Birathen Birathen skrev:
En del av vår tomt ser ut på det där viset med. Men det torkar upp på vårkanten. Vi har också grannen belägen lite högre upp, så jag antar att vi får ta del av hans vatten med.
Det var fint i somras, så det går ju an, men hade varit trevligt om barnen kunde vara i trädgården även under hösten och våren och inte bara på sommaren. Hela hösten fick vi neka dem då det blev så lerigt och kladdigt.
Nu är det bättre runt huset, men fortfarande väldigt blött i övriga trädgården och på vissa ställen pölar, det på bilen är värsta stället.

Oroa er inte i onödan utan vänta till det blir tjälfritt i marken. Just nu har jag och många husägare stora isbanor på de delar av tomten som ligger lågt. Det är regn och smält snö som nu är fruset. När det blir sommar så kan ni ju istället kolla vad som växer i tomtgräns och under grannens markduk. Om den ska göra nyttan att ta död på växter så måste den täckas med jord eller bark, men rötterna kan söka sig utanför det täckta området och leta sig in på er gård.

• Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Hej alla proffs och kunniga lekmanna folk! Vi behöver lite hjälp..
Vi har en ofrivillig pool eller damm
Men vi känner att vi behöver göra något åt allt vatten!! Vad kan vi göra? Hur?
Eller är det bäst att ”bara” dränera hela vår tomt? Hur dränerar man tomten på bästa och billigaste sätt och vart leder man vattnet istället?
Ni har ju redan en egen damm med dammduk i, det har du ju visat i en annan nystartad tråd. Så hur leds vattnet bort från den dammen när den är mättad med vatten?
Av en ren händelse användes denna tråd som ett klickbete i dagens nyhetsbrev...:thinking:
https://www.byggahus.se/forum/threads/efter-draenering.481759/

• Gilla
  • Haha
samovar och 1 till
  • Laddar…
Det var fint i somras, så det går ju an, men hade varit trevligt om barnen kunde vara i trädgården även under hösten och våren och inte bara på sommaren. Hela hösten fick vi neka dem då det blev så lerigt och kladdigt.
Nu är det bättre runt huset, men fortfarande väldigt blött i övriga trädgården och på vissa ställen pölar, det på bilen är värsta stället.
Gud, vår tomt är en leråker stora delar av året. Jag är lika förvånad varje år när det faktiskt blir gräsmatta av skiten.

• Gilla
clask och 2 till
  • Laddar…
Vi har en ofrivillig pool eller damm, kalla det vad ni vill men blött är det som ni kan se på bilderna längre ner

Vi köpte hus förra året och flyttade in i oktober -22. När vi tittade på huset i somras och tidig höst innan inflytt så var trädgården fantastisk! Nästan ingen mossa och fint gräs. Sedan har det i princip regnat hela hösten och vintern varvat med snö och någon ynka solig dag däremellan. Inte konstigt om vår gräsmatta varit blöt (lertomt..)
Men nu när regnet lugnat ner sig en aning och tomten fortfarande på sina ställen är dyblöt är vi lite bekymrade!

Det verkar som att grannarna höjt upp sin tomt någon dm eller två och grusat upp det helt med smågrus någon gång, vet inte när. Detta väldränerande material är vad jag misstänker är anledningen till poolen på vår tomt.
Som nyinflyttade vill vi såklart inte gräla med grannarna. Dessutom verkar de inte så bra på svenska. Vi har bara pratat med just dem en gång hittills.
Men vi känner att vi behöver göra något åt allt vatten!! Vad kan vi göra? Hur? Är husägare för första gången och kan inte så mycket.. än.

Kan man kombinera dike och häck på något sätt? Eller är det bäst att ”bara” dränera hela vår tomt? Hur dränerar man tomten på bästa och billigaste sätt och vart leder man vattnet istället? Detta är ett villaområde på liten ort, inom detaljplanerat område.

Vi är supernöjda med det mesta trots att vi har några större kostnadsposter i tidigare eftersatt underhåll på huset. Vi har precis dränerat huset kan tilläggas och trädgården är lerig minst sagt även där det inte är vatten.

[bild]
Bilden ovan är tagen från vår tomt mot grannens.
[bild]
Denna är tagen från vår tomt mot grannen. Nedanför gröna komposten är första bilden tagen.
Fråga säljarna om de också haft detta problem och om de vet orsaken.
Det hade varit en bra lösning, men jag vet inte vart vi ska leda vattnet. Något tips? Aldrig bott i hus tidigare och därmed väldigt oerfaren..

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Ni har ju redan en egen damm med dammduk i, det har du ju visat i en annan nystartad tråd. Så hur leds vattnet bort från den dammen när den är mättad med vatten?
Av en ren händelse användes denna tråd som ett klickbete i dagens nyhetsbrev...:thinking:
[länk]
Där ser man! Det förklarar varför jag fått så många svar :D Fantastiskt med många tankar så väldigt glad för det är jag!

Jag har faktiskt inte sett den mättad.. men den är inte tillräckligt nära problemområdet för att kunna vara orsaken.

Birathen Birathen skrev:
Gud, vår tomt är en leråker stora delar av året. Jag är lika förvånad varje år när det faktiskt blir gräsmatta av skiten.
Kruxet är nog att det inte blir leråker utan snarare lervälling. Närmst kommer jag nog med just barns lerkakor i konsistens :crysmile:

Kände att jag fick googla runt lite. Detta verkar som ett mycket intressant alternativ!
Tack!
Har du lera på tomten så får du problem då lera stoppar vattnet att dräneras. Tycker du borde kolla med en mark entrepernör/fixare. De kan skala av först jordlagret och spara det så du slipper köpa nytt. sen skala av 50 cm. av leran. På med markduk, lägg sand och 0.75 grus 25-30cm. på med sandblandad jord och toppa med jord. Nu slipper du problem. Leran på din tomt kan du inte skylla någon annan för.
Jojajustdet jag hade samma problem med lera, det gick bra att göra som jag gorde.

• Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Kan man inte koppla dräneringsslang till rör för husets dagvatten
avrinning alt husets dräneringsrör?

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Vi har en ofrivillig pool eller damm, kalla det vad ni vill men blött är det som ni kan se på bilderna längre ner

Vi köpte hus förra året och flyttade in i oktober -22. När vi tittade på huset i somras och tidig höst innan inflytt så var trädgården fantastisk! Nästan ingen mossa och fint gräs. Sedan har det i princip regnat hela hösten och vintern varvat med snö och någon ynka solig dag däremellan. Inte konstigt om vår gräsmatta varit blöt (lertomt..)
Men nu när regnet lugnat ner sig en aning och tomten fortfarande på sina ställen är dyblöt är vi lite bekymrade!

Det verkar som att grannarna höjt upp sin tomt någon dm eller två och grusat upp det helt med smågrus någon gång, vet inte när. Detta väldränerande material är vad jag misstänker är anledningen till poolen på vår tomt.
Som nyinflyttade vill vi såklart inte gräla med grannarna. Dessutom verkar de inte så bra på svenska. Vi har bara pratat med just dem en gång hittills.
Men vi känner att vi behöver göra något åt allt vatten!! Vad kan vi göra? Hur? Är husägare för första gången och kan inte så mycket.. än.

Kan man kombinera dike och häck på något sätt? Eller är det bäst att ”bara” dränera hela vår tomt? Hur dränerar man tomten på bästa och billigaste sätt och vart leder man vattnet istället? Detta är ett villaområde på liten ort, inom detaljplanerat område.

Vi är supernöjda med det mesta trots att vi har några större kostnadsposter i tidigare eftersatt underhåll på huset. Vi har precis dränerat huset kan tilläggas och trädgården är lerig minst sagt även där det inte är vatten.

[bild]
Bilden ovan är tagen från vår tomt mot grannens.
[bild]
Denna är tagen från vår tomt mot grannen. Nedanför gröna komposten är första bilden tagen.
Den som högst får inte släppa ner vatten till en granne nedanför, den som bor högst har ansvaret, kontakta din kommun om saken

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Jag tror tyvärr inte detta har något med grannen att göra. Det beror nog på, som du och många skriver, att tomten är något lägre samt att du har lerjord. (Har en sådan tomt själv). Om du dessutom har tjäle en bit ner i marken så kommer detta inte att försvinna förrän våren kommer. Vill du bli av med detta på sikt så kan du försöka fylla på med mer organiskt material, jord och sand. Du borde även fundera på att plantera några träd eller buskar som dricker mkt vatten. En fullvuxen björk dricker dricker ju drygt 600 liter om dagen (nu tar det ju ett tag att få en sådan).

fördelen med den typ av mark är att du får en ganska grön och fin matta hela sommarn medan andra brottas med torka. Gräsmattan mår ju självklart inte bra av att stå i vatten och vill du vårda den så ska du undvika att låta barnen leka på den under vinter/vår. Men det kan ju vara svårt. Mitt råd är helt enkelt att vänta in våren. Det kommer torka upp ganska snabbt. Sedan kan du lägga på ett lager med lite sandblandad jord och så nytt gräs på skadade delar.

Men jag skulle kolla upp möjligheten med att plantera lite träd/buskar som gillar mkt vatten för att på sikt lösa problemet. Antar att du ska bo där ett tag.

Lycka till:D

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Svart markduk med mossa, grenar och småstenar, markerade områden med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På översta bilden ser det definitivt ut som parkslide! (De ihåliga bambuliknande stjälkarna)Då förstår jag att grannen lagt duk och grus!!

• Gilla
Wicke666 och 2 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Då jag köpte mitt hus ägde kommunen grannhuset, vars tomt är en dryg meter högre belagd än min. Hade jag vetat vad jag fick reda på tidigare, innan de sålde fastigheten till privatpersoner, ja då hade jag begärt att de åtgärdade mur mot min tomt, samt att de anlade dränage längs med vår gemensamma tomtgräns.

När de nya ägarna borrade efter eget vatten och min tomt fylldes med vatten pga fel på pumpen de installerat, fick jag informationen att det är grannens ansvar att dränera och se till att detta inte kan ske, med hänvisning till att deras tomt är högre belagd.

Kalla det ett svagt ögonblick, men jag valde att inte bråka för grannsämjans skull, det ångrar jag idag, det hade varit mycket enklare att driva igenom det juridiskt då jag tydligt kunde visa att min tomt fylldes med vatten. Ni har den möjligheten nu, att dokumentera och nyttja er rätt. Jag föreslår att ni tar reda på vad som gäller i er kommun och sedan erbjuder grannen att åtgärda, låt sedan hur de väljer att svara styra ert agerande därefter, men troligtvis ligger ansvaret fullt ut på grannen, och då ska det inte kosta er en krona.
De flesta lövträd "dricker" inte särskilt mycket under vintern.

• Gilla
  • Haha
helrob och 3 till
  • Laddar…
Under oss är det delvis kompakt lera, men då som klumpar mest. Allt är dock ganska lerigt. Oavsett är det jord också, så inte bara en enda stor lerklump tack o lov.

Gräns fram mot gatan och gräns bakåt, med utsikt över en kraftledning, den delen ligger lite högre än vår trädgård och gränsar till järnåldersgravar. Ska försöka minnas att lägga upp bilder på helheten imorgon, lite för mörkt för att fota nu.

Duken är definitivt för att inte få ogräs, granntomten är en blandning av plastgräs (framsidan) och grus (baksidan). Det är alltså inte en toppdressad gräsmatta som syns på bilderna. Jag var nog mer inne på om kombinationen 1-2 dm grus på något material som inte väldigt lätt släpper igenom vatten skulle kunna bidra till poolen just där. Högre upp i trädgården har grannarna en mur mot sin tomt och där blir det inte blött alls. Det är två ställen som är väldigt blöta efter att deras mur tar slut och bara häcken tar över som gräns.

Vi har pratat med dem en gång och kommer såklart prata med dem fler gånger, men de har svårt med svenskan och är lite äldre. Dock ser vi barnbarn som kommer och går och kanske kan få hjälp i samtalet längre fram med andra ord. Känns dock svårt att ta upp innan jag förstått problemet själv. Målet med inlägget är alltså att försöka förstå om deras tomt är bidragande orsak eller inte och olika alternativ till hur det kan lösas. Tänker inte besvära dem med detta om det inte alls har med deras tomt att göra och/eller går att lösa billigt.
Fick tips på något jag kan testa högre upp i tråden :D
Bockamålen Bockamålen skrev:
Fråga säljarna om de också haft detta problem och om de vet orsaken.

du har ju dränerat runt huset kan du inte prata med de som gjorde detta de måste anslutit rören till nåt

• Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
X xyphax skrev:
Då jag köpte mitt hus ägde kommunen grannhuset, vars tomt är en dryg meter högre belagd än min. Hade jag vetat vad jag fick reda på tidigare, innan de sålde fastigheten till privatpersoner, ja då hade jag begärt att de åtgärdade mur mot min tomt, samt att de anlade dränage längs med vår gemensamma tomtgräns.

När de nya ägarna borrade efter eget vatten och min tomt fylldes med vatten pga fel på pumpen de installerat, fick jag informationen att det är grannens ansvar att dränera och se till att detta inte kan ske, med hänvisning till att deras tomt är högre belagd.

Kalla det ett svagt ögonblick, men jag valde att inte bråka för grannsämjans skull, det ångrar jag idag, det hade varit mycket enklare att driva igenom det juridiskt då jag tydligt kunde visa att min tomt fylldes med vatten. Ni har den möjligheten nu, att dokumentera och nyttja er rätt. Jag föreslår att ni tar reda på vad som gäller i er kommun och sedan erbjuder grannen att åtgärda, låt sedan hur de väljer att svara styra ert agerande därefter, men troligtvis ligger ansvaret fullt ut på grannen, och då ska det inte kosta er en krona.
Din situation var annorlunda än TS vilket kan användas som argument för din grannes ansvar. Din granne skulle helt enkelt ha säkerställt att vatten inte kunde flöda från en trasig pump in på din tomt med de volymerna. Det finns alltså ingen generell lagstiftning som ger ägare med högre liggande tomter ett ansvar för dagvattenhanteringen på lägre liggande tomter. TS granne har med stor sannolikhet inget ansvar alls för den lågpunkt med vatten som finns på TS tomt. Det är TS ansvar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.