Vi hade liknande problem på vår tomt. Grävde en stenkista när jag hade en grävare här för att kunna dränera lite på tomten vid ett senare tillfälle. Den stenkistan blev full. Men i somras märkte vi att vår gräsmatta va gröna och fin när många andra i området va gula. Så vårt beslut va helt enkelt att låta det vara.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har ni kommunal dagvattenanslutning så borde ni väll kunna leda/pumpa det till den. Står på era VA-fakturor ifall ni har och betalar för det.
Isåfall: gräv och sätt en perforerad brun (perkolationsbrun ) från byggmax, fyll med dränerande material runt och sätt i en billig dränkpump med flottör så den bara startar vid en lämplig nivå, typ 30-50 cm under gräsmattan

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Lite därför jag söker råd, för att se om det finns någon enkel lösning som är värd besväret.
Är väldigt blött i resten av trädgården också utom närmast huset, men där blir inte vatten stående iaf. Dock väldigt trist för barnen..
Kan det inte vara så att det är tjälat i marken så att ytvattnet inte rinner undan? I så fall hjälper ingen dränering, utan det behövs svalldiken, men det är kanske inget att oroa sig för över huvudtaget? Däremot ska ju alltid marken luta ifrån huset, men det gör det förstås redan?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tycker det ser ut som ogräsduk och då skall den ju släppa igenom vatten.

(Men det kan ju lika gärna vara så att de lagt ut något som är helt tätt. Folk kan hitta på allt möjligt kul.)
Det ser ut som plast, men som om det är massa trådar omlott, som en korg liksom.
Började mest undra över den då någon i tråden frågade vad det var och tänkte att det inte skadar att ta en närmre titt och låta er se bättre med.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
R roli skrev:
Den duken gör varken till eller ifrån när det gäller vatten på er tomt. Den använd för att hindra ogräs från att växa igenom och möjligen som "separationsduk" mellan jord och grus så att inte gruset trampas ner i t.ex lera om det är blött. Men den släpper igenom vatten. Grannen har troligtvis precis lika blött på sin tomt men har lagt ut duk med grus ovanpå för att få det "lite torrare om fötterna" när det är dags att gå ut på tomten.

Med det regn som har varit i år så är många tomter och ytor så mättade med regn att det lätt blir stående vatten på ytan som behöver tid för att sjunka ner. Bo in er lite mer i ert "nya" hus så får ni se hur det ser ut längre fram.
Det var uppmuntrande, tack!

Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Hej alla proffs och kunniga lekmanna folk! Vi behöver lite hjälp..
Vi har en ofrivillig pool eller damm, kalla det vad ni vill men blött är det som ni kan se på bilderna längre ner

Vi köpte hus förra året och flyttade in i oktober -22. När vi tittade på huset i somras och tidig höst innan inflytt så var trädgården fantastisk! Nästan ingen mossa och fint gräs. Sedan har det i princip regnat hela hösten och vintern varvat med snö och någon ynka solig dag däremellan. Inte konstigt om vår gräsmatta varit blöt (lertomt..)
Men nu när regnet lugnat ner sig en aning och tomten fortfarande på sina ställen är dyblöt är vi lite bekymrade!

Det verkar som att grannarna höjt upp sin tomt någon dm eller två och grusat upp det helt med smågrus någon gång, vet inte när. Detta väldränerande material är vad jag misstänker är anledningen till poolen på vår tomt.
Som nyinflyttade vill vi såklart inte gräla med grannarna. Dessutom verkar de inte så bra på svenska. Vi har bara pratat med just dem en gång hittills.
Men vi känner att vi behöver göra något åt allt vatten!! Vad kan vi göra? Hur? Är husägare för första gången och kan inte så mycket.. än.

Kan man kombinera dike och häck på något sätt? Eller är det bäst att ”bara” dränera hela vår tomt? Hur dränerar man tomten på bästa och billigaste sätt och vart leder man vattnet istället? Detta är ett villaområde på liten ort, inom detaljplanerat område.

Vi är supernöjda med det mesta trots att vi har några större kostnadsposter i tidigare eftersatt underhåll på huset. Vi har precis dränerat huset kan tilläggas och trädgården är lerig minst sagt även där det inte är vatten.

[bild]
Bilden ovan är tagen från vår tomt mot grannens.
[bild]
Denna är tagen från vår tomt mot grannen. Nedanför gröna komposten är första bilden tagen.
Då jag köpte mitt hus ägde kommunen grannhuset, vars tomt är en dryg meter högre belagd än min. Hade jag vetat vad jag fick reda på tidigare, innan de sålde fastigheten till privatpersoner, ja då hade jag begärt att de åtgärdade mur mot min tomt, samt att de anlade dränage längs med vår gemensamma tomtgräns.

När de nya ägarna borrade efter eget vatten och min tomt fylldes med vatten pga fel på pumpen de installerat, fick jag informationen att det är grannens ansvar att dränera och se till att detta inte kan ske, med hänvisning till att deras tomt är högre belagd.

Kalla det ett svagt ögonblick, men jag valde att inte bråka för grannsämjans skull, det ångrar jag idag, det hade varit mycket enklare att driva igenom det juridiskt då jag tydligt kunde visa att min tomt fylldes med vatten. Ni har den möjligheten nu, att dokumentera och nyttja er rätt. Jag föreslår att ni tar reda på vad som gäller i er kommun och sedan erbjuder grannen att åtgärda, låt sedan hur de väljer att svara styra ert agerande därefter, men troligtvis ligger ansvaret fullt ut på grannen, och då ska det inte kosta er en krona.

• Gilla
  • Wow
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ett tips kan ju vara att prata med grannarna. De flesta kan ju engelska, så det kan ju vara lämpligt att prova. Det är en stor fördel om man kan kommunicera med sina grannar. Normalt sett är man ju ganska etablerade i landet om man har råd att köpa hus också, så det kommer nog bara att bli bättre och bättre i takt med att de lär sig bättre och bättre svenska. Kanske kan ni få svar på vad den där svarta duken är för nåt.

Sen måste ni ju dränera bort vattnet. Är ni helt inmurade med tomter eller har ni gräns mot nånstans där man kan leda bort vattnet, t.ex. dagvattenbrunn? I så fall borde det vara enkelt att lägga dränering längs med tomtgränsen. Kan inte se att grannarna hittat på något knasigt som skulle ge er vattenproblem, duken är säkert för att bekämpa ogräs av något slag, och sand är ju vanligt att dressa gräsmattan med.

Hur ser jordmånen ut? Är det kompakt lera eller hur ser det ut under marken?

/S
Under oss är det delvis kompakt lera, men då som klumpar mest. Allt är dock ganska lerigt. Oavsett är det jord också, så inte bara en enda stor lerklump tack o lov.

Gräns fram mot gatan och gräns bakåt, med utsikt över en kraftledning, den delen ligger lite högre än vår trädgård och gränsar till järnåldersgravar. Ska försöka minnas att lägga upp bilder på helheten imorgon, lite för mörkt för att fota nu.

Duken är definitivt för att inte få ogräs, granntomten är en blandning av plastgräs (framsidan) och grus (baksidan). Det är alltså inte en toppdressad gräsmatta som syns på bilderna. Jag var nog mer inne på om kombinationen 1-2 dm grus på något material som inte väldigt lätt släpper igenom vatten skulle kunna bidra till poolen just där. Högre upp i trädgården har grannarna en mur mot sin tomt och där blir det inte blött alls. Det är två ställen som är väldigt blöta efter att deras mur tar slut och bara häcken tar över som gräns.

Vi har pratat med dem en gång och kommer såklart prata med dem fler gånger, men de har svårt med svenskan och är lite äldre. Dock ser vi barnbarn som kommer och går och kanske kan få hjälp i samtalet längre fram med andra ord. Känns dock svårt att ta upp innan jag förstått problemet själv. Målet med inlägget är alltså att försöka förstå om deras tomt är bidragande orsak eller inte och olika alternativ till hur det kan lösas. Tänker inte besvära dem med detta om det inte alls har med deras tomt att göra och/eller går att lösa billigt.
Fick tips på något jag kan testa högre upp i tråden :D

M MimmiB skrev:
Du behöver inte ha panik över något som du inte vet hur det kommer bli. Avvakta våren och växterna som börjar suga åt sig av markfukten innan du vidtar åtgärder, är mitt råd. Grattis till hus och tomt!
Tack! Det är ett gott råd!

• Gilla
klimtachakka
  • Laddar…
atd08001 atd08001 skrev:
Vi hade liknande problem på vår tomt. Grävde en stenkista när jag hade en grävare här för att kunna dränera lite på tomten vid ett senare tillfälle. Den stenkistan blev full. Men i somras märkte vi att vår gräsmatta va gröna och fin när många andra i området va gula. Så vårt beslut va helt enkelt att låta det vara.
En stenkista gjorde susen med andra ord? Toppen isf ju!

S Salaschenko skrev:
Har ni kommunal dagvattenanslutning så borde ni väll kunna leda/pumpa det till den. Står på era VA-fakturor ifall ni har och betalar för det.
Isåfall: gräv och sätt en perforerad brun (perkolationsbrun ) från byggmax, fyll med dränerande material runt och sätt i en billig dränkpump med flottör så den bara startar vid en lämplig nivå, typ 30-50 cm under gräsmattan
Detta får jag kolla upp mer om!
Tack för ditt svar!

S JockeEinarson skrev:
Kan det inte vara så att det är tjälat i marken så att ytvattnet inte rinner undan? I så fall hjälper ingen dränering, utan det behövs svalldiken, men det är kanske inget att oroa sig för över huvudtaget? Däremot ska ju alltid marken luta ifrån huset, men det gör det förstås redan?
Marken lutar från huset. Detta är inte nära huset utan längre ner i trädgården.
Tjäle har vi haft typ två-tre veckor i december och kanske någon vecka i januari. Bor i Bohuslän så blir inte särskilt kallt särskilt länge.

Hm - det är inte parkslide som växer på bilden? Försöker de kväva ut den? Jag skulle vara mer orolig för parksliden isåfall. Kolla upp det först

• Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Då jag köpte mitt hus ägde kommunen grannhuset, vars tomt är en dryg meter högre belagd än min. Hade jag vetat vad jag fick reda på tidigare, innan de sålde fastigheten till privatpersoner, ja då hade jag begärt att de åtgärdade mur mot min tomt, samt att de anlade dränage längs med vår gemensamma tomtgräns.

När de nya ägarna borrade efter eget vatten och min tomt fylldes med vatten pga fel på pumpen de installerat, fick jag informationen att det är grannens ansvar att dränera och se till att detta inte kan ske, med hänvisning till att deras tomt är högre belagd.

Kalla det ett svagt ögonblick, men jag valde att inte bråka för grannsämjans skull, det ångrar jag idag, det hade varit mycket enklare att driva igenom det juridiskt då jag tydligt kunde visa att min tomt fylldes med vatten. Ni har den möjligheten nu, att dokumentera och nyttja er rätt. Jag föreslår att ni tar reda på vad som gäller i er kommun och sedan erbjuder grannen att åtgärda, låt sedan hur de väljer att svara styra ert agerande därefter, men troligtvis ligger ansvaret fullt ut på grannen, och då ska det inte kosta er en krona.
Fy vilken mardröm! Tack o lov är det inte så illa som på bilderna i hela trädgården, det är bara väldigt illa i just den delen..
Känner att jag måste ha bättre koll själv på vad problemet är innan jag eventuellt tar det med grannarna. Det KAN ju bero på något annat trots allt tänker jag.
Tack för att du delade med dig!

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En del av vår tomt ser ut på det där viset med. Men det torkar upp på vårkanten. Vi har också grannen belägen lite högre upp, så jag antar att vi får ta del av hans vatten med.

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
J jockethorne skrev:
Hm - det är inte parkslide som växer på bilden? Försöker de kväva ut den? Jag skulle vara mer orolig för parksliden isåfall. Kolla upp det först
Vad är det du tycker ser ut som parkslide? Såg ingen i somras när vi var här och tittade, men peka gärna ut det så får jag ta en närmre titt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.