72 179 läst · 189 svar
72k läst
189 svar
Ojämn värme induktionsspis
Mycket intressant tråd....induktionsspisar verkar ha mycket överreklamerade funktioner.danne.sk skrev:
Men det är nog som Electrolux själv skrev: ”En induktionshäll är mer eller mindre bäst avsedd för kokning.”
Har man otur så får man prova sig fram både med spishällen och med kärlen tills man hittar rätt. Kan bli dyrt.
Vi har exakt samma modell induktionsspis som TS sedan ett par veckor (nedsatt 2000 kr på Black Friday) och med våra kärl fungerar den bra. Men det gjorde ju TS tydligen också innan bytet av häll. Vår mest använda stekpanna är en Gastrolux 32 cm. Eftersom den är så stor blir den inte lika varm ute i kanterna, men det var likadant på den gamla spisen med vanliga värmeplattor. Jag tycker det är praktiskt att ha mycket yta så kan man använda ytterkanterna som "avlastningsyta" för bitar som blir färdigstekta snabbare.
Oavsett om man har gjutjärnsplattor, gas, glaskeramik eller induktion så är det en lärkurva att använda en viss spistyp. När man byter till induktion tar det en rätt lång tid innan man är lika hemma med den som med den gamla spisen. Induktion är som allra bäst på att snabbt koka upp vatten. Stekning är också lite bättre eftersom den reagerar snabbare, men det är inte lika uppenbart bättre. Sämst är att koka ris. På den gamla spisen väntade jag tills det började koka, la på locket och sänkte värmen till lägsta. Sen var det bara att lämna den så var det klart efter en kvart. Med induktionshällen måste man dra ner värmen successivt efter hand.
Oavsett om man har gjutjärnsplattor, gas, glaskeramik eller induktion så är det en lärkurva att använda en viss spistyp. När man byter till induktion tar det en rätt lång tid innan man är lika hemma med den som med den gamla spisen. Induktion är som allra bäst på att snabbt koka upp vatten. Stekning är också lite bättre eftersom den reagerar snabbare, men det är inte lika uppenbart bättre. Sämst är att koka ris. På den gamla spisen väntade jag tills det började koka, la på locket och sänkte värmen till lägsta. Sen var det bara att lämna den så var det klart efter en kvart. Med induktionshällen måste man dra ner värmen successivt efter hand.
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Jättebra inlägg. Jag kommer aldrig att köpa en induktionshäll. Det verkar ju vara rena lotteriet, där man har en chans på 100 att vinna. Jag köpte förra året en induktionsplatta att ha med i husbilen, en Wilfa på Elgiganten. Efter att ha fått byta den 2 ggr, kan jag ff konstatera att den bara funkar att koka med. Steka pannkakor funkar inte alls.
Vi har kört induktion nu i snart 10 år i "det dyrare segmentet" och jag kommer aldrig att byta till något annat. Kärlen är viktiga, men att man skulle behöva lägga 2-4000 är bara nys, men det är kanske så att en kass/medelmåttig häll kräver fina kärl för att fungera bra medan en topphäll fungerar bra även med sämre kärl. Vår häll (eller kärl egentligen) är dessutom i princip helt tyst, med undantag för någon enstaka kastrull som kan brumma lite ibland men det är inget som stör.
Den stora fördelen som jag ser det är snabbheten vid uppkok och värmeändring samt att hällen i princip inte blir varm - inget bränner fast om det kokar över. Pannkakor - inga problem. Jag brukar köra tre pannor parallellt när jag brassar lagg
Den stora fördelen som jag ser det är snabbheten vid uppkok och värmeändring samt att hällen i princip inte blir varm - inget bränner fast om det kokar över. Pannkakor - inga problem. Jag brukar köra tre pannor parallellt när jag brassar lagg
Jag har haft två olika hällar, en IKEA och nu en Siemens. På IKEA hällen så var det tom sämre än på TS bilder, man fick steka en köttbit åt gången för det var bara varmt precis i mitten.
På Siemenshällen så är det stor skillnad, det är betydligt större del som värm upp. Men sen är det så tyvärr att det är inte hela stekpannan som blir lika varm, även om jag gjutjärnspannan Det går att få någorlunda jämn temperatur genom att värma upp stekpannan långsamt så värmen hinner sprida sig.
Jag skulle helt klart önska en bättre spridning på värmen, vet inte om det är hällen eller kärlen det är fel på.
Men trots detta, så skulle jag inte vilja byta tillbaka till en gjutjärnsspis som jättelångtid innan det blir varm och jättelångtid innan det blir kall!
På Siemenshällen så är det stor skillnad, det är betydligt större del som värm upp. Men sen är det så tyvärr att det är inte hela stekpannan som blir lika varm, även om jag gjutjärnspannan Det går att få någorlunda jämn temperatur genom att värma upp stekpannan långsamt så värmen hinner sprida sig.
Jag skulle helt klart önska en bättre spridning på värmen, vet inte om det är hällen eller kärlen det är fel på.
Men trots detta, så skulle jag inte vilja byta tillbaka till en gjutjärnsspis som jättelångtid innan det blir varm och jättelångtid innan det blir kall!
"Den är absolut inte ljudlös utan brummar och surrar vilket alla induktionshällar jag stött på gör."
Det är inte hällen som brummar. Det beror på vibrationer i kok/stekkärlen om de är gjorda av flera material. Testa en gammal gjutjärn. Inget brum.
Det är inte hällen som brummar. Det beror på vibrationer i kok/stekkärlen om de är gjorda av flera material. Testa en gammal gjutjärn. Inget brum.
Ojämna kärl gör inget eftersom det är magnetismen som gör värmen. Håll stekpannan ngr cm ovanför hällen och sätt på så ser du att det funkar även då.danne.sk skrev:Vi hade samma problem (som jag skev om i tråden nedan) med våran IKEA-häll (Whirlpool) som lagades flera gånger och jag bytte ut den till en nyare IKEA (Electrolux) med samma problem. Det slutade med en Siemens som nu funkar perfekt precis som torbenos häll i början på denna tråd-sida. Mina föräldras dyra Electroluxspis har också precis samma problem som den du hade.
Ang. ojämna kärl så orsakar inte en ojämn botten så stora problem som endast en ring i mitten som blir uppvärmd, jag har provat massa olika ojämna & jämna kärl (rostfria, non-stick och gjutjärn) och det skiljer inte mycket. Däremot så om de är dåligt konstruerade så kanske inte värmen sprids så bra.
[länk]
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Kontentan av detta borde vara, att har man inte jättebråttom när man ska laga mat, så är glaskeramikhäll eller gjutjärn bäst. Vi har glaskeramik, men ofta tänker jag att den gamla med gjutjärnsplattor var bättre
Jag var på samma linje som du men skrev inget för att inte såra TS,s känslor.Finndjävel skrev:Du har råkat ut för det sk. "Iphone problemet". Det finns vissa totalt undermåliga hipsterprodukter som lever på att marknadsföra sig som den senaste trenden. Hade marknaden fungerat som den ska så hade induktionshällar inte existerat, men här har man hittat ett kryphål i marknaden.
När man en gång lyckats lura den stora massan att en totalt värdelös produkt är den senaste grejen som alla moderna och coola personer har så finns ingen återvändo. Man använder sig sen av sociala medier och konsumenternas stolthet för att sälja. 95 procent av alla människor kan nämligen aldrig erkänna att de gjort bort sig och gjort en dålig affär, därför kommer dessa 95 procent att bedyra att skitprodukten som de köpte var världens bästa köp.
Jag är oxå hyper förvånad att den marknadsförs och säljs fortfarande.
Tekniken kan tillämpas i laboratorier när man vill komma upp till väldigt höga temperaturer mellan 2000 till 7000 grader på kort tid.
Hur har de kommit på iden att tillämpa den för matlagning är en gåta !
Redigerat:
mja, problemet med gjutjärnspis är att de tar lång tid på sig att kyla ner sig, så man får dra av kastrullen från plattan eller ställa den på trekvart för att det inte skall koka över. Det bränner fast, svåra att rengöra, är varma lång tid efter så man kan bränna sig osv.
Bättre på att steka en köttbit, kanske. Bättre på att laga mat på generellt, tveksamt. Enligt mig i alla fall!
Bättre på att steka en köttbit, kanske. Bättre på att laga mat på generellt, tveksamt. Enligt mig i alla fall!
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
På det sättet, att den svalnar snabbare är ju glaskeramik bättre, men man blir ju tokig på att den står o slår av sig hela tiden, när man väntar på att det ska koka uppniblom skrev:mja, problemet med gjutjärnspis är att de tar lång tid på sig att kyla ner sig, så man får dra av kastrullen från plattan eller ställa den på trekvart för att det inte skall koka över. Det bränner fast, svåra att rengöra, är varma lång tid efter så man kan bränna sig osv.