71 169 läst · 610 svar
71k läst
610 svar
Övertyga mig om varför fiber
Angående om det går att ansluta vid ett senare tillfälle till samma pris.
Bor du på ett sådant ställe (nära en kopplingspunkt med ledig fiber) att det är rimligt att det skulle kosta 24000 kr om de ska projektera, ut med grävare, blåsa fiber, svetsa och installera dosa och omvandlare i huset?
Det räcker att du bor fel sida av en trafikverksväg så kostar bara tryckningen det priset.
Bor du på ett sådant ställe (nära en kopplingspunkt med ledig fiber) att det är rimligt att det skulle kosta 24000 kr om de ska projektera, ut med grävare, blåsa fiber, svetsa och installera dosa och omvandlare i huset?
Det räcker att du bor fel sida av en trafikverksväg så kostar bara tryckningen det priset.
Vad som händer om 5 år får jag ta ställning till då, att sitta här och spekulera ser jag ingen mening med, det man gissar på kanske aldrig sker?harry73 skrev:Frågan är också hur länge du kan behålla det abonnemanget. Vad gör du om nätet om 5 år blir så överbelastat att du i praktiken inte kan använda internet längre?
Du kan inte byta leverantör, för då får du inte längre ett abonnemang med obegränsad surf.
Vad gör du om operatören kommer att ändra abonnemanget och inte längre erbjuder obegränsad surf? eller inte låter dig uppgradera till 5G med samma abo och stänger av 3G/4G i framtiden?
Förstår inte ditt inlägg om att operatören skulle stänga av 3g och 4g och inte låta en uppgradera till 5g, hur menar du här varför skulle det ske?
Vad jag menar är att de kanske kopplar fri data till just 3g eller 4g uppkoppling, och vill man ha 5g, då blir det ett nytt abo med data-limit. Jag säger inte att det blir så, men att möjligheten finns.
Sedan tycker jag att 5 år är en väldig kort period när det handlar om fasta anslutningar.
Tanken med fasta anslutningar (va/el/fiber) är engångskostnader per fastighet, som därefter gäller för evig och alltid. Blir det problem eller uppgraderingar, är det en kostnad för ledningsägaren.
Man skulle det kunna jämföra med en bussresa för mig till Malmö. Resan tar en timme och jag ska vara där kl12.00, men när jag kommer vid busshållplatsen strax i kl 11 upptäcker jag att bussen redan åkt och nästa kommer om 2 timmar.
Beroende på var du bor kan du om 5 år eller när behovet uppstår upptäcka att fiberbussen gick för flera år sen och nästa kommer om 5 år.
Sedan tycker jag att 5 år är en väldig kort period när det handlar om fasta anslutningar.
Tanken med fasta anslutningar (va/el/fiber) är engångskostnader per fastighet, som därefter gäller för evig och alltid. Blir det problem eller uppgraderingar, är det en kostnad för ledningsägaren.
Man skulle det kunna jämföra med en bussresa för mig till Malmö. Resan tar en timme och jag ska vara där kl12.00, men när jag kommer vid busshållplatsen strax i kl 11 upptäcker jag att bussen redan åkt och nästa kommer om 2 timmar.
Beroende på var du bor kan du om 5 år eller när behovet uppstår upptäcka att fiberbussen gick för flera år sen och nästa kommer om 5 år.
harry73 skrev:Vad jag menar är att de kanske kopplar fri data till just 3g eller 4g uppkoppling, och vill man ha 5g, då blir det ett nytt abo med data-limit. Jag säger inte att det blir så, men att möjligheten finns.
Det är risker man får ta, det brukar alltid dyka upp alternativ.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
Den som tänker starta en fiberförening hemma i byn kan ju ta en kopia på tråden med 300 gratisargument. (har inte läst tråden men något med substans borde finnas bland alla svaren).
Egen erfarenhet av fiber är att det inte går särskilt mycket snabbare än 6 Megabit i koppartråd. Det är servrarna i andra änden som är flaskhalsen oavsett vad bredbanbskollen ger för glädjesiffror . Och i viss mån den egna routern.
Däremot har tjänsten blivit driftsäkrare med tiden. Hur länge driften fungerar vid strömavbrott har jag ingen koll på (om man lyckas hålla fiberkonvertern igång) Man har också möjlighet att koppla på tv-tjänster och telefoni om man vill utan att stjäla bandbredd.
Håll er bara borta om någon nämner namnet Bredband 2. De lovar mycket men verkar sedan ha någon slags pool för initiativlös ungdom som kundsupport med instruktioner att inte göra något för kunden.
Egen erfarenhet av fiber är att det inte går särskilt mycket snabbare än 6 Megabit i koppartråd. Det är servrarna i andra änden som är flaskhalsen oavsett vad bredbanbskollen ger för glädjesiffror . Och i viss mån den egna routern.
Däremot har tjänsten blivit driftsäkrare med tiden. Hur länge driften fungerar vid strömavbrott har jag ingen koll på (om man lyckas hålla fiberkonvertern igång) Man har också möjlighet att koppla på tv-tjänster och telefoni om man vill utan att stjäla bandbredd.
Håll er bara borta om någon nämner namnet Bredband 2. De lovar mycket men verkar sedan ha någon slags pool för initiativlös ungdom som kundsupport med instruktioner att inte göra något för kunden.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Tänkte jag skulle se lite fuskbyggarna i sängen för att varva ner efter jobbet, men det laggar apa. får ha datorn på sängkanten och dörren öppen så det är någorlunda Line of sight så fungerar det. Och då har jag ändå en ganska okej 5g accesspunkt av icke billigast sort (Asus router i AP-läge). Får bli en ubiquiti så kanske man kan slötitta lite utan lagg
Svärföräldrarna tackade nej till fiber för 35.000kr för ca 5 år sen. Idag har de skrivit avtal på installation för 18.000kr. Samma hus....
Under tiden har de kört 3/4G för 299kr/månad som de tagit med till sommarstugan när de varit där.
Under tiden har de kört 3/4G för 299kr/månad som de tagit med till sommarstugan när de varit där.