richardtenggren
Ledtråd: Vad händer med vatten vid 100°C?
 
snowjim skrev:
Jasså? Hur funkar det? Har ju en IR termometer så här ska mätas :D
Vad menar du?
Vattnet kyler ju kontinuerligt pannan och jämnar ut temperaturen över hela ytan så med vatten uppstår inga punkter med skadliga temperaturer (om du inte har en induktionsplatta med flera hundra kW förstås)
Svårt att få rättvisande värden med IR termometer.
 
richardtenggren skrev:
Ledtråd: Vad händer med vatten vid 100°C?
Hehe ja det ändrar form men det betyder väl inte att värmekällan(i detta fallet järnet) ligger på exakt 100 grader? Och visst når man 100 grader snabbare om man har en värmekälla som är låt säga 300 grader istället för 100 grader?
 
flaektrem skrev:
Vad menar du?
Vattnet kyler ju kontinuerligt pannan och jämnar ut temperaturen över hela ytan så med vatten uppstår inga punkter med skadliga temperaturer (om du inte har en induktionsplatta med flera hundra kW förstås)
Svårt att få rättvisande värden med IR termometer.
Aha, så om vi har en kastrull med 10 liter vatten och vi utsätter kärlet för öppen låga(ex gasspis) så kommer kärlet aldrig gå över 100 grader så länge som det finns vatten kvar? Inte ens på undersidan?
 
snowjim skrev:
Aha, så om vi har en kastrull med 10 liter vatten och vi utsätter kärlet för öppen låga(ex gasspis) så kommer kärlet aldrig gå över 100 grader så länge som det finns vatten kvar? Inte ens på undersidan?
Jo kanske det, men inte långt över. Och definitivt inte över 230° på teflonpanna av botten.
 
snowjim skrev:
Aha, så om vi har en kastrull med 10 liter vatten och vi utsätter kärlet för öppen låga(ex gasspis) så kommer kärlet aldrig gå över 100 grader så länge som det finns vatten kvar? Inte ens på undersidan?
Ta ett plastglas och häl i vatten och sen tar du en tädare på undersidan:)
 
flaektrem skrev:
Jo kanske det, men inte långt över. Och definitivt inte över 230° på teflonpanna av botten.
Okay, bra att veta. Så inga problem att köra P på en teflon panna så länge som den har vatten i botten då.

Jag kunde inte hitta vad P levererar egentligen men jag kunde iallafall hitta att Induktion ger värme på 350 grader och även över det i vissa fall medan gas ger 220 grader.
 
snowjim skrev:
Okay, bra att veta. Så inga problem att köra P på en teflon panna så länge som den har vatten i botten då.

Jag kunde inte hitta vad P levererar egentligen men jag kunde iallafall hitta att Induktion ger värme på 350 grader och även över det i vissa fall medan gas ger 220 grader.
Precis, testa nu och kolla hur din häll beter sig vid kokning av vatten i stor stekpanna.
 
Så här brter sig min sex år gamla Siemenshäll med en 28cm Hackmanpanna. På nian:
Kokande vatten i Hackmanpanna på en Siemens induktionshäll inställd på nivå 9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sjuan:

Hackman stekpanna på en Siemens induktionshäll upphettad till inställningen sju.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På Boost:

En Hackmanpanna med kokande vatten på en Siemens induktionshäll inställd på effektläget boost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har aldrig upplevt något problem med ojämn värme. Däremot har jag upplevt problem med påstått induktionsspisförberedda kastruller som uppenbarligen innehållit för lite magnetiskt material i botten för att fungera som de ska.
 
Eld skrev:
Så här brter sig min sex år gamla Siemenshäll med en 28cm Hackmanpanna. På nian:
[bild]

På sjuan:

[bild]

På Boost:

[bild]

Jag har aldrig upplevt något problem med ojämn värme. Däremot har jag upplevt problem med påstått induktionsspisförberedda kastruller som uppenbarligen innehållit för lite magnetiskt material i botten för att fungera som de ska.
Är den bubblande ytan lika stor helatiden? För när min fått stått på ett tag så bubblar det ju också över hela ytan. Det är i början precis innan koket börjar som man ser den lilla ytan i mitten.
Modellbeteckning?
 
Ser ut att vara samma som på min d.v.s den värmer något mer i mitten än ute i kanterna. Det kan man särskilt se där man kör på 7an.

Sen om det beror på plattan eller ojämnt kärl har jag ingen aning om men troligen beror det på induktionshällen. Har dock inte upplevt problem med det.

Så gott som alla foto i tråden kommer från induktionshällar. De som anser att gas och glashäll är bättre får gärna också bidra med lite bilder.
 
Vatten kokar i mitten av en stekpanna på en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit kastrull på spis med vatten som kokar över en liten yta i mitten, boostläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade fel om att min kokar över hela ytan efter ett tag. Detta är på 7an efter ca 5 minuter på två olika pannor.
Lika liten yta i mitten på båda pannor, även i boostläget.
 
Jag har haft vedspis, gasspis, gjutjärnsplattor, glaskeramikhäll och nu induktionsspis.

Ur matlagningssynpunkt rankar jag dem i följande ordning från bäst till sämst:
1. Gas
2. Induktion
3. Glaskeramik
4. El med gjutjärnsplattor.
5. Vedspis

Ur rengöringssynpunkt:
1. Induktion
2. Glaskeramik
3. Gas
4. El med gjutjärnsplattor
5. Vedspis

Att woka på:
1. Gas
2. Vedspis
5. Övriga
Det är omöjligt att få woken tillräkligt varm på en tillräckligt stor yta på en elektrisk spis. Däremot fungerar det jättebra på en vedspis. Bort med stekplattan och ner med woken i hålet.

Ur myssynpunkt:
1. Vedspis
5. Övriga

Ur sportsynpunkt, dvs hur svårt det är att lyckas med användningen, är vedspis utan tvekan nr 1. Nu handlade detta inte om ugnar men försök hålla jämn temperatur i ugnen på en vedspis...
 
  • Gilla
PelleLille
  • Laddar…
flaektrem skrev:
Är den bubblande ytan lika stor helatiden? För när min fått stått på ett tag så bubblar det ju också över hela ytan. Det är i början precis innan koket börjar som man ser den lilla ytan i mitten.
Modellbeteckning?
Modell: EH651TE11E/02

Vad spelar det för roll ur det ser ut precis innan/när den kommer igång? Jag lagar mat på den när den är igång.
 
snowjim skrev:
Aha, så om vi har en kastrull med 10 liter vatten och vi utsätter kärlet för öppen låga(ex gasspis) så kommer kärlet aldrig gå över 100 grader så länge som det finns vatten kvar? Inte ens på undersidan?
Har du försökt svetsa på en vattenfylld behållare?

Tips: Du behöver inte försöka, det går inte. Vattnet kyller alldeles för effektivt.

Givetvis kommer kärlet vara över hundra grader på utsidan men teflonet sitter på insidan och där blir det inte mer än några grader över 100 så länge kärlet är fyllt med vatten.

Bara folk med huvudet under armen använder boostläget på en tom stekpanna eller kastrull. Det förstör även en gjutjärnspanna på mindre än en minut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.