J
Om man aktiverar statistik för nördar i YouTube och streamar klipp med 4k 60 fps så ser man vilken bitrate man har. Jag snittar där på runt 50 till 90 Mbit/s med min Chromecast ultra eller Fire stick 4k.

J Jocke Best skrev:
Om man aktiverar statistik för nördar i YouTube och streamar klipp med 4k 60 fps så ser man vilken bitrate man har. Jag snittar där på runt 50 till 90 Mbit/s med min Chromecast ultra eller Fire stick 4k.
Ah tänkte inte på 60fps, vanlig film är 23.976

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Japp men man får nästan söka specifikt på 4k 60 fps för att hitta klipp det är mycket natur och panoreringar och inte direkt inslag etc så det är väl inget krav än men jag använder det för att prova mina grejer och impa på kompisar haha

J Jocke Best skrev:

hmm....? Om jag öppnar den statistiken så ser jag bara connection speed och buffer. Är det connection speed som ska anses visa bitrate då?

N Noseone skrev:
Svärföräldrarna tackade nej till fiber för 35.000kr för ca 5 år sen. Idag har de skrivit avtal på installation för 18.000kr. Samma hus....

Under tiden har de kört 3/4G för 299kr/månad som de tagit med till sommarstugan när de varit där.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag får mer än så när kör speedtest men lik förbannat hackar tv4 play och de kör ju låg bitrate och 720p. För det inte är stabilt. Men absolut kan det nog bli ännu bättre. Men tekniken i grunden är ju bajs, lite av min poäng
Det är lite lustigt det där, tv4 play hackar ofta på datorn, ungeför som man skulle ha dålig bandbredd, men när man tittar i appen på en 4 år gammal telefon och surfplatta så är det inga problem.
Beror nog mycket på datorn och inte uppkopplingen.

Om jag testar med en 8k video 60fps så får jag drygt 80Mbps, men någonstans sker det ju en nedskalning av upplösning eftersom min skärm inte klarar den upplösningen - youtube stats säger att videoupplösningen är 8k så den nedskalningen görs kanske lokalt då. Just denna klient är uppkopplad på kanal 1 vilket jag antar är 2,4 och inte 5gighz och sitter i ett annat rum än APn, ingen line of sight alltså.

Slutsats - det borde inte alls vara några problem att streama 4k blueray / 128Mbps om man kliver upp på 5gig bandet.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på vilken kvalité och stabilitet du önskar och vad det får kosta, dvs hur många timmar du tittar på TV eller annat streamat.
En sändning kan t.ex. ta 1,5-2 Gbyte/timma (bara ett exempel då det kan variera)
jag har mobilabonemang med fritt WI-FI för jag reser mycket så jag kommer inte att ansluta mig :)

P Puhnallen skrev:
Fixas med obegränsat abbonemang.

Har fixat det med appen "Automate" som numera sköter det automatiskt.

[bild]
Och detta kostar mobilabbet?

Tänker inte ha någon app som drar batteri och prestanda i onödan.

Sen tänker jag på andra som vill använda mobilnätet, hade saboterat för andra som vill surfa.

B Broken arrow skrev:
Och detta kostar mobilabbet?

Tänker inte ha någon app som drar batteri och prestanda i onödan.

Sen tänker jag på andra som vill använda mobilnätet, hade saboterat för andra som vill surfa.
Tre har ett obegränsat abonnemang som är tänkt att användas hemma, dom tar 399kr
Du vill inte använda din mobil för att du är rädd för att förstöra för andra, på vilket sätt då menar du?

Ö öringen skrev:
Då installerar jag fiber :)

Får hoppas det inte blir som för annan, där efteranslutning blir svindyrt.

Sen kan man ju också sabotera för andra som vill ha fiber (bli för få intresserade). Men men man gör som man vill.

Nu när adsl helt lagts ner eller kommer läggas ner så, kommer inte ja jag räkna med kunna surfa på mobilen i vissa områden.

A Andy78 skrev:
Tre har ett obegränsat abonnemang som är tänkt att användas hemma, dom tar 399kr
Du vill inte använda din mobil för att du är rädd för att förstöra för andra, på vilket sätt då menar du?
Med min använning hade belastar nätet en hel del och är det fler som har liknande vannor så hade det inte varit så kul.

Nu slipper jag problemet hemma i alla fall.

B Broken arrow skrev:
Får hoppas det inte blir som för annan, där efteranslutning blir svindyrt.

Sen kan man ju också sabotera för andra som vill ha fiber (bli för få intresserade). Men men man gör som man vill.

Nu när adsl helt lagts ner eller kommer läggas ner så, kommer inte ja jag räkna med kunna surfa på mobilen i vissa områden.
Det kommer inte vara ett problem, antingen är det mobilsurf i området eller något annat alternativ.

A Andy78 skrev:
Det kommer inte vara ett problem, antingen är det mobilsurf i området eller något annat alternativ.
Som är? Koppla mobilen direkt in i basstationen eller dra par hundra meter kabel till närmaste mast? ;)

B Broken arrow skrev:
Som är? Koppla mobilen direkt in i basstationen eller dra par hundra meter kabel till närmaste mast? ;)
Air2fibre eller liknande.

B Broken arrow skrev:
Med min använning hade belastar nätet en hel del och är det fler som har liknande vannor så hade det inte varit så kul.

Nu slipper jag problemet hemma i alla fall.
I mitt fall känns det lite konstigt att jag köper en tjänst och sen inte vågar använda den.
Det blir lite som att köpa en bil med fin klädsel och sedan rulla runt med överdragsklädsel ända tills den går till nästa ägare, man får aldrig nytta av dess syfte.

Jag personligen skulle aldrig sitta och fundera, utan använda tjänsten när jag behöver använda den.
Man har ju ingen aning om en belastning påverkar någon annan eller hur många som är uppkopplad, ska man sitta där själv och ransonera trots att det är ett fåtal användare?
Det kanske inte ens är ett problem, och är det ett problem så är det bra att det framkommer när man använder tjänsten så operatören kan göra något åt det.

När jag kör mobilt då kör jag på det är meningen med tjänsten, för mig i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.