P Pyrran27 skrev:
Jag får det till att de har varit på plats 250 timmar inklusive raster.

De har skickat in underlag på 360 timmar plus ÄTAn på 86 timmar.

En hantverkare har reggat 8 timmar per dag. Jag vet att det inte stämmer.

Frågan är ju nu om jag orkar driva detta vidare. Det blir väl ord mot ord.
Edit de har underlag på 460 arbetstimmar plus ÄTA på 86.

Under en helg regnade det in då de inte täckte över ordentligt och en person kom hit och hjälpte till att lägga över pressenningen. Även den timmen är med i underlaget. Är det normalt?
 
Redigerat:
Pågår arbetet fortfarande alltså?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Pågår arbetet fortfarande alltså?
Nej, jag menade under en helg då arbetet pågick.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är vedertaget att i en tvist betala vad man anser är skäligt och bestrida resten. Hur kan du ha missat det?
Man ”gör en Runar Sögaard” med andra ord!
 
Düsseldorff
D Davelino skrev:
Man ”gör en Runar Sögaard” med andra ord!
Jaha, kallas det så numera? När jag pluggade juridik kallades det för "hur man hanterar en tvistig fordran om man inte är dum i huvudet".
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur avgör man vad som är skäligt?

Rent godtycke? Eller finns ett annat sätt?

Skulle du säga att det går bra om man gör så med skatten också. Man betalar det man tycker är skäligt? Eller får man problem med att gängat som driver in skatten skickar personer med stort våldskapital då?
Crashcourse No 1: Dont mess with Skatteverket. De har No limit och oändliga resurser , kör över dig direkt och totalt även om du har rätt.
 
P Pyrran27 skrev:
Jag får det till att de har varit på plats 250 timmar inklusive raster.

De har skickat in underlag på 360 timmar plus ÄTAn på 86 timmar.

En hantverkare har reggat 8 timmar per dag. Jag vet att det inte stämmer.

Frågan är ju nu om jag orkar driva detta vidare. Det blir väl ord mot ord.
Mycket märkligt beteende från firman. Betala för överenskommet pris och ev. ÄTA:n om den är "specad". Om dom inte är nöjda så får dom driva frågan vidare. Du har lagen på din sida.
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Hur sjutton ska jag bevisa att de ljuger om arbetstiden. Jag är så himla ledsen och besviken. Dessa har jag släppt in i mitt hem.
Jag tycker du skall driva det om du tycker du har på fötterna. Du kan be dem specificera vad dem gjort under timmarna.

Kolla sen upp om det verkar rimligt att moment x tar x timmar. Detta kan du sen använda i förhandling.

Det viktiga är att du inte betalar utan håll inne med betalning. Viktigt dock att du bestrider fakturan skriftligen.
Bolaget kommer hota med inkasso och kronofogde men du har ditt på det torra så länge du har bestridit fakturan.

Till slut är det bäst om ni kommer fram till en gemensam lösning men du kan behöva spela hårt för att få dem till förhandlingsbordet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
D daVinci skrev:
Frågan är hur man kommer tillrätta med detta.
Företaget kan ha anvisat en anställt till att jobba 8 timmar hos dig. Och denna kan rapportera in 8 timmar. Men ha avvikit och gjort privata ärenden.

Hur kommer man tillrätta med det?
Vilken metod du än kommer med, kommer staten eller facket att blockera det.
Nej,
Man bestrider fakturan och så är det upp till företaget att bevisa dels att personen gjort det jobbet under den tiden och att det är en rimlig tidsåtgång. Det räcker inte att komma till platsen och sitta på en pall i 8 timmar. Man kan inte heller fakturera 8 timmar om 3 av dessa beror på att man gjort fel innan och måste göra om, eller är extremt långsam.

Staten och facket har inget med fakturan och göra och de kommer inte att blockera någonting i detta läge. Vi kanske inte ska skrämma TS i onödan med saker som inte stämmer?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är ganska enkelt att betala skäligt. Det är det priset offerten var på. samt äta förstås. Allting över offerten är det belopp som bestrides.Det här resonemanget förutsätter att de utfört det jobb de ska göra enligt avtal och att gjort ett korrekt utfört jobb.
 
  • Gilla
Pyrran27 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.