Det största felet med denna tråd är tron på att man ska ha det ena ELLER det andra.

Man använder förstås båda.

• Gilla
Broken arrow och 11 till
  • Laddar…
Sen får man även påpeka att oavsett teknik så är de flesta alternativen moderna och kommer hela tiden byggas ut och bli bättre. Att säga att endera är bättre går ju inte eftersom det mest är behovet som styr vad som är bra och där är alla olika och har olika förutsättningar där de bor. Man får välja själv helt enkelt.

B Broken arrow skrev:
Den har vi samtal över wifi också (i alla fall vissa opratörer). Så även om man bor med dålig täckning har man ju fibern att ta samtal igenom.
Kolla hur 112 fungerar. När man ska aktivera i mobilen (Huawei) får jag upp att nödsamtal inte fungerar över wifi.
Om man behöver ringa kan det vara ganska stressigt och inte att den som ringer vet orsaken om man inte kommer fram.
Även att samtalet kan brytas om man rör sig mellan wifi och mobilnät, 4G fungerar utan avbrott med med 2G/3G så bryts samtalet.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag betraktar mig som socialkonservativ, värdekonservativ och stockkonservativ. Konservativ i det mesta och har hittills aldrig ägt en bil med blåtand. Dricker mitt kaffe svart, ej latte.

Men till och med JAG drog in fiber i villan för några år sedan. Bara att konstatera att 20 tusen eller så är en skatt som du måste betala för att få bo i Sverige. Att sakna fiber kommer att bli som att sakna spoltoalett, något som lokal TV gör reportage om.

Som MathiasS skrev så måste man idag ha båda om man skall kunna fungera i samhället. Jag gillar det inte med jag är inte typen som slåss mot väderkvarnar.

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det största felet med denna tråd är tron på att man ska ha det ena ELLER det andra.

Man använder förstås båda.
Nja, man har ju inte mobilt bredband i form av en AP med 4G simplats. Utan man har det ju i mobilen. Inte samma sak

T tompajo skrev:
Det är intressant att flera inlägg handlar om 'att säkra upp inför framtiden'. Sen när har det varit smart att köpa teknik för att eventuellt använda den i framtiden?
Säkra upp för "framtiden" hehe
Det är inte framtiden det är nu. Mitt hus fick fiber 2005. "Framtiden"
Skulle aldrig välja ett hus utan fiber

T TheGame skrev:
Säkra upp för "framtiden" hehe
Det är inte framtiden det är nu. Mitt hus fick fiber 2005. "Framtiden"
Skulle aldrig välja ett hus utan fiber
Det blir också dyrare inte hoppa på när det är gruppanslutning. Men visst, gillar man kasta pengar i sjön så

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, man har ju inte mobilt bredband i form av en AP med 4G simplats. Utan man har det ju i mobilen. Inte samma sak
Ok, ja jo det har jag iofs en men det var väl inte det jag menade.

Min poäng var att diskussionen blir så svartvit för det ena eller det andra när det är en kombination som är det bästa.

hemma är det självklart för mig med fiber och sedan bra wifi i huset pga de behov jag har. På landet funkar det hjälpligt med mobilt bredband där inget annat finns, när jag är på resande fot funkar mobilt utmärkt för kraven är lite lägre. Dvs, behov och omständigheter styr vad som är "bäst" och det är inte en sak som är bäst hela tiden. Fiber är tex jättetrassligt när jag cyklar men då funkar mobiltbredband toppenbra......

Mobilen har betydligt sämre radiodel och antenner, därför kanske man också har någon form av 4G router.

A AndersS skrev:
Mobilen har betydligt sämre radiodel och antenner, därför kanske man också har någon form av 4G router.
¨
Nej då har man fiber

¨
Nej då har man fiber
Tyvärr har jag inte fiber på alla platser jag behöver ha bra uppkoppling, mitt behov är kanske lite annorlunda än vad du har.
Så jag har fiber, mobilt bredband med router och en vanlig Huawei P20 Pro, samt mobil uppkoppling i bilen. Så jag nyttjar det som passar bäst:cool: Men vi har olika behov och jag anpassar det utifrån vad som fungerar bäst. Geografin påverkar vad som passar i varje enskilt fall ;)

A AndersS skrev:
Tyvärr har jag inte fiber på alla platser jag behöver ha bra uppkoppling, mitt behov är kanske lite annorlunda än vad du har.
Så jag har fiber, mobilt bredband med router och en vanlig Huawei P20 Pro, samt mobil uppkoppling i bilen. Så jag nyttjar det som passar bäst:cool: Men vi har olika behov och jag anpassar det utifrån vad som fungerar bäst. Geografin påverkar vad som passar i varje enskilt fall ;)
Visst, går det inte få fiber så finns det ju inget annat alternativ än mobilt bredband eller flytta. Jag hade valt det senare :p

Här är ett scenario. Vi är i framtiden. Ni vill sälja er bostad. Jag är intresserad. Allt ser perfekt ut. Men ni har inte fiber.
FETT nej på att jag köper ert hus.
Ni får andra bud. Bud som ligger 150' under vad jag hade budat.

Allt ovan är ett realistiskt scenario. Det är som att inte ha avlopp indraget. Vadå? Gårdstoaletten har ju för tusan funkat i flera hundra år. Då ska den minsann fungera i ett par hundra år till! Eller?

Visst, går det inte få fiber så finns det ju inget annat alternativ än mobilt bredband eller flytta. Jag hade valt det senare :p
Väljer du att missförstå medvetet? Det jag skriver är att vi har olika behov och kan behöva nyttja flera alternativ, där man kan kombinera fiber och mobilt, även på en och samma geografiska plats. Har väl inget att göra med "valet att flytta", eller vad avser du?

Kendobendo Kendobendo skrev:
Här är ett scenario. Vi är i framtiden. Ni vill sälja er bostad. Jag är intresserad. Allt ser perfekt ut. Men ni har inte fiber.
FETT nej på att jag köper ert hus.
Ni får andra bud. Bud som ligger 150' under vad jag hade budat.
Och så dyker köparen upp som budar 150" mera än vad du tänkt för att läget är det perfekta och även boende för just den köparen och kan tänka sig kompromissa med mobil anslutning, för att sedan "rycka" 150" ytterligare ur plånboken och betala en fiberanslutning:cool:
Jag är förespråkare för fiber men vill se det ur olika perspektiv och inte bara utifrån mitt eget behov.
Jag och en kollega brukade använda begreppet "tänk om det är tvärt om" när vi analyserade olika saker för att inte låsa fast oss i vår egen sinnesvärld.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.