Claes Sörmland
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Det hade varit en bra lösning, men jag vet inte vart vi ska leda vattnet. Något tips? Aldrig bott i hus tidigare och därmed väldigt oerfaren..
Allt beror ju på hur tomten ser ut och vart du kan leda vattnet. Och om det finns diken i grannskapet som du kan få tillstånd att leda vattnet till av ägaren (eller den som förvaltar dem). Eller om ni har en allmän anläggning för dagvattenavlopp som ni har en anslutningspunkt till. I det senare fallet har ni rätt att leda dagvatten dit och betalar också för det.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Det är buskar mellan tomterna, jag har stått ganska nära. De har lagt grus i hela trädgården. Jag vet inte när de gjorde det eller varför, bara att det är väldigt blött på vår sida av tomtgränsen.
Jag gissar att kornellen har spritt sig in på deras tomt. Det gör den naturligt. Och att de försöker kväva rotskotten med plasten.

• Gilla
Zekesson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Allt beror ju på hur tomten ser ut och vart du kan leda vattnet. Och om det finns diken i grannskapet som du kan få tillstånd att leda vattnet till av ägaren (eller den som förvaltar dem). Eller om ni har en allmän anläggning för dagvattenavlopp som ni har en anslutningspunkt till. I det senare fallet har ni rätt att leda dagvatten dit och betalar också för det.
Inga diken tillräckligt nära vad jag kan se, vet inte om det finns en allmän anläggning men det låter troligt. Dock är det troligtvis på andra sidan huset, framsidan isf och då är hus, garage och uppfart i vägen.

• Gilla
Richard Troell och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att kornellen har spritt sig in på deras tomt. Det gör den naturligt. Och att de försöker kväva rotskotten med plasten.
Hela tomten är fylld med grus och jag misstänker att de har plast under hela alltet för att kväva ogräs/gräs osv.

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Rättelse angående vad det svarta på granntomten är, jag är inte säker på att det är plast, det kan vara markduk eller något annat. Dessvärre är jag helt okunnig på området..

• Wow
  • Haha
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Frågan är ju om detta egentligen är ett problem. Är det värt att lägga pengar på att en del av trädgården är blöt efter en regnvinter som denna. Det torkar ju upp i april-maj.

Om det är det så måste ni hitta någonstans att leda vattnet.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Frågan är ju om detta egentligen är ett problem. Är det värt att lägga pengar på att en del av trädgården är blöt efter en regnvinter som denna. Det torkar ju upp i april-maj.

Om det är det så måste ni hitta någonstans att leda vattnet.
Lite därför jag söker råd, för att se om det finns någon enkel lösning som är värd besväret.
Är väldigt blött i resten av trädgården också utom närmast huset, men där blir inte vatten stående iaf. Dock väldigt trist för barnen..

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Barn brukar iofs älska lera men börja med att gräva några i infiltrationsgropar för att se om ni kan ta hand om vattnet på tomten.

• Gilla
Chr3 och 5 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Barn brukar iofs älska lera men börja med att gräva några i infiltrationsgropar för att se om ni kan ta hand om vattnet på tomten.
Amatör här…:seenoevil: Vad är infiltrationsgropar?

Han menar nog stenkistor. Jag skulle tro att ni har tjock lerjord som gör att vattnet inte leder sig ner så lätt. Om ni inte kan leda bort vattnet ngnstans genom att gräva och lägga ner gräsmattedräneringsrör eller liknande så är säkert stenkistor ett bra alternativ.

• Älska
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Det är dränerat sägs det , var går dessa slangar ut och om der är så blött, trycker det inte på grundnuren då

J jonaserik skrev:
Det är dränerat sägs det , var går dessa slangar ut och om der är så blött, trycker det inte på grundnuren då
Det är blött, utom runt just huset där det har dränerats.
Trädgården är inte dränerad.
Trädgården är blöt..

• Gilla
Fredrik24
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Han menar nog stenkistor. Jag skulle tro att ni har tjock lerjord som gör att vattnet inte leder sig ner så lätt. Om ni inte kan leda bort vattnet ngnstans genom att gräva och lägga ner gräsmattedräneringsrör eller liknande så är säkert stenkistor ett bra alternativ.
Kände att jag fick googla runt lite. Detta verkar som ett mycket intressant alternativ!
Tack!

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Är marken frusen? Vi fick en hel del pölar i förra trädgården på vintern. Det gick bort så fort tjälen gick ur jorden.

• Gilla
asaleo och 5 till
  • Laddar…
Det kan också vara lite självförstärkande, fukten i marken blockerar porerna så att det får svårare att rinna undan.

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.