S sinuslinus skrev:
Det där var ju bara felaktigt. Ska det gälla får du skriva in det i dina offerter eller avtal.
Och givetvis går ingen med på en sådan skrivning. I praktiken är det ju då hantverkaren som bestämmer om ingått avtal gäller eller inte. En ensidig exit-klausul utan konsekvens för säljaren. Detta är bland det dummaste jag hört faktiskt.
 
  • Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
Så Intressant det i så fall kan bli, om jag begär offert på ett jobb. Har 30 dagar på att godkänna, men firman kan inte göra jobbet fören efter 3 mån. Då är plötsligt offerten ogiltig och jag måste betala det pris hantverkaren vill ha just då. 😅😅
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet:
Jag begärde in offerter på pannrum (själva rummet byggde jag själv i fd ladugård) med vedeldad panna + accutankar, material till golvvärme och kulvertrör till tre byggnader, därtill solfångare på taket. Skiljde 100 000:- mellan dyraste och billigaste offerten. Den billigaste, liten lokal firma, hade gott renomé när jag kollade runt, så den tog jag förstås.
Innan arbetet påbörjades frågade jag om priset verkligen skulle hålla. Fick en förklaring av 15%-regeln som svar, så jag la reflexmässigt på 15% på offertsumman i min budget
När slutfakturan kom var den några tusenlappar billigare än offerten! På min förtjusta fråga om varför blev nu svaret "jag hittade ett expansionskärl som var billigare än det jag räknat på".
Så de finns därute, de renhåriga.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
reez och 21 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Kolla Hantverkarformuläret.
Ja det var det jäkligaste!
Mest van med AB/ABT, där har jag aldrig stött på det än iaf.
 
B Boan skrev:
Jag föredrar att köra på timpris, och löpande, byggde altan så, de skrev varje dag hur många timmar de gjorde, och vad de gjorde, eller det såg jag ju. när de klantade sig drog vi av lite timmar för de hade gjort fel.. men i stort sett räknade vi tiden från de kom till de åkte med avdrag 30 min rast, sen hade de ju småpauser men det var ju inget att orda om. Dealen var att var jag inte nöjd hade jag friheten att säga stopp så kom de inte mer... men det fanns ingen anledning.

en vvs:are har jag på timme, aldrig några problem, bytte värmepump osv, det är vad det är. som kund är det ju bättre köra löpande får fast pris måste de ta höjd för saker, och gör man flera jobb lönar det sig med löpande, under förutsättning man har bra folk, som jobbar smart.

men i vissa fall är det ju tacksamt köra fastpris, men då måste det vara väldigt specat exakt vad som ska göras, nästan ner på vilken standard med hur mycket skruv o spik som används...
Håller på och ta in offerter för grävjobb (byta avlopp mellan huset och kommunens ledning). Kommer krävas ett rätt djupt schackt i sluttning.

https://www.byggahus.se/forum/threads/betongroer-rasat-60-talshus.491923/page-3#post-5368683

Fått frågan om jag vill ha fast pris eller löpande. Hur ska man tänka?
De verkar vilja friskriva sig för en del grejer trots fast pris.
 
B bjorsi skrev:
Håller på och ta in offerter för grävjobb (byta avlopp mellan huset och kommunens ledning). Kommer krävas ett rätt djupt schackt i sluttning.

[länk]

Fått frågan om jag vill ha fast pris eller löpande. Hur ska man tänka?
De verkar vilja friskriva sig för en del grejer trots fast pris.
Om det fasta priset blir urholkat av friskrivningar, vilket kan vara rimligt beroende på förutsättningarna, så är det ju bättre att köra ett löpande pris. Fördelen med det fasta priset är ju en förutsägbarhet i maxpriset, och om den fördelen är borta finns ingen anledning att välja det.
 
  • Gilla
S7200 och 3 till
  • Laddar…
Jag har nu inom ett par år tagit in mindre firmor 4 ggr (två ggr på samam elektriker)
Den första elinstallationen var på fast pris - inga konstigheter. Jobbet blev bra, och hamnade på offererat pris, utom ett tillägg osm jag godkände under gång.

Den andra elinstallationen tog jag på rörligt, men med en uppskattad kostnad - vilket funkade bra och kostnanden hamnade ungefär vid den uppskattade (och i linje med vad jag trodde)

Den tredje var installation av isoelrglas i gamla 2-gals fönster. Den kostanden hamnade prick på offerten, men jag gjorde ett tillägg efter mätnig (så fick en ny offert) - det var ett lite större bolag som inte var lokalt

Den fjärde gången var det en mattläggare, lokal men känd: Här fick jag ha en dialog med honom då underlagsarbetet inte var tillräckligt (mitt fel) och då fick jag ett tillägg. Har inte fått den fakturan än, men skall förhoppningsvis hamna på <10% extra, men i vilket fall så var det en bra kommunikation kring att ta det extra på rörlig kostnad/timme för att få det bra.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Fastpris och löpande? Oftast tror jag det lönar sig att ta det på löpande. Dock så om jag inte anlitat företaget tidigare så hade jag valt fast pris.
Små jobb skulle jag välja löpande oavsett om jag känner företaget eller inte.
Även om man inte får avvika från en offert om lämnat ett fast pris, så är det intressant vad för arbete man beställt. Innan man kan fundera på varför stora företaget håller budget.
Nu så ska det inte spela någon roll eftersom satt pris gäller.
Det jag kan tänka mig är att det stora företaget kan reglerna bättre när.det.gäller offerter. Bara en fundering. Som kund väldigt få.måsten. Däremot som företag har du väldigt många måsten
Att läsa offerten är ett av de få måsten man som kund har. Då måste man läsa offerten ordentligt innan man tackar ja. Det är ett rimligt krav att ställa på kunden. Det är dessutom något som kan gynna kunden.
 
P patrik.hermansson50 skrev:
Men hur tänker du? Om du har ett fast pris så gäller det eller du bara rycker på axlarna och undrar om små firmor har satt i system att fakturera mer än offert/avtal?
Hur har entreprennören motiverat höjningen?
Du menar alltså att om ett företag lämnar offert för byte av papp, läkt, och tegelpannor på fast pris 150.000kr. När de rivit det gamla taket upptäcker de att råsponten är dålig på flera ställen, och måste bytas. Senare kommer byggherren på att det är bäst om hängrännor och stuprör byts också.
Då menar du ändå att 150.000kr gäller?
 
Daniello1988 Daniello1988 skrev:
En offert ska ha en giltighetstid som är skälig. Oftast gäller en offert i 30 dagar från datum du får den.
Många tror att det räcker med att ha godkänt offerten inom denna tid för att priset ska gälla, men arbetet ska vara påbörjat också och materialet utbeställt.
Vi byggare får ALDRIG en offert från bygghandeln som är giltig mer än 30 dagar. När det kommer till trävaror, är priserna väldigt volatila och priserna går upp och ner (ibland i extrema kurvor)
Stora företag har i regel väldigt mycket bättre avtal än mindre, även gällande tiden deras priser gäller.

Jag säger inte att detta är något du ”råkat ut för” i detta fall. Men om arbetet inte startat inom 30 dagar från dess att du fått din offert från hantverkaren, är det troligtvis därför.

Däremot har byggaren en skyldighet att meddela dig om detta och har de inte gjort så, bör du bestrida fakturan direkt!
Måste bara påpeka att så är det inte enligt svensk lag, den tar inte hänsyn till om träpriserna svänger vara sig upp eller ner. Så det är direkt fel att arbetet skall vara påbörjat och att materialet skall vara beställt såvida inte det finns några undantag i offerten. Men står det 30 dagar utan förbehåll så räcker det att kunden beställer inom denna tiden. Däremot är det väl rimligt att ha en dialog om det skulle ha ändrats avsevärt. För mig personligen tycker jag generellt att hantverkare är alldeles för otydliga och jag tror att det skapar mycket bråk och dispyter i onödan. Om man nu vet att priserna på råvara svänger varför inte lämna en offert och tydligt skriva att offerten uppdateras när beställning sker eftersom priserna varierar. Rent generellt är ändå ändringen på kostnaden för virke en väldigt liten del i ett projekt.
Det andra stora problemet är att byggfirmor har påslag på materialet vilket gör att desto dyrare material de köper in desto mer pengar tjänar de. Så det finns absolut inget incitament för att byggare att köpa material till ett lägre pris.
 
  • Gilla
Pyrran27
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu antar jag att det finns en risk att du blir lite butter för att jag korrigerar dig, men det är nog bättre än att det står fel här.

Det du pratar om, 15%, gäller när hantverkaren lämnat ett uppskattat eller ungefärligt pris. Det har ingenting med pristak att göra. Det är en annan variant.

1. "Vi tror att det kommer kosta 100 000kr och arbetar på löpande räkning a 600kr per timme". Då är maxpriset för tjänsten 115 000kr.
2. "Vi jobbar på löpande räkning med takpris på 100 000kr". Då är maxpriset för tjänsten 100 000kr.
3. "Vi lämnar ett fast pris på 100 000kr". Då är priset för tjänsten 100 000kr även om nedlagda timmar bara motsvarar 80 000kr.

Man kan förstås tänka sig ytterligare alternativ här, men det är bra att ha koll på dessa 15%. Det är ju väldigt vanligt att hantverkaren lämnar någon sorts prisuppgift, det gäller bara att den blir dokumenterad ordentligt....
Du har inte direkt fel. Men takpris, eller uppskattat pris är i princip samma sak. Det är bara ett muntligt ellet skriftligt uppskattat pris. Helt oavsett om man uttrycket det som uppskattat pris, eller pristak, så är det max 15% övet det som gäller.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har nu inom ett par år tagit in mindre firmor 4 ggr (två ggr på samam elektriker)
Den första elinstallationen var på fast pris - inga konstigheter. Jobbet blev bra, och hamnade på offererat pris, utom ett tillägg osm jag godkände under gång.

Den andra elinstallationen tog jag på rörligt, men med en uppskattad kostnad - vilket funkade bra och kostnanden hamnade ungefär vid den uppskattade (och i linje med vad jag trodde)

Den tredje var installation av isoelrglas i gamla 2-gals fönster. Den kostanden hamnade prick på offerten, men jag gjorde ett tillägg efter mätnig (så fick en ny offert) - det var ett lite större bolag som inte var lokalt

Den fjärde gången var det en mattläggare, lokal men känd: Här fick jag ha en dialog med honom då underlagsarbetet inte var tillräckligt (mitt fel) och då fick jag ett tillägg. Har inte fått den fakturan än, men skall förhoppningsvis hamna på <10% extra, men i vilket fall så var det en bra kommunikation kring att ta det extra på rörlig kostnad/timme för att få det bra.
Det verkar bara jag som har otur, eller så ligger felet hos mig.
Jag har nu i alla fall begärt in underlag för arbetet från den här firman.
Jag har ju varit hemma 90 procent av dagarna och vet hur många personer som varit här och ungefär hur många timmar.

De tillägg som gjorts har vi godkänt. Men fick inga prisuppgifter i samband med det. Det borde vi alltså bett om inser jag nu. Men jag har som sagt inte drabbats av detta tidigare.
Vi fick en ÄTA för det med ganska många arbetstimmar. Vi trodde därmed att det täckte för de oförutsedda tilläggen.
Men sedan tillkom då ytterligare 15 procent, ospecificerat tillägg. Dessutom med kommentaren om att de ändå går back. Ärligt talat är det den kommentaren som nästan gör mig mest irriterad. När jag totalt ska betala en årslön till dem.

Visst har jag retar mig på hantverkare tidigare, att de inte kommer som planerat, gör slarvigt jobb mm.
Men de här två gångerna känner jag mig ekonomiskt lurad.

När det gällde grävning och installation av septiktank så betalade vi då det fortfarande återstod lite småjobb och vi ville inte bli osams så att de inte skulle slutföra jobbet. Men jag beklagade mig och nämnde den stora differensen mellan offert och faktura och sa (troligen med gråten i halsen) att blir det mer har vi inte råd. Efter det färdigställde de utan fler fakturor i alla fall.

Men en offert är ju tydligen helt meningslös då slutpriset kan bli ett helt annat. När jag ser i kommentarerna verkar det gälla även vid fast pris.
 
Min erfarenhet är att själva projektet går enklare om man har löpande och man har större flexibilitet att relativt omgående be hantverkaren att göra något annorlunda. Samtidigt blev det långt mycket dyrare och tog längre tid än vad de uppskattade arbetet till innan man drog igång.

Därav provade vi nu fastpris på huvudentreprenaden nu senast. Resultatet blir lite grann samma sak. Det tar längre tid and vad man trodde och det blir dyrare. Fast denna gång är det betydligt mycket mer diskussioner gällande ÄTOR respektive buffert/risktillägg. Vilket givetvis är tråkigt.

Jag tvivlar inte på att hantverkarna/byggarna är riktigt duktiga på själva byggandet men när det kommer till offerter, planer, aktiviteter, kostnadskalkyl och projektarbete/ledning så är de långt efter den digitala världen där jag befinner mig.

De kan börja med att inte tacka Ja till flera jobb samtidigt. Det är inte effektivt att göra 7 saker samtidigt och synnerhet inte om det kräver att du måste befinna dig på en fysisk plats för dem. Jag tänker lite WIP limit här ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har inte direkt fel. Men takpris, eller uppskattat pris är i princip samma sak. Det är bara ett muntligt ellet skriftligt uppskattat pris. Helt oavsett om man uttrycket det som uppskattat pris, eller pristak, så är det max 15% övet det som gäller.
Det är dock som jag skrev innan ofta väldigt otydligt av hantverkarna, även om du har rätt så undrar jag varför inte hantverkare säger och skriver rakt till sina kunder vad de menar utan att försöka krångla till det. Det är som att de vill att kunderna skall missförstå. Jag har lite förslag på "bonnsvenska".

Alt1. Detta arbetet kommer att kosta max 100 000kr.
Alt2. Detta arbetet kommer att kosta max 100 000kr om inte några skador eller annat som vi inte kunde se uppkommer, då hör vi av oss och uppdaterar priset.
Alt3. Detta arbetet kommer att kosta mellan 85 000kr och 115 000kr.
Alt4. Vi lägger ingen tid på att räkna så du får 50kr i rabatt på timpriset så ser vi vad det kostar.
 
Om offerten gäller lägga nytt golv bort med det gamla. Om man då hittar stora hål i golvet. Det är ett typiskt ÄTA. Det ingick att bort det gamla ytskiktet och lägga nytt. Om hantverkaren sätter igång att laga utan att säga något så får hantverkaren stå sitt kast om kunden nobbar. Sen beror det även på vad som står i offerten och avtalet.

Att tidsbegränsa en offert tror jag är mer regel än undantag. Finns det begränsningar tidsmässigt måste det framgå av offerten. Annars finns det inga begränsningar vad jag vet.
Står det inte i offerten så finns det inte. Det blir då till kundens fördel.
Finns ett datum när atbetet senast ska påbörjas. Så gäller det även företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.