69 868 läst · 158 svar
70k läst
158 svar
Ofrivillig pool i trädgården ...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Vilken skada menar du har uppstått på TS fastighet? När uppstod den? Hur uppstod den?X xyphax skrev:Som sagt, lagen är alltid en tolkningsfråga, och om du får medhåll i juridisk process kan din tolkning bli prejudikat. Jag tolkar (och även juristen i fråga) saken annorlunda än du och föreslog därför att TS ska undersöka vad som gäller i dennes kommun.
Att anta att det inte finns någon koppling till grannens högre belagda tomt, samt val av väldränerat underlag, och tycka att saken inte ska undersökas, är bara märkligt. Det handlar inte om att i alla lägen försöka projicera ansvar bort från sig själv, TS kan ha rätt att kräva åtgärd av grannen, varför ska han då inte göra det?
Ett exempel på tolkning är t.ex. att du tolkar inlägg i det här forumet till att ’Upplägget i lagen är inte att man ska försöka lasta över det ansvaret på lösa grunder på sina grannar’. Jag tror att många, inklusive jag själv, inte håller med dig i ditt påstående, det handlar nog snarare om att folk tycker att rätt ska vara rätt.
Dessutom finns lagen just för att hjälpa till i avgörandet om tvistefrågor som denna, inte för att man ska undvika nyttja den. Att det sen ofta hänger på vem som formulerar sin tolkning bäst, och lyckas vinna det juridiska avgörandet, är en helt annan femma.
Jag kan inte läsa mig till någon skada på fastigheten utan noterar bara att TS är undrande över en vintertid blöt lågpunkt i sin trädgård.
Sant. Men om du tycker att det där är mörka tankar skulle du se mig en Måndagmorgon.Claes Sörmland skrev:
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Vad pratar vi om för kostnad på ett sådant projekt..?L LaryL skrev:Har du lera på tomten så får du problem då lera stoppar vattnet att dräneras. Tycker du borde kolla med en mark entrepernör/fixare. De kan skala av först jordlagret och spara det så du slipper köpa nytt. sen skala av 50 cm. av leran. På med markduk, lägg sand och 0.75 grus 25-30cm. på med sandblandad jord och toppa med jord. Nu slipper du problem. Leran på din tomt kan du inte skylla någon annan för.
Jojajustdet jag hade samma problem med lera, det gick bra att göra som jag gorde.
Att det är lerigt och sank mark kan jag inte beskylla grannen för, självklart. Men att det är absolut blötast närmst deras tomt kanske kan bero på de åtgärder de gjort på sin tomt. Din lösning kan fungera för min tomt visserligen, men om vi gör som grannarna och vår ”pool” beror på dem så innebär det att den lösning du föreslår kommer skicka vidare allt vatten från min tomt till nästa granne vars tomt ligger lägre än vår i sin tur.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Vet inte. Hur stort projekt är det att genomföra? Gräva upp hela trädgården och sedan börja om från start, vilket innebär att man inte har en trädgård på minst tre år eller gör av med enorma summor pengar? Eller är det mycket lättare, mindre och billigare?L Linjs1 skrev:
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
vi har tre stora björkar längst ner i trädgården, men inte exakt där det är mest problem, där växer dock en häck och ett annat träd precis i krokarna.T Tato76 skrev:Jag tror tyvärr inte detta har något med grannen att göra. Det beror nog på, som du och många skriver, att tomten är något lägre samt att du har lerjord. (Har en sådan tomt själv). Om du dessutom har tjäle en bit ner i marken så kommer detta inte att försvinna förrän våren kommer. Vill du bli av med detta på sikt så kan du försöka fylla på med mer organiskt material, jord och sand. Du borde även fundera på att plantera några träd eller buskar som dricker mkt vatten. En fullvuxen björk dricker dricker ju drygt 600 liter om dagen (nu tar det ju ett tag att få en sådan).
fördelen med den typ av mark är att du får en ganska grön och fin matta hela sommarn medan andra brottas med torka. Gräsmattan mår ju självklart inte bra av att stå i vatten och vill du vårda den så ska du undvika att låta barnen leka på den under vinter/vår. Men det kan ju vara svårt. Mitt råd är helt enkelt att vänta in våren. Det kommer torka upp ganska snabbt. Sedan kan du lägga på ett lager med lite sandblandad jord och så nytt gräs på skadade delar.
Men jag skulle kolla upp möjligheten med att plantera lite träd/buskar som gillar mkt vatten för att på sikt lösa problemet. Antar att du ska bo där ett tag.
Lycka till
Lägger fler bilder längre ner i tråden så ni får en bättre översikt.
Men du har rätt om gräset, det var fantastiskt fint i somras när vi tittade på huset. När vi flyttade in i oktober kom regnet och sedan har nederbörden typ inte slutat (känns det som).
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Dessvärre är det så blött att jag inte kan komma närmre för att titta, men jag såg inget sådant i somras när jag tittade runt. Isf är det kvar på grannens sida och inte i vår trädgård (än). De hade behövt göra ett bättre jobb om de vill bli av med det dock iom att det fortfarande sticker upp på deras sida. Får hoppas att det inte är så som du tror, men ta en närmre titt när det torkat upp om en månad eller tvåN Namealreadytaken skrev:
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Du har helt rätt, de har visserligen höjt tomten ett par decimeter eller så, men jag vet inte om problemet med ”poolen” är pågrund av det. Jag behöver ta reda på det innan jag kan lasta grannarna med ansvar. Men framförallt vill jag lösa bekymret på ett smidigt och billigt sätt..Claes Sörmland skrev:Ja det var den formuleringen i jordabalken som jag syftade på.
Jag är inte övertygad om att TS har visat att det finns någon skada på sin fastighet som är orsakad av att grannen har höjt marken. Det finns ännu ingen koppling etablerad mellan vattnet i detta hos TS fukthål mitt i den regniga vintern och schaktningsarbeten på grannens tomt. Utifrån bilderna och vegetationen så ser det snarast ut som att det alltid har stått vatten där vintertid.
Jag försöker vara tydlig med detta för det tycks finnas en tro hos en och annan forumskribent att man kan lasta sina grannar för alla möjliga problem man har med dagvatten på sin egen fastighet. Grunden är att man som fastighetsägare ansvarar för att hantera sina egna dagvattenproblem. Upplägget i lagen är inte att man ska försöka lasta över det ansvaret på lösa grunder på sina grannar. Tanken med lagstiftningen att man inte ska genomföra schaktningsåtgärder och liknande som skadar grannfastigheterna men det är inte helt konserverade lagstiftning där inga åtgärder alls tillåts.
Du har rätt i att de står och sover nu och inte gör någon nytta för vätan, men sedan är det bara en gammal myt eller folktro att björkar är så fantastiska på att dricka vatten. De är ungefär lika törstiga som de flesta andra lövträd träd, om man undantar t ex lönn som dricker mycket mer vatten än björk.Visan i mitt liv skrev:
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Det ska jag göra! Antar att det står om hur djup gropen ska vara och så när jag googlar!Z z_bumbi skrev:
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Grannen har höjt sin tomt ett par dm vad jag kan se, men jag vet inte när, det var innan vi flyttade hit. Dock ser det inte klart ut än, muren de påbörjat är tex inte klar och det är där de inte gjort klart den som det är mest vatten på vår tomt.Michael Sellering skrev: