P Pyrran27 skrev:
250. Det är dessutom inklusive raster. Vissa dagar var rasterna lååånga.
Är det alltså bara ett takbyte??
 
En vän till mig fick en faktura på ett takbyte som inte alls stämde med offert. Minns att det handlade om att materialkostnaderna hade skenat sedan offerten skrevs. Företaget hade inte uppmärksammat dem på detta och köpte därför dyrt material utan att fråga och krävde dem på dessa extra kostnader sedan i fakturan.

Min kompis bestred fakturan och kopplade in en advokat. Tror advokaten la 5-6 timmar på ärendet och löste det åt dem. Ett par tusenlappar blev en liten kostnad i sammanhanget.

Sen vet jag inte hur din situation ser ut! Men det är ju uppenbart en person/personer som vet att de varit oärliga mot dig.

Men jag förstår samtidigt. Man ska orka med en sådan process också. Kanske kan vara värt att be någon titta på underlaget ändå?
 
D daVinci skrev:
Frågan är hur man kommer tillrätta med detta.
Företaget kan ha anvisat en anställt till att jobba 8 timmar hos dig. Och denna kan rapportera in 8 timmar. Men ha avvikit och gjort privata ärenden.

Hur kommer man tillrätta med det?
Vilken metod du än kommer med, kommer staten eller facket att blockera det.


Fast det har att göra med att du lyckats leva så länge som du gjort, och ändå inte kunnat observera hur människor gör.
Din uppfattning om verkligheten har dålig överensstämmelse med verkligheten.


Anlitar man människor så får man lov att göra det.
Jag är bibliotekarie, jag litar på folk. Låt mig åtminstone få ha rätt till mina tårar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om detta "bara" är ett takbyte av 100 kvm tak. Så tycker jag inte att du skall betala hela summan. Även om detta hade varit ett jobb på bara löpande räkning, utan uppskattat pris innan. Så får inte hantverkaren debitera oskäligt mycket. Oskäligt är lite luddigt att definiera. Men skaffar man prisuppskattningar från ett par andra bolag, och den här fakturan ex. är 40 - 50% högre, då är det uppenbart oskäligt. Sedan spelar det ingen roll om firman faktiskt har haft personal på plats i massor med timmar. Det måste jobbas under tiden också.

Betala en skälig summa, bestrid resten!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om detta "bara" är ett takbyte av 100 kvm tak. Så tycker jag inte att du skall betala hela summan. Även om detta hade varit ett jobb på bara löpande räkning, utan uppskattat pris innan. Så får inte hantverkaren debitera oskäligt mycket. Oskäligt är lite luddigt att definiera. Men skaffar man prisuppskattningar från ett par andra bolag, och den här fakturan ex. är 40 - 50% högre, då är det uppenbart oskäligt. Sedan spelar det ingen roll om firman faktiskt har haft personal på plats i massor med timmar. Det måste jobbas under tiden också.

Betala en skälig summa, bestrid resten!
Det var ett omfattande takarbete. Men jag ska fundera på att ta prisuppgift från annat bolag. Tack för tips.
 
Düsseldorff
670 papp på ett år?? Lever du på bark eller?
 
P Pyrran27 skrev:
Men jag ska fundera på att ta prisuppgift från annat bolag.
Jag har svårt att se vad du ska ha för nytta av det. Är fakturan "över 25 % över offerten" har du väl all ammunition du behöver. Räcker inte det för att du ska strida vet jag inte om prisuppgifter från andra skulle hjälpa.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
670 papp på ett år?? Lever du på bark eller?
Nu hänger jag inte med... 🤔
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med... 🤔
Det är mycket pengar på kort tid. That's all.
 
H hempularen skrev:
Betala en skälig summa, bestrid resten!
Hur avgör man vad som är skäligt?

Rent godtycke? Eller finns ett annat sätt?

Skulle du säga att det går bra om man gör så med skatten också. Man betalar det man tycker är skäligt? Eller får man problem med att gängat som driver in skatten skickar personer med stort våldskapital då?
 
Düsseldorff
D daVinci skrev:
Hur avgör man vad som är skäligt?

Rent godtycke? Eller finns ett annat sätt?

Skulle du säga att det går bra om man gör så med skatten också. Man betalar det man tycker är skäligt? Eller får man problem med att gängat som driver in skatten skickar personer med stort våldskapital då?
Det är vedertaget att i en tvist betala vad man anser är skäligt och bestrida resten. Hur kan du ha missat det?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur avgör man vad som är skäligt?
Avtalet enligt den accepterade offerten är en ledning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är vedertaget att i en tvist betala vad man anser är skäligt och bestrida resten. Hur kan du ha missat det?
Ditt svar på frågan blir "rent godtycke" då.
 
Düsseldorff
D daVinci skrev:
Ditt svar på frågan blir "rent godtycke" då.
Nej, mitt svar på frågan är att det är dumt och riskabelt att tvista om mer pengar än nödvändigt. Därför betalar man det man bedömer vara skäligt och tvistar om resten.
 
H
B Bilybianca skrev:
Min erfarenhet:
Jag begärde in offerter på pannrum (själva rummet byggde jag själv i fd ladugård) med vedeldad panna + accutankar, material till golvvärme och kulvertrör till tre byggnader, därtill solfångare på taket. Skiljde 100 000:- mellan dyraste och billigaste offerten. Den billigaste, liten lokal firma, hade gott renomé när jag kollade runt, så den tog jag förstås.
Innan arbetet påbörjades frågade jag om priset verkligen skulle hålla. Fick en förklaring av 15%-regeln som svar, så jag la reflexmässigt på 15% på offertsumman i min budget
När slutfakturan kom var den några tusenlappar billigare än offerten! På min förtjusta fråga om varför blev nu svaret "jag hittade ett expansionskärl som var billigare än det jag räknat på".
Så de finns därute, de renhåriga.
Underbart! Det får de många rekommendationer på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.