harry73
N Noseone skrev:
Idag har de skrivit avtal på installation för 18.000kr. Samma hus....
Också samma leverantör?
Jag tackade nej för 5? år sen. Kostade då 25000 nu har jag fiber för 20000 men med en annan leverantör. Den första la ner hela projektet.
 
P Puhnallen skrev:
I princip alla funktioner och appar på telefonen kan styras med händelser som triggas av telefonens sensorer.
Ok, men vad använder du den till utöver sms kvittensen? Kändes som en listig pryl men jag kom inte direkt på något jag behövde ha den till, i telefonen iaf, så jag jagade lite inspiration.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänkte jag skulle se lite fuskbyggarna i sängen för att varva ner efter jobbet, men det laggar apa. får ha datorn på sängkanten och dörren öppen så det är någorlunda Line of sight så fungerar det. Och då har jag ändå en ganska okej 5g accesspunkt av icke billigast sort (Asus router i AP-läge). Får bli en ubiquiti så kanske man kan slötitta lite utan lagg
Ja det hörs ända hit att du behöver uppgradera!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det hörs ända hit att du behöver uppgradera!
Nackdelen med ubiquiti är dock att man inte får AP och switch i ett, med en Asus router i AP läge har du båda i en praktiskt förpackning.

Asus router och olika enheter på en hylla, inklusive spelkontroller och tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men Anders, det är ju det som är fördelen.....?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Fördelen med separat AP, främst en som matas via PoE är att man kan placera APn exakt där den gör bäst nytta (ger lämplig täckning), samma sak med ren switch, den placeras där den gör mest nytta.
Det är sällan en APs bästa placering är där man vill ha en switch och tvärt om.
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
Jo fast nu hade jag ett ethernetuttag där jag ville ha AP och en HTPC som behöver 1 gigabit ethernet.

Hur som helst, även med dyraste AP kan du glömma streama 4k Bluray
 
Då skaffar du en UAP-AC-PRO, den har även en ethernetutgång, eller ”in wall” den har dubbla ethernet (om jag mins rätt).
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Då skaffar du en UAP-AC-PRO, den har även en ethernetutgång, eller ”in wall” den har dubbla ethernet (om jag mins rätt).
Frågan är då om NICen i laptop orkar med ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo fast nu hade jag ett ethernetuttag där jag ville ha AP och en HTPC som behöver 1 gigabit ethernet.

Hur som helst, även med dyraste AP kan du glömma streama 4k Bluray
128Mbit/s borde inte vara så svårt med en bra AP och klient.
 
MathiasS MathiasS skrev:
128Mbit/s borde inte vara så svårt med en bra AP och klient.
Jag får mer än så när kör speedtest men lik förbannat hackar tv4 play och de kör ju låg bitrate och 720p. För det inte är stabilt. Men absolut kan det nog bli ännu bättre. Men tekniken i grunden är ju bajs, lite av min poäng
 
Jag har inget enkelt sätt att testa här, men det låter som du har andra problem med ditt wifi, än att det just är wifi. Du bor ju i city också så det finns säkert en del att tjäna på att hitta rätt kanal och sändareffekt. HD tv tittar jag en hel del på här via wifi och det är aldrig något problem, men jag har ingen 4k bärbar skärm så jag kommer bara upp i 50Mbit när jag tittar på 4k youtube (vilket också funkar bra).
 
j.erkers
R
j.erkers j.erkers skrev:
4G mobilt bredband i Sollentuna lördag kväll: [länk]
Jag behöver inte fiber annat än i kosten.
Kul att det duger för dig...

Kass upload och kass ping. Bra download dock.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har inget enkelt sätt att testa här, men det låter som du har andra problem med ditt wifi, än att det just är wifi. Du bor ju i city också så det finns säkert en del att tjäna på att hitta rätt kanal och sändareffekt. HD tv tittar jag en hel del på här via wifi och det är aldrig något problem, men jag har ingen 4k bärbar skärm så jag kommer bara upp i 50Mbit när jag tittar på 4k youtube (vilket också funkar bra).
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har inget enkelt sätt att testa här, men det låter som du har andra problem med ditt wifi, än att det just är wifi. Du bor ju i city också så det finns säkert en del att tjäna på att hitta rätt kanal och sändareffekt. HD tv tittar jag en hel del på här via wifi och det är aldrig något problem, men jag har ingen 4k bärbar skärm så jag kommer bara upp i 50Mbit när jag tittar på 4k youtube (vilket också funkar bra).
Gissar på att YouTube 4k inte kommer så högt, låg bitrate på deras videos. Men en Bluray kan ligga runt 70 Mbit. Inget problem för en fast lina på 100 Mbit men kan lova dig många 5 ghz nätverk kommer få jobba för att levera det stabilt, och buffering tar dig bara så långt.

Men jo, jag bor i lägenhet så många som delar på samma luftrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.