MathiasS MathiasS skrev:
Nej, jag har inte fel.

Takpris och uppskattat pris är inte samma sak. Det framgår också av de exempel jag gav.

Ett takpris sätter ett maxpris för en tjänst, men inget lägsta pris.
Ett fastpris sätter både ett maxpris och ett lägsta pris för en tjänst.
Ett uppskattat pris är varken ett takpris eller ett fastpris, men ett pris där företaget inte får avvika uppåt mer än 15%. De 15% gäller inte för tak eller fastpris.

Dvs, tak och uppskattat pris är inte samma sak. Man kan säga att ett uppskattat pris ger ett tak på hur högt priset kan bli (+15%) men det är ändå inte samma sak som ett takpris.
Jag vet inte om du är autistisk, något gör det uallafall omöjigt att säga något utan att du måste missförstå/märka ord.
Jag ger upp!
 
A AG A skrev:
Jag vet inte om du är autistisk, något gör det uallafall omöjigt att säga något utan att du måste missförstå/märka ord.
Jag ger upp!
Sist jag kollade hade jag iallafall inget större fel på hjärnan.

Eftersom du försöker tala om hur saker fungerar men använder orden på ett sådant sätt att ditt påstående blir fel, vad ska man göra annat än att korrigera dig? Om felaktiga påståenden i faktafrågor lämnas okorrigerade har forumet snart inget värde för den som söker svar på frågor, eller vill lära sig något. I vissa frågor är det viktigt att använda rätt ord och formulera sig rätt.

Istället för att kalla mig autistisk kanske det är bättre att bara skriva att "ah skit jag hade fel" och sedan är det inte mer med det. Eller så öppnar man inte alls kakhålet när man inte vet.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du menar alltså att om ett företag lämnar offert för byte av papp, läkt, och tegelpannor på fast pris 150.000kr. När de rivit det gamla taket upptäcker de att råsponten är dålig på flera ställen, och måste bytas. Senare kommer byggherren på att det är bäst om hängrännor och stuprör byts också.
Då menar du ändå att 150.000kr gäller?
Haha, självklart är det extra om kunden vill lägga till hängrännor och stuprör. Vad i mitt inlägg fick dig att tro något annat.
Om råsponten inte skulle bytas så står det ju tydligt i avtalet och dessutom så skriver en bra entreprenör in reservationer i avtalet på det som ofta kan vara problem vid t.ex takpappsbyte. På samma sätt som man reserverar sig för fuktskador när man ska renovera ett badrum eller reserverar sig för onormala markförhållanden när man ska bygga en husgrund. En dålig entreprenör däremot skriver inte ens avtal....
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag vet inte om du är autistisk, något gör det uallafall omöjigt att säga något utan att du måste missförstå/märka ord.
Jag ger upp!
Vad är ett takpris?
Begreppet takpris innebär att arbetena i och för sig ska utföras på löpande räkning men med det tillägget att det finns ett maximalt pris som inte får överskridas.

https://byggteknikforlaget.se/fast-...dgetpris-viktigt-att-kanna-till-skillnaderna/
 
  • Gilla
Totte lille och 3 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Vad är ett takpris?
Begreppet takpris innebär att arbetena i och för sig ska utföras på löpande räkning men med det tillägget att det finns ett maximalt pris som inte får överskridas.

[länk]
De där snubbarna måste ju vara autistiska hela bunten. Hålla på å använda rätt ord för saker sådär. Dumheter.
 
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
Den här tråden var precis peppen jag behövde nu när det började kännas segt att tänka att jag ska lägga om taket själv - 420k för att lägga om ett tak, det är typ hälften av vad jag har i lån kvar på huset, vad är det för herrgårdar folk bor i egentligen?!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Jag har erfarenhet från lokala firmor som på större jobb har hamnat precis kring offert eller till och med under.
Då har jag tagit på löpande.
Beställde ett jobb på löpande räkning. Jag "mätte" tiden för att ha lite koll när fakturan kom. Kan konstatera att jag hade fler timmar i min dagbok än vad som stod i fakturan.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Det många slarvar med är förstudie innan man tar in offert.
Om man är intresserad av vad kostnaden blir så kan man inte sluta tänka bara för att man anlitar en hantverkare.

Innan man tar in offert gör man en förstudie där man läser på om ämnet för att skaffa sig ett hum om vad som skall göras. Detta är idag lättare än någonsin med tillgången till internet. Det finns till och med videoguider på det mesta.

Med denna kunskap i hand kan man gå vidare och ta in anbud.

Skall man till exempel byta ett tak så kan anbuden inkludera olika saker. Följande saker kan ingå i en offert men inte i en annan.
1. Hängrännor
2. Stuprör
3. Vindskivor
4. Underbeslag
5. Huvar
6. Målning
7. Grövre läkt
8. Igenbyggnad av nock
9. osv...

Många verkar anlita hantverkare som om man klickar hem en kinapryl på Amazon...
torparavgrund torparavgrund skrev:
Den här tråden var precis peppen jag behövde nu när det började kännas segt att tänka att jag ska lägga om taket själv - 420k för att lägga om ett tak, det är typ hälften av vad jag har i lån kvar på huset, vad är det för herrgårdar folk bor i egentligen?!
torparavgrund torparavgrund skrev:
Den här tråden var precis peppen jag behövde nu när det började kännas segt att tänka att jag ska lägga om taket själv - 420k för att lägga om ett tak, det är typ hälften av vad jag har i lån kvar på huset, vad är det för herrgårdar folk bor i egentligen?!
Precis vad vi insett. Att ta tjänstledigt och göra jobbet själv. Jag är fortfarande i chock över slutfakturan.
Inget slott utan en ombyggd sommarstuga på 60 kvm. Men med en takövertäkt altan, så total takyta är 100 kvm.
För dessa pengar hade jag kunnat ta tjänstledigt ett år, gått en kurs i takläggning och sedan gjort jobbet själv och hyrt in grannens unge som hantlangare.
 
  • Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
A
P Pyrran27 skrev:
Precis vad vi insett. Att ta tjänstledigt och göra jobbet själv. Jag är fortfarande i chock över slutfakturan.
Inget slott utan en ombyggd sommarstuga på 60 kvm. Men med en takövertäkt altan, så total takyta är 100 kvm.
För dessa pengar hade jag kunnat ta tjänstledigt ett år, gått en kurs i takläggning och sedan gjort jobbet själv och hyrt in grannens unge som hantlangare.
Ja fy fan, så fort barnen har skolplikt blir det att ta långledigt och fixa. Nog har jag inget emot det skandinaviska skattetrycket och välfärden för alla som kommer med det, men jävlar att det märks när en som privatperson ska köpa tjänster. Får jobba i dagar för att ha en hantverkare här en förmiddag.
 
P Pyrran27 skrev:
Har i dagarna fått slutfaktura från renovering som hamnade över 25 % över offerten. Det är nu andra gången inom ett år som detta händer mig.
Den här gången takomläggning med en offert på knappt 300.000 kr som nu slutar på straxt under 420.000 kr.
Förra gången så var det installation av septiktank inklusive grävjobb med en offert på knappt 160.000 kr som slutade på 250.000 kr.

Båda dessa tillfällen har varit när vi anlitat något mindre firmor med lokal anknytning. När vi anlitat större firmor har offert och slutfaktura varit i princip överensstämmande.

Jag undrar om andra upplever att detta är generellt? Mer påslag av mindre firmor?
Skulle i framtiden vilja isolera om golvet om jag någonsin lyckas spara ihop pengar igen. Men vill verkligen inte hamna i samma sits igen så är det bara att köra på "jättarna" inom branschen, eller har jag bara otur?

Den senaste hade dessutom mage att beklaga sig att hens firma gick back på jobbet hos mig. Det tar mig bra många arbetstimmar/år att jobba ihop 120.000 som de lyckats bränna på några dagar. Vem är det som går back?
Nej, om de fick 420 000 för takomläggning av en sommarstuga på 60kvm så gick de inte back. Rimligt pris hade nog varit strax under 200 gissar jag.
 
Fairlane
P Pyrran27 skrev:
Precis vad vi insett. Att ta tjänstledigt och göra jobbet själv. Jag är fortfarande i chock över slutfakturan.
Inget slott utan en ombyggd sommarstuga på 60 kvm. Men med en takövertäkt altan, så total takyta är 100 kvm.
För dessa pengar hade jag kunnat ta tjänstledigt ett år, gått en kurs i takläggning och sedan gjort jobbet själv och hyrt in grannens unge som hantlangare.
Redan offerten på 300' låter häftig på det.
Sen förstår jag inte varför du betalar 420'. 15% upp är ok, eftersom det var en uppskattad offert om det inte tillkommit en massa extrabeställningar. 345' borde du då betalat, inte 420'. Då hade du åtminstone sparat 75'.

Sen tror jag inte du skulle kunna ta tjänstledigt ett år och göra jobbet själv inklusive material, leverans etc för en mindre kostnad än 420' men jag vet iofs inte hur låg lön du har. 420'/12 = 35' i månaden men då har du inget att köpa material eller transporter för, inte heller något att anlita grannens unge för. Har du ut 15' i månaden nu så kanske det skulle gå, men då fattar jag inte hur du har råd att slänga bort 75' istället för att säga ifrån.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Som jag nämnde är detta mindre företag. Jag kommer att betala och inte hänga ut någon här.
Jag ska lusläsa offerterna och jämföra det finstilta och se om något skiljer.
Jag är mest undrande om detta upplevdes som generellt.
Jag har som sagt aldrig varit med om det tidigare att det blivit så stora skillnader.
Det gäller att kolla i offerterna vad som ingår. Kanhända tar de större företagen med mer moment i sin offert. Sen är det ju ofta det tillkommer ÄTAposter. Moment som dyker upp under arbetet gång och inte ingår. Men prata med det lokala företaget och fråga vad som hänt. Som småföretagare uppskattar man en dialog med kunden. Sen ska de ju upplysa dig om extraarbeten innan de utför dem, du ska godkänna det innan de fortsätter.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Redan offerten på 300' låter häftig på det.
Sen förstår jag inte varför du betalar 420'. 15% upp är ok, eftersom det var en uppskattad offert om det inte tillkommit en massa extrabeställningar. 345' borde du då betalat, inte 420'. Då hade du åtminstone sparat 75'.

Sen tror jag inte du skulle kunna ta tjänstledigt ett år och göra jobbet själv inklusive material, leverans etc för en mindre kostnad än 420' men jag vet iofs inte hur låg lön du har. 420'/12 = 35' i månaden men då har du inget att köpa material eller transporter för, inte heller något att anlita grannens unge för. Har du ut 15' i månaden nu så kanske det skulle gå, men då fattar jag inte hur du har råd att slänga bort 75' istället för att säga ifrån.
Kanske har du rätt. Jag försökte mest förmedla en känsla men jag tror ändå att jag skulle kommit undan billigare.
Det tillkom en ÄTA på drygt 60.000 kr. Även den kändes orimlig. Material för 5.000 kr och resten arbetskostnad.
 
Bockamålen Bockamålen skrev:
Det gäller att kolla i offerterna vad som ingår. Kanhända tar de större företagen med mer moment i sin offert. Sen är det ju ofta det tillkommer ÄTAposter. Moment som dyker upp under arbetet gång och inte ingår. Men prata med det lokala företaget och fråga vad som hänt. Som småföretagare uppskattar man en dialog med kunden. Sen ska de ju upplysa dig om extraarbeten innan de utför dem, du ska godkänna det innan de fortsätter.
Jag har kontaktat dem. De behagar inte svara mig.
 
D Davelino skrev:
Nej, om de fick 420 000 för takomläggning av en sommarstuga på 60kvm så gick de inte back. Rimligt pris hade nog varit strax under 200 gissar jag.
Tack, vrid gärna om kniven ytterligare ett varv, passa även på att kasta in en näve salt i såret. Jag lägger mig platt, jag är grundlurad.
Lägg därtill hundratusen i ROT av era surt förvärvade skattepengar.
Någonstans i Sörmland går sex glada grabbar och garvar hela vägen till banken.
Personligen ser jag fram emot en höst med havregrynsgröt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.