A avh67f skrev:
Kommer inte in på abb av någon anledning men en typ av variation ser man på denna märkskylt antar jag.
Hej avh67f

Bra bild.

Där ser man ett exempel på det jag beskrev, att man ger närmevärden (på ström, cos fi, verkningsgrad etc.) i ett arbetsområde (380–415 Y) på spänningen.

Rimligen så varierar strömmen till motorn inom det spänningsområdet, där 0,75 A kan sägas vara ett riktvärde. Ca 400 V är rimligen lämpligaste matningsspänningen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Ja. Märkströmmen är den högsta ström som kan förekomma inom spänningsområdet vid märkeffekt. Jag brukar därför ställa in motorskyddsbrytaren efter detta värde så är man på den säkra sidan.

Hensås hade alltså behövt undersöka om dennes motorer ligger inom godtagbart arbetsområde om matningspänningen var cirka 375V annars kommer ström och energi gå upp.

Avgiven effekt = tillförd effekt minus förluster eller tillförd effekt gånger verkningsgraden.

Redigerat:
Ja sen behöver du också titta på effektfaktorn eftersom du även behöver ta höjd för tillförd reaktiv effekt. Mäter du aldrig vad motorn faktiskt förbrukar?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Allt är ju inte asykronmotorer som går med märklast. Sedan sjunker varvtalet något om spänningen sjunker. Så avgiven effekt borde minska en aning. Om det är en motor som drivs av frekvensomriktare borde effekten vara opåverkad av en mindre spänningsvariation så att strömmen ökar i samma grad. Pratar vi om värmeapplikationer med termostat så minskar strömmen i det korta perspektivet eftersom elementen levererar en lägre effekt. Men i det längre perspektivet ökar medelströmmen eftersom termostaterna behöver vara tillslagna en längre tid.

Apparater som har en snabb reglering av effekten med återkoppling brukar man säga att de har en negativ impedans med vilket man menar just att strömmen ökar när spänningen minskar. Hit hör frekvensomriktare och alla switchande spänningsomvandlare. Lysrören borde dra mindre ström när spänningen sjunker och då även lysa svagare.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ok, om jag kan lösa ett prov av detta. Kan jag mäta energiförbrukningen med en sådan här:
Elektricitetsmätare från ABB, trefasig, LCD-skärm, artikelnummer, energimätning upp till 65A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller behövs effektmätning? Ge förslag

H Hensås skrev:
Ok, om jag kan lösa ett prov av detta. Kan jag mäta energiförbrukningen med en sådan här:
Hej Hensås

Kopplar du in denna så kan du mäta elenergi som matas via elnätet till en last

Men vad menar du med; ” Ok, om jag kan lösa ett prov av detta.”?

Hej Martin.

Det jag menar är att sätta en asynkronmotor i provbänk. I provbänk variera spänningen, från ca 370-440 V utan belastning och göra mätningar var 5V tex.

Låt säga att vi börjar vid 370v, jag mäter ström med en tångamperemeter, varvtal med en tachometer, och energiförbrukning med en energimätare.

Kan jag möta med en liknande energimätare, eller får jag inte med den reaktiva effekten?

Hänger du med🤔

Det man vanligtvis är intresserad av att få ut från en elmätare är den aktiva effekten. Men många elmätare kan mäta allt de du vill se. Spänning, ström, fasvinkel och aktiv samt skenbar effekt.

Ja men bilden jag bifogade, är den good enough.. mäter den det jag vill i detta läge.

H Hensås skrev:
Ja men bilden jag bifogade, är den good enough.. mäter den det jag vill i detta läge.
Detta får jag till att vara bruksanvisningen. På sidan 25 visas vilka storheter den kan presentera. Bland annat aktiv och reaktiv energi. Den kan mäta momentanvärden på effekt, spänning och ström också. Men du kanske måste läsa ut det via serieporten.
https://search.abb.com/library/Down...LanguageCode=en&DocumentPartId=&Action=Launch

Om man förenklar problemet lite och förutsätter att verkningsgraden på motorn är konstant så leder en sänkt spänning till att eftersläpningen ökar något. Dvs varvtalet blir lite lägre. Det minskar effekten på många laster. Men det är en liten skillnad i hastighet. Om vi utgår ifrån att lastens effektbehov inte ändrats så måste strömmen öka för att behålla motorns effekt till lasten.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Hensås skrev:
Hej Martin.

Det jag menar är att sätta en asynkronmotor i provbänk. I provbänk variera spänningen, från ca 370-440 V utan belastning och göra mätningar var 5V tex.

Låt säga att vi börjar vid 370v, jag mäter ström med en tångamperemeter, varvtal med en tachometer, och energiförbrukning med en energimätare.

Kan jag möta med en liknande energimätare, eller får jag inte med den reaktiva effekten?

Hänger du med🤔
Hej Hensås

Men nu beskriver du att du mäter motorn i tomgång vid varierande nätspänning.

Det var väl inte det som var din egentliga frågeställning?

Jag förutsätter att motorerna du beskriver i din inledande fråga är kopplade till laster och inte bara körs i tomgång.

När jag i inlägg #8 skrev; ” att sätta motorn i en provbänk och testköra vid lägre spänning” då menade jag att motorn skulle belastas med en belastning som man kan variera och där man kan mäta upp storleken på den belastning man lägger på motoraxeln.

D.v.s. att mäta den effekt man belastar motorn med, på motoraxeln, samtidigt som man mäter den aktiva och reaktiva feffekten samt samtliga spänningar och strömmar från elnätet med inbördes fasläge.

A
Huvudfrågan från hensås var om ett rätt inställt motorskydd på märkström kommer att lösa ut om den drivande spänningen till motorn blir nog låg.

Det är väl det testet är menat att visa. Jag tycker det skulle vara ett väldigt bra test.

A avh67f skrev:
Huvudfrågan från hensås var om ett rätt inställt motorskydd på märkström kommer att lösa ut om den drivande spänningen till motorn blir nog låg.

Det är väl det testet är menat att visa.

Hej avh67f​

Jovisst

Men innebär inte det rimligen att motorn måste belastas?

Eller gäller frågan om motorskyddet kan lösa ut redan i tomgång?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det är för enkelhetens skull jag tänkte att jag tar en motor från hyllan o mäter så det inte påverkar verksamheten. Men jag kanske borde tänka om och försöka lösa en belastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.