Ö öringen skrev:
Så mobila enheter kommer inte existera i framtiden menar du? Kommer du t.ex inte kunna kolla youtube eller playtjänster på din mobil om du inte sitter hemma i ditt hus och har fiber. Det är väl isf ett steg bakåt tänker jag om alla tjänster blir så krävande att man måste sitta vid en fast lina.
Det har jag väl ändå inte påstått? Jag syftar på fast uppkoppling till sin huvudsakliga bostad.

Jag hade nog klarat mig bra utan fiber mitt användade på 10 år har inte ändrats speciellt mycket, uppkopplingarna har dessutom blivit bättre, förutom där jag bor nu, där fungerar det mindre bra med alla operatörer utom en.

Är inte säker på att jag hade anslutit mig till fiber om det kostat +15 tusen kronor, beror dock helt på vad jag måste prioritera.

Raskus Raskus skrev:
Det är under att ni skeptiker ens har elanslutning eller vatten/avlopp indraget.
När det kommer trådlös el och rörlöst vatten och avlopp kommer jag att byta direkt.

• Haha
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Jag hade varit glad om tidigare invånare i huset hade dragit telefonkabel så jag inte behövt använda mobiltbredband med kass datavolym..
Byt till ett bra då med obegränsad mängd.

5 50procent skrev:
Förstår faktiskt inte varför man överväger att jämföra det.
Vill man ha det stabilt så väljer man fiber, annars inte.
Fiber är störningsfritt, radiovågor är inte det.

( om vi pratar om det i sin allra enklaste form utan priset)
Vi hade mer störningar och avbrott när vi använde fiber än nu när vi kör mobilt.

P Puhnallen skrev:
När det kommer trådlös el och rörlöst vatten och avlopp kommer jag att byta direkt.
För att?

S
P Puhnallen skrev:
Vi hade mer störningar och avbrott när vi använde fiber än nu när vi kör mobilt.
Med tanke på hur kass mobilt bredband är så måste ni väl i princip aldrig haft uppkoppling med fiber då? Kanske borde felanmält?

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
P Puhnallen skrev:
Det finns trådlös el redan.

Några personer har blivit dömda för ”olovlig kraftavledning” när personen har ställt en transformator under kraftledning (utan att koppla in något på primärsidan) och tagit ut ström från sekundärsidan. Kraftledningen har då i praktiken blivit primärsidan.

Sedan har det gjorts en del tester ang trådlös el, https://buzzter.se/spaning/tradlos-el/
Sedan använder många trådlös el redan idag men då bara med max någon cm i avstånd, tex trådlös laddning av telefon.

hsd
Rörlöst vatten finns redan , kallas för regn

• Gilla
  • Haha
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Men den stora frågan är när vi får fiberljus istället för elektrisk belysning. Solen skiner ju någonstans på jorden hela tiden, så bara att dra rejäla fiberkablar över planeten och leda ljuset dit det behövs.

• Haha
Ulf Peter
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Störningsfritt är väl att ta i? Har hört historier om kablar som ligger 10cm under jord eller t.o.m ovan jord. Då räcker det med ett lite tyngre fordon i tjällossning så är kabeln av
Du kan vara lugn här då det inte är någon kabel liknande våra kopparkablar som används (det finns lite special men är inte så vanlig). All fiber läggs i fiberslang/duct (på allmän mark kan även extra kanalisation finnas) så även om man trycker till fiberslangen lite så håller fibern. Och i värsta fall med fiberfel så blåser man om den. En fiberslang/duct som får förläggas fritt har nästan 2 mm tjock vägg eller mera. Har man dessutom använt mikrofiber fram till fastigheten så har den förstärkt hölje med t.ex. kevlartrådar som gör den otroligt dragstark och utan på det ett fuktsäkert skydd.
Och en fiber kan inte skadas så den ger störningar då den inte har den egenskapen. Men självklart kan även en fiber skadas men då blir det avbrott. Med radiovågor kan man få störningar beroende av många orsaker som väder, byggnader, natur, etc, och annan utrustning, den är ofta av karaktären mera eller mindre störningar. Sedan kan det finnas annan utrustning som ger störningar i IP-näten men det kan då påverka oberoende av fiber, mobilt, etc, då de ofta har gemensamma "trafikvägar".

L Lenza skrev:
Jag tycker denna formulering saknar det väsentligaste som ständigt återkommer i fiberförespråkarnas inlägg. Hur ska den luftburna bandbredden räcka till? Alla kända metoder, cellplanering, olika frekvensband, moduleringstekniker etc. kommer vara underlägsna en fiberanslutning i hemmet för all framtid. Om databehovet är ständigt ökande, kommer det vara väldigt oekonomiskt (kapacitetsmässigt) att låta hushåll med stationära produkter konkurrera med t.ex. självkörande fordon som är uppkopplade och levererar stora datamängder. Behovet och nyttan med datainsamling kommer sannolikt bara att öka.
NU är ju iofs kapacitet och cellplanering för mobilt bredband till hus löst iom 5G, men då på frekvensband som inte finns i mobiltelefonen. Man använder sig av frekvenser på 28-44GHz där fri sikt och riktantenner behövs. Detta är den lösning som är ett alternativ till fiber. Den är inte särskilt störningskänslig heller då den i praktiken blir en "luftfiber" per hus.

Men självklart har du rätt när det gäller det vanliga mobilnätet. 5G har inte särskilt mycket bättre kapacitet än 4G, vilket gör att den som betalar mest kommer att få bäst kvalitet. Det är inte den som använder anslutningen istället för fiber hemma.

Då jag jobbar i branschen så kan jag tipsa om att biltillverkarna är intresserade av att använda all kapacitet som mobilnätet har. De kommer inte att få ta all kapacitet, men nätet kommer nästan alltid att vara fullt då de använder den kapacitet som finns.

Trenden med stora datavolymer kommer kanske att brytas snart då det finns andra som betalar mer för excessvolymerna (priset för de sista gigabyten är löjligt lågt jämfört med de första, dessa sista gigabyte finns det andra som betalar mer för).

Jag jobbar som sagt var med detta, men jag är ingen spågumma, så jag kan ju ha fel...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man använder sig av frekvenser på 28-44GHz där fri sikt och riktantenner behövs. Detta är den lösning som är ett alternativ till fiber. Den är inte särskilt störningskänslig heller då den i praktiken blir en "luftfiber" per hus.
Hur ska man på skogstomter med mycket träd runt omkring kunna få fri sikt till masten?

A AndersS skrev:
Du kan vara lugn här då det inte är någon kabel liknande våra kopparkablar som används (det finns lite special men är inte så vanlig). All fiber läggs i fiberslang/duct (på allmän mark kan även extra kanalisation finnas) så även om man trycker till fiberslangen lite så håller fibern. Och i värsta fall med fiberfel så blåser man om den. En fiberslang/duct som får förläggas fritt har nästan 2 mm tjock vägg eller mera. Har man dessutom använt mikrofiber fram till fastigheten så har den förstärkt hölje med t.ex. kevlartrådar som gör den otroligt dragstark och utan på det ett fuktsäkert skydd.
Och en fiber kan inte skadas så den ger störningar då den inte har den egenskapen. Men självklart kan även en fiber skadas men då blir det avbrott. Med radiovågor kan man få störningar beroende av många orsaker som väder, byggnader, natur, etc, och annan utrustning, den är ofta av karaktären mera eller mindre störningar. Sedan kan det finnas annan utrustning som ger störningar i IP-näten men det kan då påverka oberoende av fiber, mobilt, etc, då de ofta har gemensamma "trafikvägar".
Jag har drivit ett fibernät i nästan femton år i mitt grannskap. De problem som har funnits har varit dessa (med risk för att jag glömt något):
- Avgrävningar, avgrävningar, avgrävningar, avgrävningar och avgrävningar. Oftast för att privatpersoner gräver utanför sin egen tomt för att lägga dränering ut i ett dike, eller för att en bonde skall gräva ur ett dike, eller lägga täckdiken. Ibland har de bett om utsättning som blivit fel, ofta har de inte begärt utsättning. Många gånger är det kommunala arbeten på vatten och avlopp som ligger bakom. Vi har till och med varit med om att vår fiber sprängts av utav en entreprenör till kommunen.
- Avgrävningar i nätet som ansluter min kommun till det nationella fibernätet. Detta har hänt ett par-tre gånger och har stört ut hela kommunens infrastruktur också.
- strömavbrott. Några lite längre strömavbrott har det varit, fibernätet sjösattes innan stormen Per så där hade vi ett längre avbrott, även om vi byggde det redan under stormen Gudrun (då vi grävde av stamledningen i telenätet pga felaktig utsättning så att reparatörerna satt i ett tält under orkanen och reparerade kopparkablar).
- kapacitetsbrist i vår leverantörs nät. Snabba förändringar i TV-tittande gjorde att TV via fiber plötsligt åt upp en del av kapaciteten som surfande skulle ha. Detta samtidigt som intresset för användning av internet ökade stadigt gjorde att kapacitetsbrist uppstod tidigare än beräknat. Det tog en vecka för mig att hjälpa leverantören att identifiera problemet så att de kunde åtgärda det. Intressant nog så fungerade det bra på lördagskvällarna då det var melodifestivalen, då gick både surfande och tittande på andra TV-kanaler kraftigt ned.
- Serverfel hos vår nätinfrastrukturleverantör. Detta har hänt en 3-4 ggr på knappt 15 år.
- Olika fel hos internetleverantörerna man själv har valt, oftast inte långvariga och inte så många.

Under samma tid så har vi haft minst lika mycket problem med mobilnätet det gick också ned under strömavbrotten, det blev kraftigt överlastat så fort det var problem med fibernätet, samt att mobilnätet har haft en hel del problem i övrigt. Bland annat så har det varit nere 12 timmar ett par gånger (olika leverantörer vid olika tillfällen). Intressant nog så blev Telias mobilnät där jag bor mycket stabilare med högre kapacitet sedan de hyrde svartfiber av oss för att ansluta sin mast via detta istället för via radiolänk. Nu är ett par av de andra operatörerna som sitter i samma mast på väg att också ansluta sig via våra fibrer.

Min slutsats är att fiber är stabilare, men att mobilt är ett bra komplement. Och jag jobbar ju för bägge sidorna, dels ideellt med fiber och dels i arbetslivet med 4G/5G.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ska man på skogstomter med mycket träd runt omkring kunna få fri sikt till masten?
Det får man inte. Den tekniken kommer enbart att användas inne i villamattor där det inte är mer än några hundra meter till masten. Räckvidden är inte mer än så. Därför är detta mest populärt i Nordamerika där det är svårt att få tillstånd att gräva ned fiber ut till varje hus.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.