Fairlane
Jag har aldrig råkat ut för det. Eftersom det är ett angivet belopp så kör det ju vara antingen fastpris eller rätt uppskattat pris. Är det fastpris så ska du absolut inte betala mer.

Det är ju stora pengar det rör sig om, dvs rätt stora jobb och du ska inte ta ansvar för att de som proffs inte kan göra en rimlig uppskattning innan (om det nu är fast pris).

Liten ort med lokala företag och du vill inte bråka skickar ju snarare signalen att det är ok att säga ett belopp och sen fakturera ett annat. Kanske kommunicerar dessa personer med varandra.

Är det däremot tilläggsbeställningar etc så är det ju en annan sak. Då ska man såklart betala mer.

Kanske är de större bolagen du haft att göra med noggrannare i offerterna. Problemet är ju om du väljer bort en stor lite dyrare för den mindre lokala firman och så blir det dyrare i slutändan. Säger man inte ifrån så kommer de såklart inte ändra sig.

Nu ville du inte diskutera de äldre fakturorna utan bara betala så de kan vi väl säga att du accepterat. Jag har dock aldrig märkt skillnad på stora och små företag på detta sätt som drabbat dig.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Du har fortfarande inte svarat på den mest centrala frågan: gäller det fastpris eller löpande räkning där de har gjort en uppskattning?
Utan den informationen blir det svårt att svara på din fråga.
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Du har fortfarande inte svarat på den mest centrala frågan: gäller det fastpris eller löpande räkning där de har gjort en uppskattning?
Utan den informationen blir det svårt att svara på din fråga.
Ok, har nu lusläst och naturligtvis är det mitt fel. Uppskattat pris i offerten. Förstår nu också att 15 procent är utöver de tillägg de lagt till under arbetets gång som jag godkänt muntligen.

Vad jag lärt mig är att kolla, kolla och dubbelkolla, att en sommarjobbare på bygge har samma ersättning som en "utbildad" och att hantverkare har en egen tidsuppfattning.

Om jag mot förmodan kommer att ta in en hantverkare igen kommer jag att mäta minuterna på plats. Ta reda på exakt var deras starttid räknas (är det från deras kontor, hemifrån varje hantverkare eller kanske från någon obestämd punkt längre bort för att kunna räkna fler arbetstimmar) för att stämma av arbetstiden.

Då jag aldrig upplevt detta från större företag så var jag inte förberedd.

Och nej, jag valde de hantverkare med högre ursprungsoffert.
 
  • Gilla
Pghammarstrom och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Jag har erfarenhet från lokala firmor som på större jobb har hamnat precis kring offert eller till och med under.
Då har jag tagit på löpande.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Om jag mot förmodan kommer att ta in en hantverkare igen kommer jag att mäta minuterna på plats. Ta reda på exakt var deras starttid räknas (är det från deras kontor, hemifrån varje hantverkare eller kanske från någon obestämd punkt längre bort för att kunna räkna fler arbetstimmar) för att stämma av arbetstiden.
Då kommer ni bara bli osams. Ta in offert på fast pris istället.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 11 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu antar jag att det finns en risk att du blir lite butter för att jag korrigerar dig, men det är nog bättre än att det står fel här.

Det du pratar om, 15%, gäller när hantverkaren lämnat ett uppskattat eller ungefärligt pris. Det har ingenting med pristak att göra. Det är en annan variant.

1. "Vi tror att det kommer kosta 100 000kr och arbetar på löpande räkning a 600kr per timme". Då är maxpriset för tjänsten 115 000kr.
2. "Vi jobbar på löpande räkning med takpris på 100 000kr". Då är maxpriset för tjänsten 100 000kr.
3. "Vi lämnar ett fast pris på 100 000kr". Då är priset för tjänsten 100 000kr även om nedlagda timmar bara motsvarar 80 000kr.

Man kan förstås tänka sig ytterligare alternativ här, men det är bra att ha koll på dessa 15%. Det är ju väldigt vanligt att hantverkaren lämnar någon sorts prisuppgift, det gäller bara att den blir dokumenterad ordentligt....
Uppskatttat pris, med detta 15% brukar normalt benämnas löpande mot budget, eller budgetpris.

”Ungefärligt pris” har jag aldrig sett i något kontrakt ännu, men kanske existerar 😁
Hoppas inte det, låter som en fälla ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Har i dagarna fått slutfaktura från renovering som hamnade över 25 % över offerten. Det är nu andra gången inom ett år som detta händer mig.
Den här gången takomläggning med en offert på knappt 300.000 kr som nu slutar på straxt under 420.000 kr.
Förra gången så var det installation av septiktank inklusive grävjobb med en offert på knappt 160.000 kr som slutade på 250.000 kr.

Båda dessa tillfällen har varit när vi anlitat något mindre firmor med lokal anknytning. När vi anlitat större firmor har offert och slutfaktura varit i princip överensstämmande.

Jag undrar om andra upplever att detta är generellt? Mer påslag av mindre firmor?
Skulle i framtiden vilja isolera om golvet om jag någonsin lyckas spara ihop pengar igen. Men vill verkligen inte hamna i samma sits igen så är det bara att köra på "jättarna" inom branschen, eller har jag bara otur?

Den senaste hade dessutom mage att beklaga sig att hens firma gick back på jobbet hos mig. Det tar mig bra många arbetstimmar/år att jobba ihop 120.000 som de lyckats bränna på några dagar. Vem är det som går back?
En offert ska ha en giltighetstid som är skälig. Oftast gäller en offert i 30 dagar från datum du får den.
Många tror att det räcker med att ha godkänt offerten inom denna tid för att priset ska gälla, men arbetet ska vara påbörjat också och materialet utbeställt.
Vi byggare får ALDRIG en offert från bygghandeln som är giltig mer än 30 dagar. När det kommer till trävaror, är priserna väldigt volatila och priserna går upp och ner (ibland i extrema kurvor)
Stora företag har i regel väldigt mycket bättre avtal än mindre, även gällande tiden deras priser gäller.

Jag säger inte att detta är något du ”råkat ut för” i detta fall. Men om arbetet inte startat inom 30 dagar från dess att du fått din offert från hantverkaren, är det troligtvis därför.

Däremot har byggaren en skyldighet att meddela dig om detta och har de inte gjort så, bör du bestrida fakturan direkt!
 
R Robin Lindberg skrev:
”Ungefärligt pris” har jag aldrig sett i något kontrakt ännu, men kanske existerar 😁
Hoppas inte det, låter som en fälla ;)
Kolla Hantverkarformuläret.
 
  • Gilla
Member65
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Har i dagarna fått slutfaktura från renovering som hamnade över 25 % över offerten. Det är nu andra gången inom ett år som detta händer mig.
Den här gången takomläggning med en offert på knappt 300.000 kr som nu slutar på straxt under 420.000 kr.
Förra gången så var det installation av septiktank inklusive grävjobb med en offert på knappt 160.000 kr som slutade på 250.000 kr.

Båda dessa tillfällen har varit när vi anlitat något mindre firmor med lokal anknytning. När vi anlitat större firmor har offert och slutfaktura varit i princip överensstämmande.

Jag undrar om andra upplever att detta är generellt? Mer påslag av mindre firmor?
Skulle i framtiden vilja isolera om golvet om jag någonsin lyckas spara ihop pengar igen. Men vill verkligen inte hamna i samma sits igen så är det bara att köra på "jättarna" inom branschen, eller har jag bara otur?

Den senaste hade dessutom mage att beklaga sig att hens firma gick back på jobbet hos mig. Det tar mig bra många arbetstimmar/år att jobba ihop 120.000 som de lyckats bränna på några dagar. Vem är det som går back?
Offererat pris gäller!!! Det de kan göra och som förekommer är om de handlar grejer i annan valuta att man lägger in en klausul om valutajustering, det påverkar ju ganska mycket just nu. De kan ha utfört arbeten som inte ingick men då ska de tala om det för dig INNAN de utför det ochbtala om vad merkostnaden blir. Dessutom finns konsumentköplagen som ditt stöd. Även ett muntligt, uppskattat pris får inte överstiga med mer än 15%.
 
Nej, det har vi inte upplevt de gånger vi anlitat lokal entrepenör. Vid fakturering har vi fått en noggrann redovisning. Slutfakturan har inte varit över offerten.
 
A AG A skrev:
Den frågan finns det nog inga riktiga svar på. Det är bara så att några firmor är bättre än andra. Men sen är det ju inte bara intressant om de håller priset. Något annat företag kanske ALLTID håller sina priser. Men deras priser är 50% högre än konkurrenternas.
Det intressanta är väl vad som hänt i ditt fall. Var det ett fast pris, utan tillägg, så får de inte höja priset i efterhand.
Är det löpande med pristak, så får det inte överstiga med mer än 15%.
Men sen kan ju offerten vara delad, med fast för arbete men rörligt för material etc. Tilläggsarbeten kanske det finns flera, som du inte tänker på.
Visa gärna en kopia på offerten, och en på fakturan, så kan vi lättare hjälpa dig.
Men hur tänker du? Om du har ett fast pris så gäller det eller du bara rycker på axlarna och undrar om små firmor har satt i system att fakturera mer än offert/avtal?
Hur har entreprennören motiverat höjningen?
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
B
Jag föredrar att köra på timpris, och löpande, byggde altan så, de skrev varje dag hur många timmar de gjorde, och vad de gjorde, eller det såg jag ju. när de klantade sig drog vi av lite timmar för de hade gjort fel.. men i stort sett räknade vi tiden från de kom till de åkte med avdrag 30 min rast, sen hade de ju småpauser men det var ju inget att orda om. Dealen var att var jag inte nöjd hade jag friheten att säga stopp så kom de inte mer... men det fanns ingen anledning.

en vvs:are har jag på timme, aldrig några problem, bytte värmepump osv, det är vad det är. som kund är det ju bättre köra löpande får fast pris måste de ta höjd för saker, och gör man flera jobb lönar det sig med löpande, under förutsättning man har bra folk, som jobbar smart.

men i vissa fall är det ju tacksamt köra fastpris, men då måste det vara väldigt specat exakt vad som ska göras, nästan ner på vilken standard med hur mycket skruv o spik som används...
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
S
Daniello1988 Daniello1988 skrev:
En offert ska ha en giltighetstid som är skälig. Oftast gäller en offert i 30 dagar från datum du får den.
Många tror att det räcker med att ha godkänt offerten inom denna tid för att priset ska gälla, men arbetet ska vara påbörjat också och materialet utbeställt.
Vi byggare får ALDRIG en offert från bygghandeln som är giltig mer än 30 dagar. När det kommer till trävaror, är priserna väldigt volatila och priserna går upp och ner (ibland i extrema kurvor)
Stora företag har i regel väldigt mycket bättre avtal än mindre, även gällande tiden deras priser gäller.

Jag säger inte att detta är något du ”råkat ut för” i detta fall. Men om arbetet inte startat inom 30 dagar från dess att du fått din offert från hantverkaren, är det troligtvis därför.

Däremot har byggaren en skyldighet att meddela dig om detta och har de inte gjort så, bör du bestrida fakturan direkt!
Det där var ju bara felaktigt. Ska det gälla får du skriva in det i dina offerter eller avtal.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Ungefärligt pris” har jag aldrig sett i något kontrakt ännu, men kanske existerar 😁
näe jag vet inte, jag skulle nog avstå det ordvalet i ett kontrakt jag med, men det är ett begrepp som konsumentverket gillar att använda när man förklarar detta......
 
Daniello1988 Daniello1988 skrev:
En offert ska ha en giltighetstid som är skälig. Oftast gäller en offert i 30 dagar från datum du får den.
Många tror att det räcker med att ha godkänt offerten inom denna tid för att priset ska gälla, men arbetet ska vara påbörjat också och materialet utbeställt.
Nej nej och nej igen. Vem har lurat dig att tro att detta gäller?

Du lämnar mig en offert 1 september med 30 dagagars giltighetstid.
Jag beställer 25 september.
När detta är klart har du och jag ingått i ett avtal.

Du kan inte välja att inte stå för det du offererat och jag beställt, genom att vänta med att påbörja bygget.

Vad du har för villkor bakåt mot dina leverantörer är totalt irrelevant för slutkunden. Du måste förstås ta hänsyn till dina egna villkor från dina leverantörer och anpassa dina egna offerter till slutkund, till detta. Detta är inget unikt för byggbranschen. Alla som återförsäljer varor, tjänster och produkter jobbar med denna problematik - ibland är det enkelt ibland är det svårt.

Att din offert bara gäller om du väljer att påbörja arbetet inom giltighetstiden är fel. Helt fel. Det är när ni hantverkare börjar prata på detta sätt här som man blir helt mörkrädd.
 
  • Gilla
Cruzze och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.