt nåt med spolen så att den inte skapar ett jämt magnetisk fält. Fältet är lättpåverkad av andra fältar runtomkring sig.

Finndjävel skrev:
Ingen aning, de kanske inte är proffs:confused: Frugan tycker om matlagning och ser på mycket kockprogram. Jag har noterat att man alltid använder gasspisar där och aldrig induktion.
Min erfarenhet (baserad på ett begränsat antal proffskockar (men samtliga med självrespekt!) i min närhet) är att de har induktionsspisar, och att de framhåller dessas gasspisliknande egenskaper. Skulle de hellre vilja ha gasspis även hemma? Ja förmodligen, men de tycker uppenbarligen att induktion är tillräckligt bra och bättre än glaskeramiks- och gjutjärnsalternativen. Dessutom är det som sagt lite bökigare med gas.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jag är ingen proffskock men jag installerar ändå gas i köket. Gör det mig till proffskock då? :D

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
TowaTei skrev:
Min erfarenhet (baserad på ett begränsat antal proffskockar (men samtliga med självrespekt!) i min närhet) är att de har induktionsspisar, och att de framhåller dessas gasspisliknande egenskaper. Skulle de hellre vilja ha gasspis även hemma? Ja förmodligen, men de tycker uppenbarligen att induktion är tillräckligt bra och bättre än glaskeramiks- och gjutjärnsalternativen. Dessutom är det som sagt lite bökigare med gas.
Dessutom slipper du risken för brand och explosioner. Att sen får släpa gasflaskor (ingen statsgas här och på många andra platser) och sot som blir på grytor (rengöring på spis och grytor blir inte kul).

Jag har en fråga till Towa Tei. Om man är proffskock och har pacemaker vad ska man välja emellan
1- induktionsspis
2-Glaskeramisk
3-gjutjärnspis
?
Motivera gärna svaret.

Lars48 skrev:
Jag har en fråga till Towa Tei. Om man är proffskock och har pacemaker vad ska man välja emellan
1- induktionsspis
2-Glaskeramisk
3-gjutjärnspis
?
Motivera gärna svaret.
Aha, är det där som skon klämmer för dig? Nej, jag ser ingen som helst poäng med att diskutera det här med dig då du redan har förklarat att induktion är i princip oanvändbart i matlagningssammanhang trots det uppenbarligen är väldigt många som är övertygade om motsatsen.

• Gilla
Stringfellow Hawke och 2 till
  • Laddar…
I Sverige ser det ut som att Induktionshäll är överrepresenterat när det gäller trend.

https://www.google.se/trends/explore?q=induktionshäll,Gashäll

Det betyder såklart inte att det är bäst men uppenbarligen tillräckligt för att vara klart överrepresenterat.

Man får tänka på att Induktionshäll är relativt ny i jämförelse så det finns säkert en hel del teknik utveckling kvar.

För oss som inte har ett jätte intresse i matlagning så är induktion väldigt smidigt! Vi märker stor skillnad från glashällen vi hade tidigare. Sen kan man ju säga att det där med jämn värme är inte häller någon självklarhet på glashäll.

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
snowjim skrev:
I Sverige ser det ut som att Induktionshäll är överrepresenterat när det gäller trend.

[länk]

Det betyder såklart inte att det är bäst men uppenbarligen tillräckligt för att vara klart överrepresenterat.

Man får tänka på att Induktionshäll är relativt ny i jämförelse så det finns säkert en hel del teknik utveckling kvar.

För oss som inte har ett jätte intresse i matlagning så är induktion väldigt smidigt! Vi märker stor skillnad från glashällen vi hade tidigare. Sen kan man ju säga att det där med jämn värme är inte häller någon självklarhet på glashäll.
Därför jag bytte spis, för liten stekplatta. Sen betydligt enklare att göra rent dessutom, underbart om man är lat av sig:)

snowjim skrev:

[länk]

Trenden är för sökmotorn snälla du. Kan tolkas på många olika sätt . Säger inte mycket om populäriteten.

Finndjävel skrev:
Hoppas verkligen inte det. Det finns redan skrämmande många exempel där fullständig skit blivit "standard", (t.ex., Philipshead, USB) mera sånt behöver vi inte. Det som talar emot induktionshällarna är att inte en enda proffskock med självrespekt använder dem.
Här har du fel!
De proffskockar(kökschefer och krögare) som jag träffat har i regel induktion hemma.
Givetvis är gas förstahandsvalet, men det är ofta bökigt.
Finns de som har ikea och ändå tycker det är bättre än traditionella.

Själv tillhör jag inte kategorin, men jag har en telefunken induktion som lider av problemet i tråden.
För mig är det 50/50 vad jag skulle välja beroende på vad jag skall laga och vilket kärl jag har till hands, men med en induktion som inte lider av problemet i tråden är det ingen tvekan vad jag skulle välja.

Vad proffskockar har på jobbet är irrelevant då dessa stekhällarna har andra krav.
De är konstruerade för att gå permanent. T.ex. behöver de inte vara energisnåla eller snabba vid uppvärmning av själva hällen.

Jag vet däremot ingen i denna kategori som föredrar traditionell spis.

Så får bara marknaden mogna och med det menar jag att problemet i tråden "vuxit bort" samt produktionskostnad minskat(utvecklingskostnader mm), så är jag övertygad att induktion kommer ta över och det gäller inte bara hällar utan fler områden.
Största anledningen jag tror detta kommer att hända är att denna teknik är energieffektivare i många tillämpningar.

Lars48 skrev:
Trenden är för sökmotorn snälla du. Kan tolkas på många olika sätt . Säger inte mycket om populäriteten.
Kära du, du får tolka det som du vill. När folk söker mer på teknik A än teknik B så tolkar iallafall jag det som mer intressant just nu. För mig som precis varit runt i butiker och sett utbudet som erbjuds i de allmänna butikerna så känns det ganska logiskt, säkert 80% är induktionshällar.

snowjim skrev:
Kära du, du får tolka det som du vill. När folk söker mer på teknik A än teknik B så tolkar iallafall jag det som mer intressant just nu. För mig som precis varit runt i butiker och sett utbudet som erbjuds i de allmänna butikerna så känns det ganska logiskt, säkert 80% är induktionshällar.
Här kommer en länk som beskriver lättläst och kortfattad hur den funkar.
Var o en får bedöma själv om det är en bra ide att tillämpa den för matlagning eller inte.
Vill bara ponera att på min arbetsplats hade vi nyligen en riskbedömning av olika instrument. När det kom till arbete med HF maskiner då har vi satt risknivån mer än normal pga okända effekter av den magnetiskafältet på människan. Arbetare med pacemaker får inte ens vara i samma rum när instrumentet går.
Länk:http://www.richieburnett.co.uk/indheat.html

snowjim skrev:
Finns säkert en hel del att göra, men induktionshällar har funnits ett tag. Vet att Husqvarna hade induktionshällar innan millennieskiftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.