P PHPersson skrev:
Det är dock som jag skrev innan ofta väldigt otydligt av hantverkarna, även om du har rätt så undrar jag varför inte hantverkare säger och skriver rakt till sina kunder vad de menar utan att försöka krångla till det. Det är som att de vill att kunderna skall missförstå. Jag har lite förslag på "bonnsvenska".

Alt1. Detta arbetet kommer att kosta max 100 000kr.
Alt2. Detta arbetet kommer att kosta max 100 000kr om inte några skador eller annat som vi inte kunde se uppkommer, då hör vi av oss och uppdaterar priset.
Alt3. Detta arbetet kommer att kosta mellan 85 000kr och 115 000kr.
Alt4. Vi lägger ingen tid på att räkna så du får 50kr i rabatt på timpriset så ser vi vad det kostar.
Det otydliga blir när det står, ÄTA faktureras enligt ordinarie prislista. Sen finns inte prislistan med.
 
A AG A skrev:
Du menar alltså att om ett företag lämnar offert för byte av papp, läkt, och tegelpannor på fast pris 150.000kr. När de rivit det gamla taket upptäcker de att råsponten är dålig på flera ställen, och måste bytas. Senare kommer byggherren på att det är bäst om hängrännor och stuprör byts också.
Då menar du ändå att 150.000kr gäller?
Har man lämnat ett fast pris utan friskrivning för situationer man tex inte kan kontrollera när man lämnar pris så är man låst till det priset. Företaget vet att det kommer förekomma ruttna takdelar och måste ta hänsyn till det, antingen genom att lämna ett högre pris eller genom att kontrollera i förväg eller genom att friskriva sig ("behöver man byta mer än X kvadrat råspont så tillkommer X kr per kvm ").

Om byggherren senare vill lägga till andra arbeten så tillkommer det förstås och företaget lämnar ett pris på det arbetet. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det otydliga blir när det står, ÄTA faktureras enligt ordinarie prislista. Sen finns inte prislistan med.
Håller med helt, skall vi vara petiga är det heller inte juridiskt tillåtet att hänvisa till något som inte kunden fått se. Men som jag jag tror att det är precis detta som skapar mycket tjafs och bråk. Till saker hör att i min bransch fungerar detta utmärkt och det blir "aldrig" diskussioner. Men bråk med hantverkare har man hört och varit med om =). Så tydlighet innan arbetet startar tror jag är viktigt.
 
A AG A skrev:
Du har inte direkt fel. Men takpris, eller uppskattat pris är i princip samma sak. Det är bara ett muntligt ellet skriftligt uppskattat pris. Helt oavsett om man uttrycket det som uppskattat pris, eller pristak, så är det max 15% övet det som gäller.
Nej, jag har inte fel.

Takpris och uppskattat pris är inte samma sak. Det framgår också av de exempel jag gav.

Ett takpris sätter ett maxpris för en tjänst, men inget lägsta pris.
Ett fastpris sätter både ett maxpris och ett lägsta pris för en tjänst.
Ett uppskattat pris är varken ett takpris eller ett fastpris, men ett pris där företaget inte får avvika uppåt mer än 15%. De 15% gäller inte för tak eller fastpris.

Dvs, tak och uppskattat pris är inte samma sak. Man kan säga att ett uppskattat pris ger ett tak på hur högt priset kan bli (+15%) men det är ändå inte samma sak som ett takpris.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
A AG A skrev:
Du menar alltså att om ett företag lämnar offert för byte av papp, läkt, och tegelpannor på fast pris 150.000kr. När de rivit det gamla taket upptäcker de att råsponten är dålig på flera ställen, och måste bytas. Senare kommer byggherren på att det är bäst om hängrännor och stuprör byts också.
Då menar du ändå att 150.000kr gäller?
Irrelevant. Då är det fråga om ett nytt jobb och ny offert.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Det verkar bara jag som har otur, eller så ligger felet hos mig.
Jag har nu i alla fall begärt in underlag för arbetet från den här firman.
Jag har ju varit hemma 90 procent av dagarna och vet hur många personer som varit här och ungefär hur många timmar.

De tillägg som gjorts har vi godkänt. Men fick inga prisuppgifter i samband med det. Det borde vi alltså bett om inser jag nu. Men jag har som sagt inte drabbats av detta tidigare.
Vi fick en ÄTA för det med ganska många arbetstimmar. Vi trodde därmed att det täckte för de oförutsedda tilläggen.
Men sedan tillkom då ytterligare 15 procent, ospecificerat tillägg. Dessutom med kommentaren om att de ändå går back. Ärligt talat är det den kommentaren som nästan gör mig mest irriterad. När jag totalt ska betala en årslön till dem.

Visst har jag retar mig på hantverkare tidigare, att de inte kommer som planerat, gör slarvigt jobb mm.
Men de här två gångerna känner jag mig ekonomiskt lurad.

När det gällde grävning och installation av septiktank så betalade vi då det fortfarande återstod lite småjobb och vi ville inte bli osams så att de inte skulle slutföra jobbet. Men jag beklagade mig och nämnde den stora differensen mellan offert och faktura och sa (troligen med gråten i halsen) att blir det mer har vi inte råd. Efter det färdigställde de utan fler fakturor i alla fall.

Men en offert är ju tydligen helt meningslös då slutpriset kan bli ett helt annat. När jag ser i kommentarerna verkar det gälla även vid fast pris.
Jag tror att rent juridiskt så kan det vara ditt fel i vissa punkter men rent moraliskt tycker iaf. jag att det är hantverkarens ansvar att det inte skall "dyka upp" höga extrakostnader. Jag tycker dock att du skall be dem specificera de 15% extra för det låter som de bara har lagt på för saken skull.

Men fastpris är fastpris, står det inget annat så ingår allt i det utan ÄTor.
 
  • Gilla
Pyrran27
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Det verkar bara jag som har otur, eller så ligger felet hos mig.
Jag har nu i alla fall begärt in underlag för arbetet från den här firman.
Jag har ju varit hemma 90 procent av dagarna och vet hur många personer som varit här och ungefär hur många timmar.

De tillägg som gjorts har vi godkänt. Men fick inga prisuppgifter i samband med det. Det borde vi alltså bett om inser jag nu. Men jag har som sagt inte drabbats av detta tidigare.
Vi fick en ÄTA för det med ganska många arbetstimmar. Vi trodde därmed att det täckte för de oförutsedda tilläggen.
Men sedan tillkom då ytterligare 15 procent, ospecificerat tillägg. Dessutom med kommentaren om att de ändå går back. Ärligt talat är det den kommentaren som nästan gör mig mest irriterad. När jag totalt ska betala en årslön till dem.

Visst har jag retar mig på hantverkare tidigare, att de inte kommer som planerat, gör slarvigt jobb mm.
Men de här två gångerna känner jag mig ekonomiskt lurad.

När det gällde grävning och installation av septiktank så betalade vi då det fortfarande återstod lite småjobb och vi ville inte bli osams så att de inte skulle slutföra jobbet. Men jag beklagade mig och nämnde den stora differensen mellan offert och faktura och sa (troligen med gråten i halsen) att blir det mer har vi inte råd. Efter det färdigställde de utan fler fakturor i alla fall.

Men en offert är ju tydligen helt meningslös då slutpriset kan bli ett helt annat. När jag ser i kommentarerna verkar det gälla även vid fast pris.
Alltså det är ju olyckligt när det sker.
Men jag tänker såhär:
1. Om jag begär fast pris, så räknar jag ändå med tillkommande kostnader på iaf 25-30%, eftersom det i princip alltid dyker upp saker som man inte tänkt på.
2. Om jag gör några som helst ändringar eller godkänner ändringar, så gäller det att jag antingen frågar och får järnkoll på vad det kostar, eller är beredd att betala timmarna extra

Även om en hantverkare skall stå vid sitt fasta pris så skulle jag sägatat det i praktiken inte gäller.
Tag takomläggning som exempel: Dom skriver: Takomläggning 300 000 kr.
Men sen vid rivning upptäcka att det kanske finns lite råspont, som skulle hålla, men bör bytas.

Då kan dom ju säga: antingen tar vi det extra (kostar XXX kr) eller så låter vi det vara och lägger taket ovanpå detta.

Om det då blir icke fackmannamässigt gjort kan man ju klaga. Men om det egentyligen går att göra på båda sätten, men det dyrare ger bättre resultat, då får ju du som konsument välja.

Just seriösa takfirmor lär ju ta höjd för råspont f.ö. Antingen via friskrivning eller räkna med det.
 
Den dagen då jag upplever att jag logiskt utifrån offert, regler och lagar kan få en hantverkare att ändra sina krav så kommer jag bli glad men också otroligt förvånad. Jag har själv inget problem att erkänna när jag har fel men att en hantverkare skall göra det och därmed landa i ett sämre ekonomiskt läge det är inte den värld jag lever i, tyvärr.

Allt slutar i förhandlingar, diskussioner och ibland även tjafs. Och inte sällan med argumentet att de tyvärr inte kan göra detta för då tjänar de inga pengar på jobbet. Så jag tycker att många här har helt rätt men det spelar mindre roll i verkliga livet.
 
P Pyrran27 skrev:
Men en offert är ju tydligen helt meningslös då slutpriset kan bli ett helt annat. När jag ser i kommentarerna verkar det gälla även vid fast pris.
Det många slarvar med är förstudie innan man tar in offert.
Om man är intresserad av vad kostnaden blir så kan man inte sluta tänka bara för att man anlitar en hantverkare.

Innan man tar in offert gör man en förstudie där man läser på om ämnet för att skaffa sig ett hum om vad som skall göras. Detta är idag lättare än någonsin med tillgången till internet. Det finns till och med videoguider på det mesta.

Med denna kunskap i hand kan man gå vidare och ta in anbud.

Skall man till exempel byta ett tak så kan anbuden inkludera olika saker. Följande saker kan ingå i en offert men inte i en annan.
1. Hängrännor
2. Stuprör
3. Vindskivor
4. Underbeslag
5. Huvar
6. Målning
7. Grövre läkt
8. Igenbyggnad av nock
9. osv...

Många verkar anlita hantverkare som om man klickar hem en kinapryl på Amazon...
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Ok, har nu lusläst och naturligtvis är det mitt fel. Uppskattat pris i offerten. Förstår nu också att 15 procent är utöver de tillägg de lagt till under arbetets gång som jag godkänt muntligen.

Vad jag lärt mig är att kolla, kolla och dubbelkolla, att en sommarjobbare på bygge har samma ersättning som en "utbildad" och att hantverkare har en egen tidsuppfattning.

Om jag mot förmodan kommer att ta in en hantverkare igen kommer jag att mäta minuterna på plats. Ta reda på exakt var deras starttid räknas (är det från deras kontor, hemifrån varje hantverkare eller kanske från någon obestämd punkt längre bort för att kunna räkna fler arbetstimmar) för att stämma av arbetstiden.

Då jag aldrig upplevt detta från större företag så var jag inte förberedd.

Och nej, jag valde de hantverkare med högre ursprungsoffert.
Gör inte så nästa gång.
Det enda sättet att slippa huvudvärk är att komma överens om ett fast pris för ett visst jobb och detta skriftligen. Släpp sen helt hur mycket de är där eller om de tar tusen kronor betalt för en skruv.
Du tittar bara på vad betalade du och vad fick du. That's it. Sen får hantverkarna fika eller blåsa dig på materialet eller whatever.
Kolla bara på detta: vad får du, vad betalar du. Är du nöjd med det så är det bra. Och kör fast pris.

Alla andra prissätt eller strategier är mer huvudvärk. Det finns säkert både billigare och bättre sätt ibland. Men minst huvudvärk ger detta, tro mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Det många slarvar med är förstudie innan man tar in offert.
Om man är intresserad av vad kostnaden blir så kan man inte sluta tänka bara för att man anlitar en hantverkare.

Innan man tar in offert gör man en förstudie där man läser på om ämnet för att skaffa sig ett hum om vad som skall göras. Detta är idag lättare än någonsin med tillgången till internet. Det finns till och med videoguider på det mesta.

Med denna kunskap i hand kan man gå vidare och ta in anbud.

Skall man till exempel byta ett tak så kan anbuden inkludera olika saker. Följande saker kan ingå i en offert men inte i en annan.
1. Hängrännor
2. Stuprör
3. Vindskivor
4. Underbeslag
5. Huvar
6. Målning
7. Grövre läkt
8. Igenbyggnad av nock
9. osv...

Många verkar anlita hantverkare som om man klickar hem en kinapryl på Amazon...
Håller inte alls med. Jag vet inget om servicen som görs på min bil när jag lämnar in den. Som kund skall jag beskriva en vision. Ex jag vill sitta och dricka vin på en uteplats. Sedan skall leverantören/hantverkaren då ansvara för vilka delar som krävs för att min vision skall bli verklighet. Visst får jag göra en hel del val men hantverkaren skall presentera valen och beskriva fördelar och nackdelar för mig.

Jag är väl medveten om att det inte funkar så idag. Utan jag själv måste tyvärr göra research själv. Men det är fortfarande helt fel.
 
  • Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Det många slarvar med är förstudie innan man tar in offert.
Om man är intresserad av vad kostnaden blir så kan man inte sluta tänka bara för att man anlitar en hantverkare.

Innan man tar in offert gör man en förstudie där man läser på om ämnet för att skaffa sig ett hum om vad som skall göras. Detta är idag lättare än någonsin med tillgången till internet. Det finns till och med videoguider på det mesta.

Med denna kunskap i hand kan man gå vidare och ta in anbud.

Skall man till exempel byta ett tak så kan anbuden inkludera olika saker. Följande saker kan ingå i en offert men inte i en annan.
1. Hängrännor
2. Stuprör
3. Vindskivor
4. Underbeslag
5. Huvar
6. Målning
7. Grövre läkt
8. Igenbyggnad av nock
9. osv...

Många verkar anlita hantverkare som om man klickar hem en kinapryl på Amazon...
Nej sluta nu, man anlitar väl proffs för att få just sån hjälp. Man ska ju inte behöva bli proffs för att anlita proffs. Ska även äldre människor där sånt här kanske tar en väldig tid förväntas göra "förstudier"?

Jag tycker att det ingår att hantverkare man anlitar tänker lite åt kunden och ger bra rådgivning så att resultatet blir bra och kunden blir nöjd.

Tänk om du skulle köpa en näsoperation och när du lägger dig på bordet börjar de skära i dig vaken. "Vadå har du inte gjort förstudie och förstått att narkos är tillägg?"
Kom igen...
 
  • Gilla
Patmark och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker att det ingår att hantverkare man anlitar tänker lite åt kunden och ger bra rådgivning så att resultatet blir bra och kunden blir nöjd.

Tänk om du skulle köpa en näsoperation och när du lägger dig på bordet börjar de skära i dig vaken. "Vadå har du inte gjort förstudie och förstått att narkos är tillägg?"
Kom igen...
Det beror på hur viktigt det är att man får det som man vill ha det och om kostnaden är viktig.
Om man man inte är känslig för kostnader så kan man ta det löpande och lägga till allt eftersom arbetet fortskrider.

Tråden rörde att TS tycker att priset alltid drar iväg. Om slutpriset är viktigt så måste man veta vad man beställer annars är risken stor att saker tillkommer under vägen.

Om du bara beställer en takrenovering så gör ju inte hantverkaren fel om han inte byter Hängrännor, stuprör, vindskivor, underbeslag, huvar, målar trädetaljer, bygger igen nock, etc, etc,

Visst finns det hantverkare som tänker på allt, men det finns lika många som snålar in på allt för att vinna offerten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du menar alltså att om ett företag lämnar offert för byte av papp, läkt, och tegelpannor på fast pris 150.000kr. När de rivit det gamla taket upptäcker de att råsponten är dålig på flera ställen, och måste bytas. Senare kommer byggherren på att det är bäst om hängrännor och stuprör byts också.
Då menar du ändå att 150.000kr gäller?
Det är solklart... har de specificerat att de skall byta papp, läkt och tegelpannor så är det vad de skall göra för 150 000kr. Men det vore tjänstefel av byggfirman att inte innan informera kunden att råsponten kan vara dålig och då ingår inte det i priset. Det är inte direkt raketforskning att byta tak och förutse vad som kan vara dåligt...
T Tobbe_C skrev:
Det beror på hur viktigt det är att man får det som man vill ha det och om kostnaden är viktig.
Om man man inte är känslig för kostnader så kan man ta det löpande och lägga till allt eftersom arbetet fortskrider.

Tråden rörde att TS tycker att priset alltid drar iväg. Om slutpriset är viktigt så måste man veta vad man beställer annars är risken stor att saker tillkommer under vägen.

Om du bara beställer en takrenovering så gör ju inte hantverkaren fel om han inte byter Hängrännor, stuprör, vindskivor, underbeslag, huvar, målar trädetaljer, bygger igen nock, etc, etc,

Visst finns det hantverkare som tänker på allt, men det finns lika många som snålar in på allt för att vinna offerten.
Här tror jag vi har grundproblemet till många bråk, du tänker som en hantverkare och förmodligen arbetar du inom det yrket eller närhet till. Jag anser att det är helt fel... enligt mig så skall jag fråga efter offert på ett takbyte. Hantverkaren skall då vara så kunnig att offerten som lämnas innehåller det som bör göras och även de förväntade problemen som inte går att se (tex råspont). Om vindskivorna är dåliga vore det tjänstefel (enligt mig) om inte hantverkaren tar med det i sin offert. Likaså hängrännor. Det ända jag vill veta är vad kostar det, när är det klart och de eventuella frågor jag skall svara på. Färgval etc. Förstår inte alls varför jag måste ha kunskap som en snickare för att anlita en snickare...
 
  • Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Håller på och ta in offerter för grävjobb (byta avlopp mellan huset och kommunens ledning). Kommer krävas ett rätt djupt schackt i sluttning.

[länk]

Fått frågan om jag vill ha fast pris eller löpande. Hur ska man tänka?
De verkar vilja friskriva sig för en del grejer trots fast pris.
Mitt tips(jag kör grävmaskin) är att du tar det löpande. Om befintligt rör ska bytas ut till nytt med samma läge och det är lätt att komma till med maskinen är det oftast ganska snabbt gjort då det är grävt på platsen innan.

Att lämna fast pris på grävarbeten utan friskrivningar är väldigt ovanligt. Jag skulle tro att nästan alla har friskrivning från förorenade massor och sprängning/spräckning/knackning(om det inte är en del av uppdraget att berg ska bort.

Skulle du ändå välja fast pris så ska du vara noggrann med att läsa friskrivningar och ha svart på vitt hur det ska se ut när jobbet är färdigt. Om det ska återställas till hur det såg ut innan bör du ha det på pränt så det inte står grovåterställning i offerten.

Glöm inte heller att märka ut befintliga ledningar i marken(el, tele, fiber, fjärrvärme, gas, vatten etc). Detta är gratis och görs via ledningskollen.se Observera att interna ledningar till uthus eller lampor inte sätts ut av ledningsägarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.