Nu har jag läst tråden och det bekräftar min uppfattning.
Många induktionshällar lämnar ojämn värme - det går delvis att kompensera med "rätt" kärl.
Det finns bra induktionshällar.
Den dag jag byter häll skall jag se till att få en av de bra(y)

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Lars48 skrev:
Vänta 10 minuter på en kopp tevatten !
Förhoppningsvis din kopp är inte större än 50cl allt en halvliter. Specifik värme kapacitet för vatten är 4180 för en liter vatten. Antar att du värmer den från typ 10 grader till den kokar alltså 92 garder mer. (4180*90)/2=188100 J. Den mista plattan har en effekt på typ 1200 W. Då tar det 188100/1200=156 sekunder eller ca 2,5 minuter för en kopp te. Kör du med booster på galsceramikhällen då går det ännu fortare men 10 minuter kan det inte ta.
Jag är fullt medveten om att pappas spis är dålig. Ja, det tar 10 minuter. Och han vägrar skaffa vattenkokare. Men nu kommer han att få en i julklapp iallafall. Moahahah....

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Lazzeman skrev:
Jo precis, speciellt när induktionen bara värmer upp mitten på stekpannan
Det är ju inte riktigt rättvist att hänvisa till en dålig induktionshäll och dra slutsatsen att alla induktionshällar är dåliga. Det är som att påstå att vanliga värmeplattor är dåliga för att man försökt steka med den minsta plattan. Induktion är bevisligen en fungerande teknik.

• Gilla
cblue944
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Det var därför man uppfann vattenkokare, betydlig snabbare och effektivare än en induktionshäll. Så frågan vilket mervärde en induktionshäll ger kvarstår.
Vattenkokare är inte snabbare än induktionshäll. Om man tänker sig en vattenkokare som har samma effekt som en induktionshäll så den på sin höjd lika snabb som induktion, men aldrig snabbare. Men induktionshällar brukar ha ett boost-läge på t ex 3500W. Det finns inga vattenkokare (i konsumenthandeln i alla fall) med effekt över 2300W, så normalt är induktion betydligt snabbare än en vattenkokare.

f91jsw skrev:
Det är ju inte riktigt rättvist att hänvisa till en dålig induktionshäll och dra slutsatsen att alla induktionshällar är dåliga. Det är som att påstå att vanliga värmeplattor är dåliga för att man försökt steka med den minsta plattan. Induktion är bevisligen en fungerande teknik.
Jo men kom ihåg att Electrolux säger att spisen är OK...trots att den inte klarar att värma upp hela pannan. Enligt dom är den inte dålig. Så vad ska man dra för slutsats av det?

Antingen att Electrolux inte vill stå för att det är ett fel för den specifika produkten, eller att pannan inte är tillräckligt bra.

Lazzeman skrev:
Jo men kom ihåg att Electrolux säger att spisen är OK...trots att den inte klarar att värma upp hela pannan. Enligt dom är den inte dålig. Så vad ska man dra för slutsats av det?
Att Electrolux tillhör de dåliga.
Likaså deras service/reklamationsrätt.
M.a.o. håll dig borta från dessa när det gäller induktionshällar.

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Ja, det verkar som att vissa har fått det att fungera, men som sagt, rena lotteriet, som ivarjefall jag väljer bort

Vi har en Electrolux EKI6761AOX som tyvärr lider av samma problem.

Vi köpte den när vi gjorde om i köket i fritidshuset och vi ville ha en 60 cm spis med dubbelugn och induktion, och då finns det inte mycket att välja på. Husqvarna eller Electrolux, och det är väl i stort sett samma spis.

Spisen verkar vara konstruerad av någon som aldrig satt sin fot i ett kök.

Problemet är att samtliga zoner är lika stora (små?), vilket framförs som en fördel, och det skulle ha varit en fördel om de varit tillräckligt stora.

Andra problem med med spisen är touchkontrollerna i hällen, vilket gör att allt stängs av, inklusive alla timers, om det kokar över eller om man torkar av hällen med trasa. Knapplåset fungerar bara om man har en platta igång, dvs man kan inte slå på knapplåset om man bara har ugnarna eller eller en timer igång. Luckan till övre ugnen är så tjock (tre glas) att man inte kan ställa in en plåt i de nedre hyllorna, och det är svårt att ta ut en plåt som sitter långt ner utan att bränna sig.

Vi har en gammal Husqvarna spis med glaskeramikhäll och dubbla ugnar som vi är väldigt nöjda med, och just de dubbla ugnarna var helt avgörande för köpet. Den gamla spisen har vanliga rattar och olika stora zoner, och fungerar utmärkt, och vi ville ha en induktionsspis för snabbheten, men det är bara att inse att det var ett felköp. Tyvärr medger inte köket att man har separat häll och dubbla ugnar, vilket kunde ha varit ett alternativ om man vetat om dessa problem.

Min son har en enklare Electrolux spis med induktion, och den har fyra zoner i olika storlek, och vred, och jag tror den fungerar bättre än vår spis. Den har dock bara en ugn.

Jag tycker man kan begära mera av en spis som kostar över 18000.

krillek skrev:
Det brukar kallas för lilleputtsyndromet...

Mig skulle det inte förvåna om det framöver kommer försäljningsförbud inom EU för traditionella spisar i linje med förbudet mot glödlampor och effekttaket på dammsugare. ;)
Det skulle vara taskigt att förbjuda alla med pacemaker att laga mat på spisen 🙁

f91jsw skrev:
Vattenkokare är inte snabbare än induktionshäll. Om man tänker sig en vattenkokare som har samma effekt som en induktionshäll så den på sin höjd lika snabb som induktion, men aldrig snabbare. Men induktionshällar brukar ha ett boost-läge på t ex 3500W. Det finns inga vattenkokare (i konsumenthandeln i alla fall) med effekt över 2300W, så normalt är induktion betydligt snabbare än en vattenkokare.
Snicksnack. En vattenkokare har värmekällan innanför kärlet medan en induktionshäll har en yttre värmekälla som värmer själva kärlet. Det betyder energiförluster, dessutom är induktionskärl gjorda av metall men vattenkokare oftast är gjorda av plast som har en låg värmekonduktivitet vilket betyder ytterligare förluster för induktionshällen.

• Gilla
åk-lagarn och 1 till
  • Laddar…
Snicksnack. En induktionshäll har ingen yttre värmekälla. Det är därför den inte blir varm.

Mera snicksnack. En induktionshäll har en spole som skapar ett elektriskt magnetfält för att överföra energin till kärlet. Detta orsakar en energiförlust på 16 procent, kärlets höga värmekonduktivitet gör att totala verkningsgraden inte är högre än ca 70%. En vattenkokare har en verkningsgrad på ~100% minus de förluster som uppstår genom plastens ledningsförmåga. Men i alla fall blir verkningsgraden över 90% i praktiken.

• Gilla
Kungen_283746 och 3 till
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Kontentan av detta borde vara, att har man inte jättebråttom när man ska laga mat, så är glaskeramikhäll eller gjutjärn bäst. Vi har glaskeramik, men ofta tänker jag att den gamla med gjutjärnsplattor var bättre
Nja, induktionshällen anser nog många är vida överlägsen både glashällen och gjutjärnshällen.
Det är inte många som går tillbaka efter ett tag med induktion.
Det verkar ju inte sunt välja bort bilen som transportmedel bara för att de provkört en Lada eller Yugo.

Surt för TS som fått utrustningen försämrad vid service.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Hur genomför man detta testat bäst? Vi har både teflon och gjutgärn men för att testa detta så antar jag att det är teflon järn som gäller? Gjutgärn tar längre tid och hinner bli med jämn i värmen.

Man får tänka på att teflon inte tål temperaturer över 230 grader men i detta fallet behöver vi bara 100 så 5-6 borde räcka även om det tar lite tid.

Sen gäller det såklart att välja rätt storlek på järnet annars lär det aldrig bli jämnt.

Vi har en IKEA Smaklig(Electrolux)g som jag skulle kunna testa.

• Gilla
Jan P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.