3 039 läst · 32 svar
3k läst
32 svar
Ökar låg spänning strömförbrukning?
avh67fH Hensås skrev:
Man kan alltid förenkla frågeställningar men måste samtidigt beakta om det resultat man får är tillräckligt korrekt utifrån det man är ute efter.
Även om det svar man sedan är rimligt noggrant för en frågeställning så får man ofta inte extrapolera det resultatet för att dra stora slutsatser.
Det är t.ex. inte säkert att det eventuellt högre effektbehovet som uppstår vid för låg spänning som blir det största bekymret.
Är motordrifterna t.ex. optimerade för att undvika onödigt överdimensionerade motorer, då kan höga rotorförluster och motorhaverier bli ett nog så stort bekymmer vid underspänning.
Senare konstruktioner av motorer med permanentmagneter i rotorn har inte samma eftersläpning och ökade rotorförluster.
En provbänk är uppbyggd så att man noggrant kan mäta den belastning man lägger på elmotorn.
Som jag skrev tidigare så är en elmotor känslig om det är osymmetri i matande spänning och dess fasläge.
Sänker man spänningen bör man se till att trefasmatningen inte samtidigt är så osymmetrisk, så att detta påverkar det resultat man söker.
Den undervisning jag fick på gymnasiet gällande elmaskiner hade bland annat författats av Egon Nived. Här är exempel på ett Kompendium i elkraft ” Del 2, Allmänna elmaskiner” https://libris.kb.se/bib/10722495
Jag tror att del 3 handlade om synkronmaskinen och del 4 om asynkronmaskinen.
Genomför gärna de förenklade mätning du föreslår du lär dig troligen en hel del, även om du sedan rimligen måsta vara försiktig när du vill dra slutsatser.
Redigerat:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 375 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 375 inlägg
Det enklaste kanske är att hyra/låna en energi/elkvalitets logger och logga verksamheten under en lägre tid och få med både "normal" spänningen och när spänningen är låg. Då får man ju liksom svart på vitt och dessutom en massa data att analysera och jämföra.H Hensås skrev: