Claes Sörmland
Bara att fylla upp en blöt svacka kan också hjälpa.

På en del av min tomt fanns en svacka som jag tror uppstod när man på 30-talet grävde för en brunn. Svackan var blöt vintertid och när det störtregnade på sommaren. När grannen grävde bort lera vid dränering av husgrunden så tog jag emot lite lermassor och fyllde upp svackan (det är samma lerjord där). Efter en ett par vintrar där leran frostsprängdes och sjönk ihop så har jag nu en plan gräsmatta på platsen och inget vatten blir stående. Enklaste lösningen.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Hej igen!Tror att det allra enklaste är att bara att gräva en dränering och koppla på lämpligt ställe,så det rinner ut i kommunens nät-dagvattenledning.Använd er av DSA-Rör =Raka rör.Funkar bättre än slang!Singel runt och grovt grus överst.Sen återfylla med jord.Börjar fundera på om alla är pensionärer här som jag är.Med all tid i världen.Eller sitter ni på arbetstid och skriver och kastar paj .Det mesta handlar ju inte längre om ert STORA problem med ytvatten,utan bara PAJKASTNING.om ej relevanta frågor.HÅLL ER TILL ÄMNET.Hoppas det löser jig för er.Det är ju ingen större kostnad att gräva ett dike dit.Ni skall ju ändå reparera gräsmattan efter er gjorda dränering runt huset.Jag tycker att ni har gjort helt rätt angående renovering att börja med att dränera huset.Sen hjälper det ju inte helt ändå,på grund att att fukt vandrar upp genom bottenplattan.Men det går ju inte att göra nåt åt.Lägg inga trägolv!!Måla inte golven!!Det bästa.Klinkers.med relativt stora fogar så kan fukten ta sig upp genom fogarna.LYCKA TILL!!!
Nu tycker ju visserligen jag att jag hållit mig till ämnet så gott jag kunnat, men är tacksam för tips. Känns bra att vi verkar ha gjort rätt i att börja med dränering.
Planen framåt är att byta taket inom 5 år. Det är helt och funktionellt men har nått sin livslängd + och det är bra att ha en plan inför det tänker vi. (och framförallt pengarna)
Kommer antagligen att göra nya inlägg här när vi kommer till källaren :seenoevil:;)
Vi har inte lagt in något alls i källaren, dessvärre gjorde förra ägarna det.. så vi ska riva ner allt organiskt material så snart som möjligt. Kommer få ta det hela ett rum i taget och behöva en hel del tips och råd på vägen!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
R Ro88an skrev:
Blött på tomten nu när det ömsom snöar ömsom smälter är väl normalt inget problem såvida det inte riskerar tränga in i husgrund. Det torkar ju till våren. Återkommer problemet (sjöbildning) varje gång det regnar i sommar är det väl däremot något att åtgärda. Att dika (gräva dike) i tomtgräns kan räcka även om inget utlopp finns. Det står då lite vatten i diket som torkar mellan regnen och gräsmattan i dikets närhet hålls normal-torr.
Tack för tips!:D

Z z_bumbi skrev:
Alternativt att gräva där vattnet finns och göra en fin plantering. Planteringen kan iofd också göra i tomtgränsen så det blir en fråga om var det passar bäst.
Kan du utveckla den tanken? Blev nyfiken på hur du menar!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara att fylla upp en blöt svacka kan också hjälpa.

På en del av min tomt fanns en svacka som jag tror uppstod när man på 30-talet grävde för en brunn. Svackan var blöt vintertid och när det störtregnade på sommaren. När grannen grävde bort lera vid dränering av husgrunden så tog jag emot lite lermassor och fyllde upp svackan (det är samma lerjord där). Efter en ett par vintrar där leran frostsprängdes och sjönk ihop så har jag nu en plan gräsmatta på platsen och inget vatten blir stående. Enklaste lösningen.
Ja, vi tänkte börja med att köpa jord och fylla upp precis som du gjort i samband med att vi försöker återställa efter dräneringen. Blir att köpa en del extra men är troligtvis värt det tänker vi. Oavsett behöver tomten jämnas till också.

Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Nu tycker ju visserligen jag att jag hållit mig till ämnet så gott jag kunnat, men är tacksam för tips. Känns bra att vi verkar ha gjort rätt i att börja med dränering.
Planen framåt är att byta taket inom 5 år. Det är helt och funktionellt men har nått sin livslängd + och det är bra att ha en plan inför det tänker vi. (och framförallt pengarna)
Kommer antagligen att göra nya inlägg här när vi kommer till källaren :seenoevil:;)
Vi har inte lagt in något alls i källaren, dessvärre gjorde förra ägarna det.. så vi ska riva ner allt organiskt material så snart som möjligt. Kommer få ta det hela ett rum i taget och behöva en hel del tips och råd på vägen!
Hej igen.Det var inte dig jag menade att hålla sig till ämnet,men det är ju så många andra här som bara skriver om annat.Hoppas att det löser sig.Kanske räcker som Claes Sörmland skrev att det räcker med att fylla upp svackan.Då kommer ju vattnet ta sig ut via marklutningen.Ha det gött.

• Älska
Visan i mitt liv
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Duken är en vanlig markduk av plast som marknadsförs som ett alternativ om man vill slippa rensa ogräs. Så småningom kommer den att vittra sönder i små plastbitar som sprids vidare över större områden.

Den släpper igenom vatten men problemet är att under denna duk försvinner all biologisk aktivitet så småningom och utan maskar och småkryp som luftar och luckrar jorden blir marken helt kompakt, är det då huvudsakligen lerjord så kan man gissa att den blir ogenomtränglig. Den som någon gång satt en markduk men ångrat sig vet hur det ser ut under duken, död kompakt "jord"

Om detta är orsaken till er delvis vattensjuka tomt vet jag dock inte.
Funkar bra här, har inte direkt märkt så mycket jordproblem under (men har heller inte täckt in stora områden). Däremot har vi det under täckbark i flera rabatter.. och jag hoppas det blir något nedbrytningsbart i slutänden.. men så länge man täcker väl så verkar det hålla bra.

Jag har en rabatt .. där det bara rymdes ett 5 cm lager bark och de är för lite.. ska ju vara minst 10-15 cm för att hela ogräsgrejen ska funka bra.. och det märks på duken också! Där blir kanterna spröda (där de är tunt lager bark) och vittrar sönder.. och ogräset växer fast (sitter som berget) i duken :(

Men men.. man lär så länge man lever.

Markduk är en temporär lösning som man så småningom behöver byta ut/korrigera.. (som med allt annat).. men man slipper rensa så mycket i några år iaf hehe (våra dukar har legat i minst 6-7 år och vi har inte bytt ut nån, däremot grävt fram o kollat hur de ser ut :) ) .. för nu är det nämligen dags att byta ut alla 50 pallkragar (som sattes upp samtidigt som de flesta dukarna las ner..)

Det är inte fortfarande gräsmatta, det är markduk och grus. På vissa ställen är det även plastgräs lagt uppepå.
Precis, så de har eg inte gjort något åt problemet.. de har bara "sminkat" sin tomt så de slipper se skiten (så att säga).

Deras vatten är troligen kvar precis där det var från början, dvs under deras grus..

Så ni behöver troligen en gemensam dränering.. (men antagligen vill inte de riva upp sin trädgård och lägga ut massa pengar både på den och dränering.. isf hade de gjort det ordentligt från början!)

För skulle ni nu anstränga er och göra rätt.. med dräneringen på eran sida.. så finns ju risken att även deras vatten kommer belasta er nya dränering.. (deras vatten rinner nog ut lite på eran sida om eran sida börjar torkar upp)

Som sagt, deras grej e bara en snabbfix.. vattenbelastningen är lika som den alltid varit.

Jag tror inte deras höjning gör något på er sida.. eftersom den marken (gruset) är helt genomsläppligt iaf.. så vattnet lägger sig på precis samma ställe som innan höjningen.. bara att ingen ser det.

Men man får som sagt fundera lite på hur förhållandena runt om ser ut.. var vattnet rinner.. var vattnet uppkommer.. var pölarna är kvar längst.. hur stort problem man tycker det är.. och framförallt hur mycket pengar man är villig att lägga ut på att fixa problemet!

De gånger vi haft grävare här.. så tycker vi de är det billigaste vi lejt in hehe (väldigt prisvärt iaf). Men det kostar ju.. maskiner, bensin, ev personal.. annan utrustning osv.

(vi har grävt upp avloppet två gånger.. och grävt upp lite grässvål för odlingsområden, växthus, gångar osv)

Det jag inte vet så mycket om i er fråga.. är va man ska göra av vattnet från dräneringen.. det har jag aldrig funderat på! Allt beror ju på hur mycket det handlar om.. (oavsett om man vill dränera, spara vatten till bevattning i nergrävd tank, eller göra en damm..).. tillkommer det hela tiden .. året om.. ja då måste man ha ett bra ställe att leda bort det till..

.. för man vill ju inte skapa nya problem, varken för sig själv eller för grannarna!

Ni kan ju alltid ringa till kommunen och höra er för hur man ska göra.. om det finns några diken, rör eller liknande som ni kan koppla på er på /dumpa ut via..

Börja där liksom..

• Gilla
roli
  • Laddar…
Kan du utveckla den tanken? Blev nyfiken på hur du menar!
Man testar infiltrationen och är den inte helt usel så gräver man ut för en rabatt/plantering. Hur mycket jobb det är beror på hur väl vattnet rinner undan. Även om man har ren lera så går det relativt lätt att förbättra infiltrationn.
Delar eller hela planteringen är nedsänkt så att vatten samlas där och sen sjunker det undan. Googla på regnträdgård, rain garden, infiltrationsbädd etc.

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.