71 307 läst · 610 svar
71k läst
610 svar
Övertyga mig om varför fiber
Glöm inte heller om fler använder mer än 20gb data om dagen över mobilnätet, kommer bli kul om några år (kommer väll inte kunna surfa på mobilen utanför bostaden).Fairlane skrev:Man bör heller inte glömma att bara för att man har bra mottagning idag med 4G och är nöjd med den, så är det ingen garanti för att man har bra mottagning imorgon. Helt plötsligt så har man inte längre sammanhängande fart och det som dög innan duger inte längre. Då kan det vara svårt att hoppa på fibertåget.
Naturligtvis så kommer man att bygga ut nätet, men inte så mycket som skulle behövas för att alla skall kunna hålla på så.
Operatörerna har ett par trick för att hålla nere förbrukningen. 1) sätta en maxgräns, ingen vill nå denna och betalar därför för mer data än de tänker använda sig av. 2) De bromsar hastigheten för storanvändarna (som inte betalar så mycket per gigabyte) om det blir brist på kapacitet.
Man har försökt prioritera vissa tjänsteleverantörer också, men då har det blivit mycket diskussioner om Net neutrality...
Operatörerna har ett par trick för att hålla nere förbrukningen. 1) sätta en maxgräns, ingen vill nå denna och betalar därför för mer data än de tänker använda sig av. 2) De bromsar hastigheten för storanvändarna (som inte betalar så mycket per gigabyte) om det blir brist på kapacitet.
Man har försökt prioritera vissa tjänsteleverantörer också, men då har det blivit mycket diskussioner om Net neutrality...
Jag ser dock inte att spektrum i luften skulle vara ett problem.L Lenza skrev:Jag tycker denna formulering saknar det väsentligaste som ständigt återkommer i fiberförespråkarnas inlägg. Hur ska den luftburna bandbredden räcka till? Alla kända metoder, cellplanering, olika frekvensband, moduleringstekniker etc. kommer vara underlägsna en fiberanslutning i hemmet för all framtid. Om databehovet är ständigt ökande, kommer det vara väldigt oekonomiskt (kapacitetsmässigt) att låta hushåll med stationära produkter konkurrera med t.ex. självkörande fordon som är uppkopplade och levererar stora datamängder. Behovet och nyttan med datainsamling kommer sannolikt bara att öka.
Att dra kablar kan vara problem i äldre hus om man får fiberkonverter på fel ställe helt klart. Men alla kablar måste ju inte dras samtidigt det går att planera in tomrör här och var vid ev. renoveringar för framtida behov så man slipper utanpåliggande dragningar. Ett smakfullt välplacerat infällt nätverksuttag i en vägg kan väl knappast störa en person som bara använder trådlös uppkoppling (och ogillar sladdar) ?
Mindre celler, större frekvensband gör att man kan överföra fler bitar. (Både LTE och NR ligger nära Shannongränsen, så där finns inte så mycket mer att göra).
Säger vi att bitrate till användare kommer att öka med ca 15% år, så kommer mindre och fler celler samt bredare frekvensband att lösa detta. Iaf under min livstid. Högre takt än så ser jag inte att det kan öka då teknikutvecklingen knappast tillåter mer.
Du nämner fordon, och där behövs radio-täckning utmed de vägar de skall röra sig efter. Men det är inget problem med 5G som har beamforming. Basstationer behövs dock. Fiberentusiasterna får väl iaf här gå med på att fiberanslutning till fordonen inte är rätt accessmetod. (Även om jag förstår att det smärtar ).
Att ordna fram fler celler (som då blir geografiskt mindre) är inget problem. Behövs nog i sig inte direkt så mycket mer basstationer. Däremot radioenheter. De ökar med antalet celler.
Innan vi nu spekulerar för mycket i hur mycket bandbredd enskilda användare (i snitt) kommer förbruka framöver, så får man ha klart för sig att servrarna i nätet skall klara av att leverera detta också. Och att routrar i nätet måste uppgraderas till denna högra (aggregerade) kapacitet. Om varje användare ökar med x Mbps så ökar kraven på de mer centrala delarna i internet enormt mycket mer än x. Alla dessa uppgraderingar måste vi kunder öppna plånböckerna och betala för.
OBS att jag är inte emot att transportera bitar i fibrer. Det är utmärkt i stamnätet.
Det är INGEN som säger att mobila utrustningar (mobiltelefoner, fordon etc) ska ha trådad anslutning.D daVinci skrev:Du nämner fordon, och där behövs radio-täckning utmed de vägar de skall röra sig efter. Men det är inget problem med 5G som har beamforming. Basstationer behövs dock. Fiberentusiasterna får väl iaf här gå med på att fiberanslutning till fordonen inte är rätt accessmetod. (Även om jag förstår att det smärtar ).
Det många säger är att fasta objekt (fastigheter, vitvaror mm) med fördel har trådad förbindelse.
Många säger att trådad anslutning och mobil anslutning kompletterar varandra, anledningen är att det är olika användningsområden.
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Jag förlitar mig aldrig på wifi eller mobilt. Har dragit ethernet till alla rummen pga detta. Enbart mobilen och slösurf på laptopen som går wifi/mobilt. Man kan ju inte ens streama en 4k bluray utan att det ska bli problem över wifi.
Klart jag felanmälde. Massor av gånger.S SueCia skrev:
Mobilt däremot fungerar bra.
Om du har problem med mobila bredbandet, kanske du ska prova ett annat bolag, en snabbare uppkoppling eller skaffa en antenn.
Trådlösa laddare har jag.Demmpa skrev:Det finns trådlös el redan.
Några personer har blivit dömda för ”olovlig kraftavledning” när personen har ställt en transformator under kraftledning (utan att koppla in något på primärsidan) och tagit ut ström från sekundärsidan. Kraftledningen har då i praktiken blivit primärsidan.
Sedan har det gjorts en del tester ang trådlös el, [länk]
Sedan använder många trådlös el redan idag men då bara med max någon cm i avstånd, tex trådlös laddning av telefon.
Så fort mitt elbolag erbjuder trådlöst hoppar jag på.
Vad håller ni på med? Klart ts får bestämma själv om han vill dra in fiber eller ej och alla får själv bestämma om de föredrar mobilt eller fast bredband.
När folk börjar diskutera så fanatiskt är det oftast för att övertyga sig själv att de gjorde rätt val.
När folk börjar diskutera så fanatiskt är det oftast för att övertyga sig själv att de gjorde rätt val.
Har du pengarna till hands och fiberinstallation är på gång i ditt område, så kan det vara en god idé att passa på. Sedan behöver du ju inte lösa något abonnemang om du inte behöver det i nuläget! Men infrastrukturen är på plats för den dag du skulle behöva den. Så har vi resonerat när vi anslöt fiber till sommarstugan. I nuläget behöver vi inte använda fiberkabeln eftersom vi bara tittar på tv genom luften och har så mycket fri surf i mobilen att vi kan använda mobilen som modem till våra datorer. Hade vi inte haft pengarna på banken utan varit tvugna ta lån så hade vi troligtvis inte anslutit oss.....
PS om fiber finns så går det också bra att lösa korta tidsbegränsade abonnemang, utifall man någon gång har extra stort behöv av surf...
PS om fiber finns så går det också bra att lösa korta tidsbegränsade abonnemang, utifall man någon gång har extra stort behöv av surf...
Redigerat:
Men här tror inte biltillverkarna att de kan få ekonomi att överföra allt via mobilnätet utan de kommer att vara bundna till att överföra stora delar av informationen (videströmmar som av legala skäl måste sparas i många år) när du kommer hem eller till jobbet genom att ansluta din bil till det lokala fibernätet (via WiFi eller lokala 5G-nät). Det vill i så fall till att man har obegränsad volym på abonnemanget hemma, annars kan det bli dyrt.D daVinci skrev:Du nämner fordon, och där behövs radio-täckning utmed de vägar de skall röra sig efter. Men det är inget problem med 5G som har beamforming. Basstationer behövs dock. Fiberentusiasterna får väl iaf här gå med på att fiberanslutning till fordonen inte är rätt accessmetod. (Även om jag förstår att det smärtar ).
Det är bara elektriker som gillar kablar.Demmpa skrev:
TS, ville ha hjälp med att välja. Självklart får TS göra som hen vill, men debatten är intensiv, delvis pga det du säger, men också pga att folk inte riktigt ser behoven idag.harry73 skrev:
Jag som står på bägge sidorna och har lite insyn i vad som kommer att hända i framtiden tycker inte att det är solklart vilken väg som TS skall gå, men jag ser att det finns en överhängande risk att mobilt bredband inte kommer att fortsätta att bli billigare och tillgängligare och att det därmed inte kommer att räcka till i framtiden. Många av argumenten för detta har framförts av mig och andra i tråden. Sedan är det naturligtvis upp till TS att välja.
Vad är det biltillverkarna gör som kräver uppkoppling, vad ska överföras?pacman42 skrev:Men här tror inte biltillverkarna att de kan få ekonomi att överföra allt via mobilnätet utan de kommer att vara bundna till att överföra stora delar av informationen (videströmmar som av legala skäl måste sparas i många år) när du kommer hem eller till jobbet genom att ansluta din bil till det lokala fibernätet (via WiFi eller lokala 5G-nät). Det vill i så fall till att man har obegränsad volym på abonnemanget hemma, annars kan det bli dyrt.