44 157 läst · 40 svar
44k läst
40 svar
Har någon annan en induktionshäll som inte klarar gjutjärnspannor?
Det låter som vår häll. Till slut blir ju våra pannor varma också, men det blir ju aldrig så varmt att man kan steka något ut mot kanten. Steker man tex kött så blir det bara stekt i mitten av pannan och kokt ut mot sidorna. En arbetskamrat med e-lux häll har upptäckt samma sak så nu börjar jag misstänka att det är något med e-lux hällarna som skiljer sig från de andra. Vi har nu beställt en ny häll från Siemens.
/C
/C
I går fick vi äntligen den nya hällen installerad och fick testa den och gjutjärnspannorna. Den nya hällen värmer över hela zonen, även med gjutjärnspannor. Den går att effektreglera också och när man sänker effekten blir det ännu tydligare, men då värms det inte lika fort förstås.
Så idag fick grabbarna plättar till lunch, eller småplättar som min man envisas att kalla dem, tillagade i farmors gamla plättlagg.
/C
Så idag fick grabbarna plättar till lunch, eller småplättar som min man envisas att kalla dem, tillagade i farmors gamla plättlagg.
/C
Min gissning är att det ligger flera spolar under hällen som inducerar värmen. En eller flera av dessa funkar inte som tänkt, kan bero på konstruktionefel eller produktionsfel t.ex. I ditt fall då så funkar den eller de närmast mitten. En gjutjärnspanna är så kraftig att indutktionen från den mittersta ringen inte räcker för att värma upp hela pannan. Men om du tar en tunnare panna i plåt värms hela pannan upp lättare och värmen sprids lite snabbare i den.
Eller så var det bara en spole i en ring som var tänkt att värma hela kärlet, men det funkar olika bra på olika typer av kärl.
Men det är som sagt en ren spekulation från min sida.
Eller så var det bara en spole i en ring som var tänkt att värma hela kärlet, men det funkar olika bra på olika typer av kärl.
Men det är som sagt en ren spekulation från min sida.
Jag kör också SIemens. Har med 28 cm zon och den har en yttre ring som går igång automatiskt så stora pannor får jämn värme också. 28 cm zoonen är egentligen som 2 plattor, en mindre och en större yttre ring som går igång automatiskt när spisen känner av en stor panna. I powerläge kan man hälla i frysta grönsaker i stekpannan och de bryns utan att pannan kyls ner. Vilken spis klarar det? Har aldrig haft problem med ojämn värme! Superspis!! Bland det bästa jag köpt!
Plättar får inte vara större än 10 cm för att få kallas plättar. Allt större än det är pannkakor.
För att få kallas crepes måste dom vara minst 30cm,inte tjockare än 1mm och stekta på en lagg, inte i en stekpanna med kanter.
För att få kallas crepes måste dom vara minst 30cm,inte tjockare än 1mm och stekta på en lagg, inte i en stekpanna med kanter.
Verkar som om Syd och nordsverige kallar pannkaka för plättar och plättar för småplättar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plättar
Själv så skiljer jag på plättar och pannkakor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plättar
Själv så skiljer jag på plättar och pannkakor.
Lyfter denna gamla tråd då jag har exakt samma problem med att jag endast får värme i mitten på vår IKEA induktionshäll. Servicetekninkern har varit hos oss 4ggr och bytt elektronik men inget hjälper och han själv påstår att något är helt fel men iom att Whirlpool bara hävdar att det är "kunden pannor som är felande" så kan han inget mera göra.
Vi har provat med 3st gjutjärn, 3st teflon/keramiska pannor samt gjutjärngrytor men samma resultat. Nu har jag sagt till IKEA att jag vill häva köpet men vilken häll ska man köpa om man vi ha en som värmer över hela ytan som inte kostar skjortan? Siemens, Bosch ??
Vi har provat med 3st gjutjärn, 3st teflon/keramiska pannor samt gjutjärngrytor men samma resultat. Nu har jag sagt till IKEA att jag vill häva köpet men vilken häll ska man köpa om man vi ha en som värmer över hela ytan som inte kostar skjortan? Siemens, Bosch ??
Det beror på hur mycket en skjorta kostardanne.sk skrev:Lyfter denna gamla tråd då jag har exakt samma problem med att jag endast får värme i mitten på vår IKEA induktionshäll. Servicetekninkern har varit hos oss 4ggr och bytt elektronik men inget hjälper och han själv påstår att något är helt fel men iom att Whirlpool bara hävdar att det är "kunden pannor som är felande" så kan han inget mera göra.
Neff, från A+K Küchentechnik, via Amazon, kan rekommenderas
De har ett smidigt magnetreglage som funkar lite som ett vanligt vred.
Jo klart det finns dyra skjortor också
Men hade tänkt mig kring denna:
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/siemens-eh651fe17e
Verkar som Siemes hällar funkar över hela ytan då man läser tidigare inlägg.
Men hade tänkt mig kring denna:
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/siemens-eh651fe17e
Verkar som Siemes hällar funkar över hela ytan då man läser tidigare inlägg.
Ny teknik>>>Nytt sätt att tillaga, Steker perfekt med gjutjärn, ställer pannan på läge 5 av 10 några minuter och då är pannan varm över hela ytan höjer sedan till lämplig värme. Fungerar perfekt
Nybörjarfel som jag gjorde, på med läge 10 >>> bränt smör/kött i mitten och kokt på sidorna, något besviken på vår dyra Elektrolux häll. Den rektangulära. Inget fel på hällen däremot på kocken som numera lärt sig
PS Kan inte tänka mig att det finns någon häll som värmer hela ytan direkt på ex 28 cm panna
Nybörjarfel som jag gjorde, på med läge 10 >>> bränt smör/kött i mitten och kokt på sidorna, något besviken på vår dyra Elektrolux häll. Den rektangulära. Inget fel på hällen däremot på kocken som numera lärt sig
PS Kan inte tänka mig att det finns någon häll som värmer hela ytan direkt på ex 28 cm panna