72 156 läst · 189 svar
72k läst
189 svar
Ojämn värme induktionsspis
Jag är så förvånad över ditt resultat och värmefördelning, vill bara visa hur min induktionsspis beter sig
Bild 1, strax innan kokpunkt
Bild 2, precis kokpunkt
Bild 3, när det kokat en stund. 3 min typ
Den är absolut inte ljudlös utan brummar och surrar vilket alla induktionshällar jag stött på gör.
Bild 1, strax innan kokpunkt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2, precis kokpunkt
Logga in
Skapa konto
Bild 3, när det kokat en stund. 3 min typ
Logga in
Skapa konto
Den är absolut inte ljudlös utan brummar och surrar vilket alla induktionshällar jag stött på gör.
Min äldre Siemens induktionshäll var toppen. Snabb, jämt uppvärmning och även om den lät var det sällan fläktarna startade. Min tillfälliga IKEA häll är betydligt sämre. Ojämn(are) värme, fläktan startar konstant och allmänt låter den mer/kärlen vibrerar mer.
Så det är absolut skillnad mellan olika hällar.
Så det är absolut skillnad mellan olika hällar.
Som med allt annat, konsumenterna tvingar ner prisbilden till nivåer som gör att tillverkare tvingas göra avkall på kvalité. Nu har ju du en 70 bred och då finns det praktiskt taget bara en tillverkare och den fabriken har flyttats från Sverige pga att konsumenter inte är villiga att betala för produkter tillverkade i Sverige längre.
Ja nu blev man tvungen att testa själv. Boschhäll från 2009, en gammal Hackman gjutjärnspanna och färskvatten ingick i testriggen. Mäter man vattentempen över pannan vid kokning i "cirkeln" varierade den mellan 97.5 och 100 grader.
Logga in
Skapa konto
Men du begrep inte det här:
- Innan Electrolux bytte spishäll så fungerade spisen, När hällen var bytt började problemen. Med EXAKT samma kärl.
- Electrolux var hemma och provade spisen med våra kärl (samma kärl). Han dömde inte ut dom. Men han tipsade faktiskt om att det fanns kärl för 2-4000 kr. Tjo hej du.
Men du tycker att jag ska inse att det beror på våra kärl. Ja ja.
- Innan Electrolux bytte spishäll så fungerade spisen, När hällen var bytt började problemen. Med EXAKT samma kärl.
- Electrolux var hemma och provade spisen med våra kärl (samma kärl). Han dömde inte ut dom. Men han tipsade faktiskt om att det fanns kärl för 2-4000 kr. Tjo hej du.
Men du tycker att jag ska inse att det beror på våra kärl. Ja ja.
Givetvis påverkar kärlen, men som sagt, även jag har oerhört olika erfarenhet av olika hällar. Exakt samma kärl, olika hällar.
Med erfarenheten enbart från IKEA hällen hade jag aldrig rekommenderar induktion till någon. Men med Siemenshällen var det guld och fungerade fantastiskt bra och jag skulle inte kunna tänka mig någon annat i kommande kök.
Nu blir det istället gas i det kommande köket.
Med erfarenheten enbart från IKEA hällen hade jag aldrig rekommenderar induktion till någon. Men med Siemenshällen var det guld och fungerade fantastiskt bra och jag skulle inte kunna tänka mig någon annat i kommande kök.
Nu blir det istället gas i det kommande köket.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du har råkat ut för det sk. "Iphone problemet". Det finns vissa totalt undermåliga hipsterprodukter som lever på att marknadsföra sig som den senaste trenden. Hade marknaden fungerat som den ska så hade induktionshällar inte existerat, men här har man hittat ett kryphål i marknaden.
När man en gång lyckats lura den stora massan att en totalt värdelös produkt är den senaste grejen som alla moderna och coola personer har så finns ingen återvändo. Man använder sig sen av sociala medier och konsumenternas stolthet för att sälja. 95 procent av alla människor kan nämligen aldrig erkänna att de gjort bort sig och gjort en dålig affär, därför kommer dessa 95 procent att bedyra att skitprodukten som de köpte var världens bästa köp.
När man en gång lyckats lura den stora massan att en totalt värdelös produkt är den senaste grejen som alla moderna och coola personer har så finns ingen återvändo. Man använder sig sen av sociala medier och konsumenternas stolthet för att sälja. 95 procent av alla människor kan nämligen aldrig erkänna att de gjort bort sig och gjort en dålig affär, därför kommer dessa 95 procent att bedyra att skitprodukten som de köpte var världens bästa köp.
Vi hade samma problem (som jag skev om i tråden nedan) med våran IKEA-häll (Whirlpool) som lagades flera gånger och jag bytte ut den till en nyare IKEA (Electrolux) med samma problem. Det slutade med en Siemens som nu funkar perfekt precis som torbenos häll i början på denna tråd-sida. Mina föräldras dyra Electroluxspis har också precis samma problem som den du hade.Lazzeman skrev:
Ang. ojämna kärl så orsakar inte en ojämn botten så stora problem som endast en ring i mitten som blir uppvärmd, jag har provat massa olika ojämna & jämna kärl (rostfria, non-stick och gjutjärn) och det skiljer inte mycket. Däremot så om de är dåligt konstruerade så kanske inte värmen sprids så bra.
https://www.byggahus.se/forum/kok/1...nshall-som-inte-klarar-gjutjarnspannor-3.html
Redigerat: