361 801 läst · 5 234 svar
362k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Då borde våra ha varit stora.. de fick väldigt näringsrik jord. Komiska är att gul lök och rödlök satt i samma krage.. ena sorten blev stor andra inte.. och så vitlöken då, som också blev lite mindre i år :/13th Marine skrev:
Tror att jag kan ha varit snål med vattningen, men fortfarande bör det ju inte ha påverkar gul o rödlök - som satt på samma ställe och blev så olika!
Fått näring? antar att de är näringskrävande som andra "gurkliknande rankklättrande" växter..? har ni tomater7potatis i närheten? nån bladmögel? svamp?13th Marine skrev:
Normalt börjar ju gamla blad ge med sig nu (på tomater chilis osv).. men plocka bort fula blad fort så de inte sprider nått!
Våran melon blev bara typ 2 cm.. punkt
har varit ett konstigt odlingsår här
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 580 inlägg
Plantan ser inte ut att ha fått något angrepp, utan mer som att den är trött med livet och ger upp (den andra melonen lyckades vi nog döda genom att åka på semester med växthuset stängt )
Men ja, den delar växthus med både gurka och tomat, det skulle kunna vara näring, det borde vara dags, men misstänker att det är för sent nu.
Tror helt enkelt vårt växthus är felplacerat och det blir för mycket sol och värme, för nästan inget verkar riktigt trivas där.
Men ja, den delar växthus med både gurka och tomat, det skulle kunna vara näring, det borde vara dags, men misstänker att det är för sent nu.
Tror helt enkelt vårt växthus är felplacerat och det blir för mycket sol och värme, för nästan inget verkar riktigt trivas där.
Många gör felet att placera det helt fritt.. och med två sidor liksom mot solen/söder. De allra flesta plantor trivs mycket bättre med vandrande skugga eller vad man kallar det. MEN det är ju lätt att skugga ett växthus, därför så många har gardiner.. man kan också plantera ett träd brevdid osv.. (ventilationen får man alltid kämpa med oavsett)13th Marine skrev:Plantan ser inte ut att ha fått något angrepp, utan mer som att den är trött med livet och ger upp (den andra melonen lyckades vi nog döda genom att åka på semester med växthuset stängt )
Vi har lite svårt med temperaturen och ventilation.. (när vi nu inte är kassa på att vattna haha.. tror vi överlag vattnar lite för klent nämligen). Men för att återgå.. temperaturen. Ingen planta vill ju ha över 30 grader varmt eller direktsol hela dagen.. och när solen ligger på i växthuset ja.. då har iaf vi mer än 30 grader på sommaren då är ventilationen viktig och utrymmet mellan plantorna (där åkte vi dit redigt i år..så många plantor kommer inte in där igen oavsett hur små de är från början). Är det vindstilla får man hjälpa till med fläkt därinne..
Sedan ska man fundera på olikheterna plantorna emellan också..
Gurka: gror gärna vid 25-30 grader, placeras gärna i miljö om 20-25 grader.. får aldrig understiga 12 typ där den står. Bör duschas..tål direktsol (behöver dock skuggas första veckan de planteras ut).. inte så pigg på drag, men bör vädras/luftast försiktigt vid 25 + ute.
Chili: 15-20 grader och ljust vid förkultiveringen, ju varmare desto mer ljus. Kan flyttas ut i växthus när nattemperaturen överstiger 10 grader. Dvs utan extravärme.. brukar inte det ske förrän i juni.. (helst vill man ha ut dem tidigare). Fiberduk o värme kan hjälpa.. både för nattemperaturen och för en jämnare temperatur allmänt. Chilin är lite kinkigare på temperatursidan än tex tomaterna. Gillar sol och värme, men vill inte heller ha för mycket direktsol eller över 30 grader (ca). Det SÄGS att de inte gillar vind heller.. men jag vet inte det jag.. ser till att fläkta mina från de är små (för att få stabila plantor/stammar).. och jag har haft ute på blåsigt friland.. så hm.. jag vet inte om det stämmer (kanske beror på vad de är vana vid!). Första åren vi odlade chilin var de riktigt klena.. (stammarna) .. även med hjälp av pinnar.. blev bättre när vi började med belysning.. och blev ännu bättre när jag började gå runt och klappa dem.. och köra fläkt ibland
Melon: Bör ha en halv kvadrat utrymme att växa på, minst en kruka/kärl med 20 cm diameter, minst 13+ grader på natten i växthuset när den planteras ut. Kraftig jord.. typ 70% trädgårdsjord 30% brunnen gödsel. 18-25 grader är idealiskt.. även om de som sagt klarar lite lägre temp. Har lärt mig att man också ska ta bort skuggande blad, såna som skuggar ev frukter alltså (läste på lite när jag skulle odla melon.. även om det inte hjälpte i år)
Tomat: Förkultiveras i miljö 15-20 grader (dvs efter de grott) och väldigt ljust. Ju varmare de står, desto mer ljus kräver de (och då mer vattning också oftast). 50-60 cm avstånd, har man flera rader i närheten av varandra bör de ha avstånd på 70 cm . Temperaturen bör inte överstiga 30 grader och bör ventileras ordentligt. Är det för varmt är tipsen att duscha väggar, gångar krukor för att få ner temp (då blir jag alltid rädd att bladen blir så blöta att de bränns av solen!) för att påskynda mognaden lite kan man ta bort blad som sticker över tomatklasarna.. och när bladen börjar gulna nertill (gamla blir ju dåliga så småningom) ska man ta bort dem fort så de inte lockar till sig massa trams. En tomat behöver eg bara ca 25 blad för att ta åt sig tillräckligt med energi.. men jag brukar inte sålla så mycket, bara ta bort fula/gamla
.. man får huvudvärk för mindre!
Och som jag sa, i år har det varit ett märkligt odlingsår.. konstigt med tanke på att vädret har varit hyggligt.. ingen vattenbrist.. soligt.. ok temp.. osv. Våra grejer ligger helt klart några veckor efter.. vissa har inte tagit sig alls .. andra har tagit sig skitbra (salladen hmpf haha).
Nu börjar chilin komma äntligen.. tomaterna kommer nog inte leverera som förväntat. Rödbetorna vågar jag inte titta på! Squashen kör hårt
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Känner igen det där.. man glömmer dem en dag och de har växt till dubbel storlek typ!kashieda skrev:
På en av våra sorter står det "skördas vid ungefär en tennisbolls storlek".. jag har inte lyckats med det än!
Snackar väl handboll iaf..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det druvgurka jag ser skymta där bland squashen?