44 085 läst · 40 svar
44k läst
40 svar
Har någon annan en induktionshäll som inte klarar gjutjärnspannor?
Jag steker också på läge 5-6 med min 26cm gjutjärnpanna (botten ca 22cm) men det blir endast tillräckligt stekvarmt i mitten och smöret på sidorna är nästan helt opåverkat och kött som ligger där stekt inte. Pannkakor blir bara bruna i mitten och bara deg på utsidorna. Provar jag samma panna på grannens AEG så blir det exakt lika varmt över hela ytan och det fräser gott i smöret även på kanterna.Mr.Hammer skrev:Ny teknik>>>Nytt sätt att tillaga, Steker perfekt med gjutjärn, ställer pannan på läge 5 av 10 några minuter och då är pannan varm över hela ytan höjer sedan till lämplig värme. Fungerar perfekt
Nybörjarfel som jag gjorde, på med läge 10 >>> bränt smör/kött i mitten och kokt på sidorna, något besviken på vår dyra Elektrolux häll. Den rektangulära. Inget fel på hällen däremot på kocken som numera lärt sig
PS Kan inte tänka mig att det finns någon häll som värmer hela ytan direkt på ex 28 cm panna
IKEA har nu gått med på att köpa tillbaka hällen då teknikern påtalat att den är felande, men whirlpool vägrar. Det jag inte förstår är varför det sitter magnetplattor lika stora som ringarna på glasskivan men oavsett vilken "platta" man använder så värms endast en ring på 10-12 på samtliga. På vår gamla Electrolux-induktionsspis så värmdes hela botten i pannan vid uppvärmning och tillagning.
Redigerat:
Givetvis så förstår jag att det inte funkar över hela ytan men 10-12 cm på en 21-22cm mm platta? Bifogar en bild hur det ser ut när man kokar vatten och hittade en annans bild på nätet (med samma problem) som visar hur det ser ut när vi också steker pannkaka. Oavsett panna (testat totalt 9st olika) så diffar tempen mycket mellan pannans kanter och centrum när vi mätte efter elektroniken hade bytts sista gången. Det vart istortsett samma resultat om man steker med pannan på 12cm zonen och 21cm zonen, enda skillnaden var uppvärmningstiden.Snickerick skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 979 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 979 inlägg
De snålar nog med spolarna i billigare induktionshällar. Då blir det inte riktigt rätt effekt ut på rätt ställe. Sedan har väl Electrolux snålat lite mycket generellt på sina grejer en stund, särskilt jämfört med priset.
Som Akahigi säger så borde inte ojämnheten påverka värmespridningen i någon större utsträckning. Samtliga mina pannor är helt plana, eller nästan helt i alla fall.
Jag reklamerade min IKEA Nutid HIN4T och fick byta till en nya modell Folklig (tillverkad av Whirlpool) men valde att lägga pengar emellan och köpa IKEA Smaklig (tillverkad av Electrolux) istället. Kom hem, kopplade den och till min förvåning så är denna häll precis lika kass som den gamla hällen!? Värmer bara upp en liten ring i mitten vid booster och ingen värme i ytterkanterna vid fast man värmt pannan i 5-10min.
Vart less och åkte tillbaka och hävde köpet och köpte (den testvinnande) Siemens EH651FE17E (för samma pengar som IKEA-hällen) då jag vet andra som har Bosch/Siemens hällar som upplever dom som mkt jämna i vämefördelningen. När hällen väl är inkopplad så testar jag med min non-stick GreenPan och till min förvåning så vid vattenkokning med boster så ser man en ca 15cm ring av kokande vatten som senare nästan sprider sig helt ut till kanterna ganska fort. Dessutom så är det stor skillnad på "induktions"-ljudet på Siemensen, väldigt tyst och har endast en fläkt istället för två.
Testade senare att steka en fin bit entrecoté på grill-gjutjärnspannan och får efter nån minut fin jämn värme hela vägen ut till kanterna så nu kan man steka på hela ytan i pannan. Nu vart det helt plötsligt roligt att laga mat igen istället för att man skall stå och svära över stekningen.
Det roliga är att jag testade samma förfarande på mina föräldrars nya, modell dyrare Electroluxspis och samma problem uppenbarade sig med värmespridningen.
Jag reklamerade min IKEA Nutid HIN4T och fick byta till en nya modell Folklig (tillverkad av Whirlpool) men valde att lägga pengar emellan och köpa IKEA Smaklig (tillverkad av Electrolux) istället. Kom hem, kopplade den och till min förvåning så är denna häll precis lika kass som den gamla hällen!? Värmer bara upp en liten ring i mitten vid booster och ingen värme i ytterkanterna vid fast man värmt pannan i 5-10min.
Vart less och åkte tillbaka och hävde köpet och köpte (den testvinnande) Siemens EH651FE17E (för samma pengar som IKEA-hällen) då jag vet andra som har Bosch/Siemens hällar som upplever dom som mkt jämna i vämefördelningen. När hällen väl är inkopplad så testar jag med min non-stick GreenPan och till min förvåning så vid vattenkokning med boster så ser man en ca 15cm ring av kokande vatten som senare nästan sprider sig helt ut till kanterna ganska fort. Dessutom så är det stor skillnad på "induktions"-ljudet på Siemensen, väldigt tyst och har endast en fläkt istället för två.
Testade senare att steka en fin bit entrecoté på grill-gjutjärnspannan och får efter nån minut fin jämn värme hela vägen ut till kanterna så nu kan man steka på hela ytan i pannan. Nu vart det helt plötsligt roligt att laga mat igen istället för att man skall stå och svära över stekningen.
Det roliga är att jag testade samma förfarande på mina föräldrars nya, modell dyrare Electroluxspis och samma problem uppenbarade sig med värmespridningen.
Redigerat:
Ok, alla kanske inte fungerar likadant som den jag hade. Kollade med en bekant igår som också har Smaklig sedan ett halvår tillbaka och han har samma problem och trodde detta "bara var så" med induktion.
Det verkar vara lättare att få värmen ut till kanterna med aluminiumpannor än med gjutjärn pga skillnaderna i värmeledningsförmåga antagligen pga dåligt magnetfält.
Det verkar vara lättare att få värmen ut till kanterna med aluminiumpannor än med gjutjärn pga skillnaderna i värmeledningsförmåga antagligen pga dåligt magnetfält.
Liknande trådar
-
Finns någon färg som passar ommålning av både slamfärg och annan färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Miele KM7575FL induktionshäll (22 999 kr) eller annan bättre?
Vitvaror -
Någon som köpt o använder Point induktionshäll från Power?
Vitvaror -
Någon rörmokare eller annan kunnig?
Badrum -
Hur länge är rimligt att vänta på svar innan man vänder sig till någon annan?
Hantverkare