71 176 läst · 610 svar
71k läst
610 svar
Övertyga mig om varför fiber
Om man skall fortsätta vara petig är det förvisso vanligt i villafibersammanhang med singelfiber där man använder en våglängd för upplänk och en annan för nedlänk. I andra sammanhang är det inte alls ovanligt med WDM och köra flera våglängder i samma fiber.pacman42 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Njae tyvärr, det finns inte någon bra trådlös uppkoppling. Mobilt bredband duger till mobilen när man inte är hemma, men thats it.P Puhnallen skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Det finns dessutom människor som påstår att jorden är platt. Din tyska kompis verkar ju inte spec. Insatt i uppkopplingarnas för och nackdelar det är fullständigt värdelöst att spela, köra remote desktop eller andra applikationer som kräver snabb responstid.Sommartorparn skrev:Pratade med en vän från Tyskland som jobbar med it. Han var förvånad över att Sverige som är så glesbefolkat satsar på att gräva ner fiber överallt. I Tyskland är det inte alls lika vanligt att privatpersoner skaffar fiber! Han menade att framtida generationer av mobila nätverk kommer att göra fiberkablarna obsoleta på samma sätt som kopparkablarna nu har blivit......
Problemen med responstid i mobila nätet har dessutom inte blivit bättre i takt med att bandbredden blivit högre, inget mobilt nät i framtiden kommer att ändra på detta faktum och därför är 4g endadt komplement till en riktig uppkoppling
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Responstid ska man inte underskatta, under 1 ms är att föredra
Eller så kör man samma frekvens både i upplänk och i nedlänk när man ha single-mode. Det är så lite reflektioner att det går bra även det...C cpalm skrev:
Vilket sätt byggs ut nätet? Fler master är jag emot och dessa hjälper det om dom är kopplade till fiber inte i mech nät som det är med dom små masterna runt om i både städer och landet (sen ska så klart dom inte störa varandra heller).pacman42 skrev:Naturligtvis så kommer man att bygga ut nätet, men inte så mycket som skulle behövas för att alla skall kunna hålla på så.
Operatörerna har ett par trick för att hålla nere förbrukningen. 1) sätta en maxgräns, ingen vill nå denna och betalar därför för mer data än de tänker använda sig av. 2) De bromsar hastigheten för storanvändarna (som inte betalar så mycket per gigabyte) om det blir brist på kapacitet.
Man har försökt prioritera vissa tjänsteleverantörer också, men då har det blivit mycket diskussioner om Net neutrality...
Jag gör av med lätt 20/30gb själv om dagen, Youtube och netflix och spel nerladdningar bland annat tar resurser (har minst 10 spel som ofta uppdateras samt mitt os ).
Jag hade knäat mobil nätet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 328 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 328 inlägg
Fler master, men framförallt fler antenner i de befintliga, samt nyare teknologier i dem. Men som sagt var, det räcker inte till för att driva fler abonnemang med "unlimited quota".B Broken arrow skrev:Vilket sätt byggs ut nätet? Fler master är jag emot och dessa hjälper det om dom är kopplade till fiber inte i mech nät som det är med dom små masterna runt om i både städer och landet (sen ska så klart dom inte störa varandra heller).
Jag gör av med lätt 20/30gb själv om dagen, Youtube och netflix och spel nerladdningar bland annat tar resurser (har minst 10 spel som ofta uppdateras samt mitt os ).
Jag hade knäat mobil nätet.
Ts gick in på forum och då blir det diskution. Har inte betalat ett öre för fiber, men gav mig mer än adsl och mobilt bredband. Min användning hade gjort mobilt bredband svindyrt.harry73 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Jo visst, men om du har barn kommer de klaga när de ska spela fortnite (Vilket typ alla kids verkar göra idag). Sedan är en stabil uppkoppling bra för allt från streaming till remote desktopMathiasS skrev:
Redigerat: