Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Det är blött, utom runt just huset där det har dränerats.
Trädgården är inte dränerad.
Trädgården är blöt..
Men vart tar dränrören vägen, dom ska transportera väta från huser och går till , Ja var då.

• Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
Varför måste ni dränera bort detta? Det är ju populärt med små dammar i trädgårdar -gynnar djurlivet m.m. ! Kanske ni kan gräva ur denna lilla yta och göra den lite djupare så kan ev vatten samlas här till nytta och nöje! Ni kan runtom plantera fina växter som gärna vill ha lite blött om fötterna såsom blå iris m.m. Eller inspiration härifrån: https://www.svtplay.se/video/2961576/tradgardstider/tradgardstisdag-sasong-1-avsnitt-5
Ett annat sätt är att plantera ett träd intill platsen som så småningom blir stort o fint! En vanlig björk kan suga upp 400-500 liter vatten en vanlig sommardag. Då dränerar det!

Om ni ändå vill dränera så ha koll på att det finns regler om att man måste ta hand om sitt vatten på egna tomten så ni kan inte leda bort det till grannen eller nån allmäning etc!

• Gilla
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Är marken frusen? Vi fick en hel del pölar i förra trädgården på vintern. Det gick bort så fort tjälen gick ur jorden.
Nej, mer i form av barns favoritkonsistens geggamoja :crysmile::sweat:
Blir finfina lerkakor och lertårtor.
Undrar om man kan bränna den och göra egna ”tegel”stenar? :rofl:

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det kan också vara lite självförstärkande, fukten i marken blockerar porerna så att det får svårare att rinna undan.
Det känns ganska mättat.. körde till grannkommunen idag och efter nattens regn är dikena ganska fulla utmed vägen. Men det området är känt för mindre översvämningar iofs, det är inte min trädgård känd för vad jag vet.

J jonaserik skrev:
Men vart tar dränrören vägen, dom ska transportera väta från huser och går till , Ja var då.
Det finns ett stenlock på framsidan som jag antar är en nedgrävd kista av något slag dit dräneringsvattnet flyttas till. Därefter har jag ingen koll tyvärr..
Det är torrt och fint just runt huset, detta är längre ner i trädgården.

• Gilla
Rikard Danielsson
  • Laddar…
M manner skrev:
Varför måste ni dränera bort detta? Det är ju populärt med små dammar i trädgårdar -gynnar djurlivet m.m. ! Kanske ni kan gräva ur denna lilla yta och göra den lite djupare så kan ev vatten samlas här till nytta och nöje! Ni kan runtom plantera fina växter som gärna vill ha lite blött om fötterna såsom blå iris m.m. Eller inspiration härifrån: [länk]
Ett annat sätt är att plantera ett träd intill platsen som så småningom blir stort o fint! En vanlig björk kan suga upp 400-500 liter vatten en vanlig sommardag. Då dränerar det!

Om ni ändå vill dränera så ha koll på att det finns regler om att man måste ta hand om sitt vatten på egna tomten så ni kan inte leda bort det till grannen eller nån allmäning etc!
Vi har redan en damm på tomten, älskar dammar, men kanske borde anstränga oss och flytta den :thinking:

Jag tror dessvärre att det är just grannens vatten vi får in på vår tomt.. tillsammans med vårt eget såklart.
Det står redan tre stora björkar längst ner i trädgården och fler lövfällare är jag nog inte så sugen på egentligen. Står även ett annat större träd i just det blöta hörnet men kanske en meter nedanför.
Känner att jag kanske får ta lite fler kort på trädgården när jag är hemma igen om ett par timmar!

Tog en ny bild av det svarta på grannens tomt, någon som vet vad det är mer specifikt? Verkar ligga under hela deras tomt med ett lager grus över.

Svart marktäckningsduk på marken med sten, moss och torra växtrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Naturyta med nakna grenar, smältande is och lite skräp. Ser ut som tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa bilder togs igår morse efter en frostnatt, idag är allt vatten igen och värre efter denna nattens regn.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som ogräsduk och då skall den ju släppa igenom vatten.

(Men det kan ju lika gärna vara så att de lagt ut något som är helt tätt. Folk kan hitta på allt möjligt kul.)

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Den duken gör varken till eller ifrån när det gäller vatten på er tomt. Den använd för att hindra ogräs från att växa igenom och möjligen som "separationsduk" mellan jord och grus så att inte gruset trampas ner i t.ex lera om det är blött. Men den släpper igenom vatten. Grannen har troligtvis precis lika blött på sin tomt men har lagt ut duk med grus ovanpå för att få det "lite torrare om fötterna" när det är dags att gå ut på tomten.

Med det regn som har varit i år så är många tomter och ytor så mättade med regn att det lätt blir stående vatten på ytan som behöver tid för att sjunka ner. Bo in er lite mer i ert "nya" hus så får ni se hur det ser ut längre fram.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ett tips kan ju vara att prata med grannarna. De flesta kan ju engelska, så det kan ju vara lämpligt att prova. Det är en stor fördel om man kan kommunicera med sina grannar. Normalt sett är man ju ganska etablerade i landet om man har råd att köpa hus också, så det kommer nog bara att bli bättre och bättre i takt med att de lär sig bättre och bättre svenska. Kanske kan ni få svar på vad den där svarta duken är för nåt.

Sen måste ni ju dränera bort vattnet. Är ni helt inmurade med tomter eller har ni gräns mot nånstans där man kan leda bort vattnet, t.ex. dagvattenbrunn? I så fall borde det vara enkelt att lägga dränering längs med tomtgränsen. Kan inte se att grannarna hittat på något knasigt som skulle ge er vattenproblem, duken är säkert för att bekämpa ogräs av något slag, och sand är ju vanligt att dressa gräsmattan med.

Hur ser jordmånen ut? Är det kompakt lera eller hur ser det ut under marken?

/S

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Du behöver inte ha panik över något som du inte vet hur det kommer bli. Avvakta våren och växterna som börjar suga åt sig av markfukten innan du vidtar åtgärder, är mitt råd. Grattis till hus och tomt!

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Försök få till lutning på tomten åt något håll där vattnet kan ringa, har man sänkor och lerjord så blir det så där på vinter/våren.

Tog en ny bild av det svarta på grannens tomt, någon som vet vad det är mer specifikt? Verkar ligga under hela deras tomt med ett lager grus över.

[bild] [bild]

Dessa bilder togs igår morse efter en frostnatt, idag är allt vatten igen och värre efter denna nattens regn.
På närbilden ser det nästan ut som att det är ihåliga stammar vilket kan tyda på parkslide och då brukar ju lösningen vara att täcka med plastduk och grus.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Hej alla proffs och kunniga lekmanna folk! Vi behöver lite hjälp..
Vi har en ofrivillig pool eller damm, kalla det vad ni vill men blött är det som ni kan se på bilderna längre ner

Vi köpte hus förra året och flyttade in i oktober -22. När vi tittade på huset i somras och tidig höst innan inflytt så var trädgården fantastisk! Nästan ingen mossa och fint gräs. Sedan har det i princip regnat hela hösten och vintern varvat med snö och någon ynka solig dag däremellan. Inte konstigt om vår gräsmatta varit blöt (lertomt..)
Men nu när regnet lugnat ner sig en aning och tomten fortfarande på sina ställen är dyblöt är vi lite bekymrade!

Det verkar som att grannarna höjt upp sin tomt någon dm eller två och grusat upp det helt med smågrus någon gång, vet inte när. Detta väldränerande material är vad jag misstänker är anledningen till poolen på vår tomt.
Som nyinflyttade vill vi såklart inte gräla med grannarna. Dessutom verkar de inte så bra på svenska. Vi har bara pratat med just dem en gång hittills.
Men vi känner att vi behöver göra något åt allt vatten!! Vad kan vi göra? Hur? Är husägare för första gången och kan inte så mycket.. än.

Kan man kombinera dike och häck på något sätt? Eller är det bäst att ”bara” dränera hela vår tomt? Hur dränerar man tomten på bästa och billigaste sätt och vart leder man vattnet istället? Detta är ett villaområde på liten ort, inom detaljplanerat område.

Vi är supernöjda med det mesta trots att vi har några större kostnadsposter i tidigare eftersatt underhåll på huset. Vi har precis dränerat huset kan tilläggas och trädgården är lerig minst sagt även där det inte är vatten.

[bild]
Bilden ovan är tagen från vår tomt mot grannens.
[bild]
Denna är tagen från vår tomt mot grannen. Nedanför gröna komposten är första bilden tagen.
Det är uppenbarligen läge att fråga grannen vad denne vet om vattnet på er tomt. Har det alltid sett ut så? Är det värst så här års i tjällossningstider eller blir det bättre? Vad har grannen gjort för att undvika vatten på sin tomt? Vad är plasten eller duken till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.