71 163 läst · 610 svar
71k läst
610 svar
Övertyga mig om varför fiber
Byta ut, nej. Komplettera, ja.Z Zakalwe skrev:operatörernas främsta intresse är att tjäna maximalt med pengar med så låg investering som möjligt. Jag tvivlar att de byter ut sina 4G-master mot 5G på landsbygden bara för att deras befintliga kunder ska få bättre hastighet. De vet att kunder inte har något alternativ samt att 4G uppfyller ’krav’ så det är bara att vinstmaximera...
Att operatörer kommer att investera i utbyte/komplettering av basstationer för att kunna erbjuda högre hastighet i glesbyggd (hastighet som redan räknas som ’tjänlig’ rent juridiskt) är högst osannolikt tror jag.
Däremot kommer det att poppa upp många mmwave-basstationer runt Stureplan, centralstationen, Friends Arena osv.
Det är där folket finns och det är där man får ’bang för buck’ för ökad bandbredd. Åke som bor i Liden kommer att fortsätta betala 300:- i månaden för sin 4G modem som knappt kommer upp i 10Mbit och de vet väldigt bra att han har inget val...det är dålig kalkyl för operatören att investera i en 5G micro-cell för honom då han kan ändå inte byta till någon annan och det finns inte tillräckligt med grannar:abonnenter för att bära kostnaden, för dålig täthet helt enkelt. Mmwave kräver små celler för att öht funka. Är användartäthet låg är det oekonomiskt...
Däremot kommer det att poppa upp många mmwave-basstationer runt Stureplan, centralstationen, Friends Arena osv.
Det är där folket finns och det är där man får ’bang för buck’ för ökad bandbredd. Åke som bor i Liden kommer att fortsätta betala 300:- i månaden för sin 4G modem som knappt kommer upp i 10Mbit och de vet väldigt bra att han har inget val...det är dålig kalkyl för operatören att investera i en 5G micro-cell för honom då han kan ändå inte byta till någon annan och det finns inte tillräckligt med grannar:abonnenter för att bära kostnaden, för dålig täthet helt enkelt. Mmwave kräver små celler för att öht funka. Är användartäthet låg är det oekonomiskt...
Redigerat:
Hej Magnus,Magnus E K skrev:
Det finns ett svenskt företag: Parans Solar Lightning. Deras produkt påminner om det du nämner.
Mvh
Fredrik
Medlem
· Halland
· 4 122 inlägg
Hmmmmm, kom att tänka på en sak. Visst frekvensutrymme skall tydligen reserveras för företag som vill bygga egna nät. Kan inte byalag och liknande sätta upp eget nät?Z Zakalwe skrev:Att operatörer kommer att investera i utbyte/komplettering av basstationer för att kunna erbjuda högre hastighet i glesbyggd (hastighet som redan räknas som ’tjänlig’ rent juridiskt) är högst osannolikt tror jag.
Helt seriöst,skall man bara fixa 5G med lite fart så kan man kanske gå ihop om det finns ett rimligt antal hus på orten. Gäller ju att kunna koppla in sig någonstans men det gäller ju att ha en välvilligt inställd kommun som hjälper till. Finns kanske något hus som ligger nära en inkopplingspunkt för fiber.
Men visst kommer de som bor helt isolerat även i fortsättningen att inte få snabbt bredband.
Kom inte och på stå att de är laggfritt.V Varmare skrev:Hej
Vi kör med 4G med router. Har smart TV, övervaknings kameror, två datorer och strömmar Netflix samtidigt som vi surfar på datorerna och det är ingenting som buffrar. Betalar för mobilt bredband + ett mobil abbonemang 409kr i mån.och i det beloppet ingår en kostnad för delad data 49kr och mängden data vi delar på är 101Gb/ mån.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 407 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 407 inlägg
Air2fibre finns redan
https://www.teracom.se/air2fibre
https://www.teracom.se/air2fibre
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Torp med timmerstockar som är trasiga. Se gärna bilderna och informera mig gärna om detta går att laga, byta ut och kostnad?
Fritidshus -
Varför fick jag ström i mig av laddstation för 18-36 V batterier (telefon ikopplad i USB-uttag)?
El -
Grilla i vedeldad grill i radhusområde - det ryker in till mig
Juridik -
Hjälp mig förstå korsomkopplare
El -
KNX och andra hemautomationssytem, övertyga mig.
Villalarm & Hemautomation