69 868 läst · 158 svar
70k läst
158 svar
Ofrivillig pool i trädgården ...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Allt beror ju på hur tomten ser ut och vart du kan leda vattnet. Och om det finns diken i grannskapet som du kan få tillstånd att leda vattnet till av ägaren (eller den som förvaltar dem). Eller om ni har en allmän anläggning för dagvattenavlopp som ni har en anslutningspunkt till. I det senare fallet har ni rätt att leda dagvatten dit och betalar också för det.Visan i mitt liv skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Jag gissar att kornellen har spritt sig in på deras tomt. Det gör den naturligt. Och att de försöker kväva rotskotten med plasten.Visan i mitt liv skrev:
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Inga diken tillräckligt nära vad jag kan se, vet inte om det finns en allmän anläggning men det låter troligt. Dock är det troligtvis på andra sidan huset, framsidan isf och då är hus, garage och uppfart i vägen.Claes Sörmland skrev:Allt beror ju på hur tomten ser ut och vart du kan leda vattnet. Och om det finns diken i grannskapet som du kan få tillstånd att leda vattnet till av ägaren (eller den som förvaltar dem). Eller om ni har en allmän anläggning för dagvattenavlopp som ni har en anslutningspunkt till. I det senare fallet har ni rätt att leda dagvatten dit och betalar också för det.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Rättelse angående vad det svarta på granntomten är, jag är inte säker på att det är plast, det kan vara markduk eller något annat. Dessvärre är jag helt okunnig på området..
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Frågan är ju om detta egentligen är ett problem. Är det värt att lägga pengar på att en del av trädgården är blöt efter en regnvinter som denna. Det torkar ju upp i april-maj.
Om det är det så måste ni hitta någonstans att leda vattnet.
Om det är det så måste ni hitta någonstans att leda vattnet.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Lite därför jag söker råd, för att se om det finns någon enkel lösning som är värd besväret.Claes Sörmland skrev:
Är väldigt blött i resten av trädgården också utom närmast huset, men där blir inte vatten stående iaf. Dock väldigt trist för barnen..
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Han menar nog stenkistor. Jag skulle tro att ni har tjock lerjord som gör att vattnet inte leder sig ner så lätt. Om ni inte kan leda bort vattnet ngnstans genom att gräva och lägga ner gräsmattedräneringsrör eller liknande så är säkert stenkistor ett bra alternativ.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Kände att jag fick googla runt lite. Detta verkar som ett mycket intressant alternativ!J JockeHX skrev:
Tack!