27 432 läst · 129 svar
27k läst
129 svar
Offerter kontra slutfaktura
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 814 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 814 inlägg
Du får ett saftig offert på 300' och sen än orimligt dyr ÄTA på 60' och säger bara kör på?P Pyrran27 skrev:
Nja, det går väl till så att priset där är för att lägga om taket och inte att reparera råsponten. Så om firman upptäcker defekt råspont så frågar dom om dom skall byta den och anger ett pris för det tillägget. Sedan får du som beställare avgöra om du skall betala för ny råspont eller ha kvar det ruttna.MathiasS skrev:Har man lämnat ett fast pris utan friskrivning för situationer man tex inte kan kontrollera när man lämnar pris så är man låst till det priset. Företaget vet att det kommer förekomma ruttna takdelar och måste ta hänsyn till det, antingen genom att lämna ett högre pris eller genom att kontrollera i förväg eller genom att friskriva sig ("behöver man byta mer än X kvadrat råspont så tillkommer X kr per kvm ").
Om byggherren senare vill lägga till andra arbeten så tillkommer det förstås och företaget lämnar ett pris på det arbetet. Inget konstigt med det.
Det är inget svårt att lägga om tak. Iaf med takpannor. Kostar inte mycket heller i material.torparavgrund skrev:
Däremot går det ju en del fritid.
Sedan kan man ju dela på jobbet. Ta halva taket en sommar. Och nästa halva nästa sommar.
Ett par plankor som visade sig vara dåliga och behövde bytas vilket vi naturligtvis godkände, 16 timmar extra.T Tobbe_C skrev:
Insektsnät som saknats tidigare. Kostade ett par tusenlappar och tog dem tydligen 77 timmar att sätta dit.I någon av dessa poster ingick också arbetstid för att bocka om befintlig hängränna för att få fall åt två håll. Ingen berättade för oss om den enormt ökade arbetskostnaden. Bara det känns ju nu i efterhand som rent lurendrejeri. Det borde vi fått veta.
Ursprungliga offerten inkluderade ett större takjobb. Ny råspont och ny isolering samt ny plåt. För detta kändes 300.000 mycket men inte orimligt.
Det som gör mig ledsen och besviken är ÄTAn samt det ospecificerade tillägget.
Jag har bett om underlag och någon förklaring men inte fått svar mer än att de ska skicka underlag. Dock behövde han tydligen mer tid för att ordna det. Jag känner att han nu sitter i efterhand och friserar allt för att få det att passa honom. Inte en chans att siffrorna stämmer. 86 arbetstimmar (de i ÄTAn) är ungefär en tredjedel av alla timmar de varit här totalt.
Produkter som diskuteras: "Insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Många hantverkare skulle behöva läsa ”Gåsen som värpte guldägg” -AisoposP Pyrran27 skrev:Ett par plankor som visade sig vara dåliga och behövde bytas vilket vi naturligtvis godkände, 16 timmar extra.
Insektsnät som saknats tidigare. Kostade ett par tusenlappar och tog dem tydligen 77 timmar att sätta dit.I någon av dessa poster ingick också arbetstid för att bocka om befintlig hängränna för att få fall åt två håll. Ingen berättade för oss om den enormt ökade arbetskostnaden. Bara det känns ju nu i efterhand som rent lurendrejeri. Det borde vi fått veta.
Ursprungliga offerten inkluderade ett större takjobb. Ny råspont och ny isolering samt ny plåt. För detta kändes 300.000 mycket men inte orimligt.
Jag har bett om underlag och någon förklaring men inte fått svar mer än att de ska skicka underlag. Dock behövde han tydligen mer tid för att ordna det. Jag känner att han nu sitter i efterhand och friserar allt för att få det att passa honom. Inte en chans att siffrorna stämmer. 86 arbetstimmar (de i ÄTAn) är ungefär en tredjedel av alla timmar de varit här totalt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 814 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 814 inlägg
Jag har ingen extremt stor erfarenhet av att lägga om tak, har bara gjort det en gång, men de företag jag hade kontakt med var iallafall medvetna om att det fanns risk att delar av råsponten var dålig och behövde bytas och man hade med det i offerten. Dvs det ingick byte av X kvadratmeter, utöver det så fick man betala extra.D daVinci skrev:Nja, det går väl till så att priset där är för att lägga om taket och inte att reparera råsponten. Så om firman upptäcker defekt råspont så frågar dom om dom skall byta den och anger ett pris för det tillägget. Sedan får du som beställare avgöra om du skall betala för ny råspont eller ha kvar det ruttna.
Har man en takläggarfirma och inte nämner något om att man kan behöva byta råsponten då är man en usel företagare. Är man beredd att lägga nytt tak på rutten råspont så är man dessutom en usel hantverkare.
Har du någon koll på hur många timmar som firman lagt totalt på ditt takbyte?P Pyrran27 skrev:Ett par plankor som visade sig vara dåliga och behövde bytas vilket vi naturligtvis godkände, 16 timmar extra.
Jag kommer av flera skäl köra plåt som förhoppningsvis inte är alltför svårt det heller. Jag har undrat över det där med att dela upp det, om det går att göra så. Låter ju lovande om du säger det.D daVinci skrev:
Nja, det finns ett nja där. Allt beror ju på vad som står i avtalet. I en takomläggningsoffert ska det stå något om det. Om det inte gör det riskerar byggaren att få stå för kalaset, dels pga det fasta priset dels pga att inte tagit konsumentens intressen tillvara i tillräckligt stor utsträckning. Det är hans skyldighet som fackman och som fackman vet han att det är sannolikt att något måste bytas. Jag håller med om att det inte är svartvitt och båda parter tar en risk genom att inte reglera detta i avtalet.D daVinci skrev:Nja, det går väl till så att priset där är för att lägga om taket och inte att reparera råsponten. Så om firman upptäcker defekt råspont så frågar dom om dom skall byta den och anger ett pris för det tillägget. Sedan får du som beställare avgöra om du skall betala för ny råspont eller ha kvar det ruttna.