Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Efter att ha läst hela tråden får jag känslan av att många som har induktionshällar från Elux/Ikea är missnöjda, bland annat med ojämn värme och buller. Samtidigt verkar de som har Siemens/Bosch inte alls känna igen sig i problematiken.

Själv har jag en häll från Siemens som ger jämn värme i alla mina kärl (Teflonpannor från Tefal, gryta från Le Creuset, gjutjärn från Skeppshult). Dessutom är den i stort sett helt tyst jämnt. Enda gången den låter är första halvminuten när man kör boost på en platta och den "gasar igång".

Jag förstår att det är lätt att ledsna på induktion om man får problemen som en del i tråden drabbats av. Men för mig som har enbart positiva erfarenheter är induktion det bästa på länge. Mina gjutjärnsplattor i förra lägenheten var betydligt svårare att få rätt temperatur med och betydligt trögare, ett helvete att koka ris till exempel. Dessutom en mardröm att rengöra jämfört med induktionshällen jag har nu.
Samma här. Har också Siemens och är toknöjd. Inget oljud heller.

Redigerat:
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Tillbaks till TS,s problem. Faktum är att ett magnetisk fält är inte homogen. Vissa tillverkare förmodligen har kunnat minska detta ohomogenitet så att hela ytan av kärlet värms likadant. Men andra tillverkare inte har lyckats med det.
Trots allt tekniken med magnetisk fält (induktinshäll) har denna svaghet.

Köpte en billig induktionshäll på Ikea det gör jag inte Om hade en Siemens tidigare och den funka kanon bra. Men pga flytt och renovering av köket i det hus vi bor nu så gjorde vi ett dåligt val då vi valde en billig häll men en av de dyraste ugnarna som ikea har. Ungnen är för övrigt bra men Induktionshällen är bara skräp ojämn värme och på de lägre effekterna så kör den med av/på automatik så vattnet kokar/slutar koka . Avråder alla från att köpa sånt skräp . Skulle kunna ta den till stugan när jag är klar där men den duger inte där :pblir nog soptippen snart

I vårt kök (ombyggt 2006) installerades då den bästa (dyraste) induktionshällen från Ikea. Efter att följt tråden några veckor har jag blivit mer observant på stekytan. Vill påstå att den har fungerat som den skall, men sedan ett år tillbaka har något hänt, för att stekpanna blir inte helt jämnvarm längre (ca 20 % kl 08, sett mott spisen) värms sämre, speciellt om det kokas något annat på andra plattor. När det gäller ljud är det få gånger som det låter något.

Kokarn skrev:
Köpte en billig induktionshäll på Ikea det gör jag inte Om hade en Siemens tidigare och den funka kanon bra. Men pga flytt och renovering av köket i det hus vi bor nu så gjorde vi ett dåligt val då vi valde en billig häll men en av de dyraste ugnarna som ikea har. Ungnen är för övrigt bra men Induktionshällen är bara skräp ojämn värme och på de lägre effekterna så kör den med av/på automatik så vattnet kokar/slutar koka . Avråder alla från att köpa sånt skräp . Skulle kunna ta den till stugan när jag är klar där men den duger inte där :pblir nog soptippen snart
Jag förstår dig. En hög frekvens spole är inte gjort för att laga mat. Den är gjord för att skapa hög värme i ett litet område inuti spolen.
Har många användningsområde som förbränningsanalyser, ICP-OES mm men inte matlagning.

Lars48 skrev:
Jag förstår dig. En hög frekvens spole är inte gjort för att laga mat. Den är gjord för att skapa hög värme i ett litet område inuti spolen.
Har många användningsområde som förbränningsanalyser, ICP-OES mm men inte matlagning.
Vad är din åsikt om gasbrännare i matlagningssammanhang?

TowaTei skrev:
Vad är din åsikt om gasbrännare i matlagningssammanhang?
Det är helt ok, om man kan justera lågan förstås.

Lars48 skrev:
Vi har väl kommit fram till att många induktionshällar fungerar bra. Mina bilder tidigare i tråden visar väl detta.

Redigerat:
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Jag är övertygad om att induktion kommer ta över "hela" marknaden.
Finns för många argument för detta och nästan inga emot.
Tekniken finns redan.
Marknaden(producenter och slutkunder) skall bara mogna lite.

sblixten skrev:
Tekniken finns redan.
Hoppas verkligen inte det. Det finns redan skrämmande många exempel där fullständig skit blivit "standard", (t.ex., Philipshead, USB) mera sånt behöver vi inte. Det som talar emot induktionshällarna är att inte en enda proffskock med självrespekt använder dem.

sblixten skrev:
Tekniken finns redan.
Denna tråd hjälper bland annat slutlunder att mogna lite !
Om tekniken var så stark och marknadsövertagande då skulle den tagit över för ett bra tag sen.
Den är ju typ över 10 år gammal teknik.

Finndjävel skrev:
Det som talar emot induktionshällarna är att inte en enda proffskock med självrespekt använder dem.
Vad använder proffskockarna med självrespekt?

(för övrigt håller jag verkligen med dig angående USB)

Det är liksom 3D TV. Den kom sålde bra ett tag och nu försvinner den snart. Dålig utvecklad teknik helt enkelt, skadar ögonen.

TowaTei skrev:
Vad använder proffskockarna med självrespekt?

(för övrigt håller jag verkligen med dig angående USB)
Dom verkar föredra gasspisar.

Finndjävel skrev:
Dom verkar föredra gasspisar.
Och de proffskockar med självrespekt som saknar tillgång till stadsgas och inte vill krångla med gasflaskor, vad använder dem? Induktion, glaskeramik eller gjutjärn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.