harry73 harry73 skrev:
Det borde vara ett argument för mobillt bredband. Vill man ha många trådlösa uppkopplingar samtidigt, är det bättre med en 4g uppkoppling per enhet än att alla delar samma fiber genom wifi
Så är det, tror dock att kostnaden för 200-300 mobila bredband hade blivit svår motiverad.

Vet att de haft tankar om att ordna nätverksuttag till alla i klassrummen. Sen hur långt dom tankarna gått, vet jag inte.

harry73 harry73 skrev:
Det borde vara ett argument för mobillt bredband. Vill man ha många trådlösa uppkopplingar samtidigt, är det bättre med en 4g uppkoppling per enhet än att alla delar samma fiber genom wifi
Den basstation blir också belastad och har också fiber och då blir nog ethernet alt. flera wifi billigare.

harry73
A AndersS skrev:
Den basstation blir också belastad och har också fiber och då blir nog ethernet alt. flera wifi billigare.
Det stämmer, men skolan slipper att ha någon anställd som ansvarar för driften av nätverket.
Jag förstår att det med dagens abonnemang troligtvis är dyrare med flera mobila abon än ett fiberabo + wifi, men rent tekniskt borde det vara bättre för en skola att erbjuda elever internettillgång genom 4G än WiFi.

För ett företag med egna servrar som medarbetarna behöver tillgång till, är 4G troligtvis en sämre lösning.

harry73 harry73 skrev:
Frågan är också hur länge du kan behålla det abonnemanget. Vad gör du om nätet om 5 år blir så överbelastat att du i praktiken inte kan använda internet längre?
Du kan inte byta leverantör, för då får du inte längre ett abonnemang med obegränsad surf.
Vad gör du om operatören kommer att ändra abonnemanget och inte längre erbjuder obegränsad surf? eller inte låter dig uppgradera till 5G med samma abo och stänger av 3G/4G i framtiden?
Då installerar jag fiber :)

• Gilla
Keld
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer, men skolan slipper att ha någon anställd som ansvarar för driften av nätverket.

För ett företag med egna servrar som medarbetarna behöver tillgång till, är 4G troligtvis en sämre lösning.
Om det är en kommunal skola så lär kommunen redan ha en/flera it-tekniker som sköter om kommunens nätverk.

Tror du inte att skolorna också har servrar/skrivare/etc som eleverna ska/kan/måste använda?

Sjukt svårt få vettig wifi, jag tröttna och köpte en svindyr
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har du hakat upp dig. Ibland behövs snabb respons ibland inte. Det är väl inget konstigt med det? Mina egna behov tror jag sträcker sig över hela skalan och jag använder både sladd-ethernet och wifi mot 1Gig fiber och mobila alternativ, beroende på vad jag gör och var jag är.
Jag också, fast wifi väldigt sällan. Enda anledning jag öht gör det hemma är för att då går min mobil direkt mot z-wave kontrollern via LAN-ip istället för långsam proxy i USA. Annars hade jag använt 4G för de få tillfällena jag inte behöver stabil lina

Magnus E K
Ö öringen skrev:
Då installerar jag fiber :)
Om möjligheten till fiberinstallation finns hela tiden (till rimlig kostnad) kan du ju köra med mobilt tills du (eventuellt) upptäcker att det inte håller måttet. Problemet som gör beslutet mycket svårare är väl att det inte är säkert att det inte blir avsevärt dyrare och/eller ger en lång väntetid att installera fiber senare.

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Har för mig jag läste(kan ha varit i informationen vi fick från telia när de deklarerade att de plockar ner kopparledningen) att Post och telestyrelsen fått i uppdrag av regeringen att se till att alla svenska hushåll kan få en någorlunda fungerande internetuppkoppling till en maxkostnad (kommer inte ihåg summan). Dvs man skall inte kunna tvinga folk till att installera fiber för 20-25000:- för att kunna få internet som fungerar för basbehov. Det är väl därför telia och andra operatörer nu skapat dessa mobila abonnemang antar jag.

Till alla er som försökt övertyga mig kan jag säga att det är fortfarande finns stor chans att jag nappar på fibererbjudandet. Så ge inte upp hoppet ;) och tack för alla kloka tankar och ideér.

hsd
Ö öringen skrev:
Har för mig jag läste(kan ha varit i informationen vi fick från telia när de deklarerade att de plockar ner kopparledningen) att Post och telestyrelsen fått i uppdrag av regeringen att se till att alla svenska hushåll kan få en någorlunda fungerande internetuppkoppling till en maxkostnad (kommer inte ihåg summan). Dvs man skall inte kunna tvinga folk till att installera fiber för 20-25000:- för att kunna få internet som fungerar för basbehov. Det är väl därför telia och andra operatörer nu skapat dessa mobila abonnemang antar jag.
Nja, finns mobil täckning på din plats från någon operatör är det uppfyllt och att det även kan lösas med extern antenn, t.ex. Telia lösning där man plockar ned fiber. Men också om du kan få fiber för de summor du anger har det uppfyllts utifrån att det anses som normalbelopp om du vill ha en internetanslutning.
Det är endast när det uppstår orimliga kostnader som staten via PTS gör något och hitintills är det väl endast ett ensiffrigt antal som fått några medel för anslutning.

A AndersS skrev:
Men också om du kan få fiber för de summor du anger har det uppfyllts utifrån att det anses som normalbelopp om du vill ha en internetanslutning.
Det är endast när det uppstår orimliga kostnader som staten via PTS gör något och hitintills är det väl endast ett ensiffrigt antal som fått några medel för anslutning.
Så tolkade jag inte det riktigt. Om det finns möjlighet att dra in fiber och man t.o.m fått erbjudandet men tackat nej så skall det ändå finnas möjlighet att via t.ex mobilt bredband kunna få internet som täcker basbehov typ.
Att man inte tackar ja till fibererbjudanden kan ju bero på flera faktorer. Det kan ju t.ex finnas människor som faktiskt känner att man inte har råd att betala 25000:- av olika anledningar.

harry73
5000 läste jag som belopp, dvs man borde kunna få bidrag för vanliga fiberanslutningar enligt lagen, men då ska du inte ha koppar, kabel eller möjlighet till 4G (3G?)

Kan du få fiber så kan man också lösa det med mobilt, det är inte säkert det blir så bra men tillräckligt för att uppfylla kraven.

harry73 harry73 skrev:
5000 läste jag som belopp, dvs man borde kunna få bidrag för vanliga fiberanslutningar enligt lagen, men då ska du inte ha koppar, kabel eller möjlighet till 4G (3G?)
Nu hamnar vi också på de ytterst få som omfattas, dvs ytterligheter.

harry73
Det tror jag också. Det kan inte vara många som fick bidrag.
Och där man inte kan få 3G/4G är det kanske så långt bort från resten av samhället att det inte räcker med 400 000 (som är max beloppet) för att dra fram fiber.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.