13th Marine 13th Marine skrev:
Fick plantan från min pappa och har tyvärr glömt bort sorten :thinking:
Ja, man kan ju inte hålla reda på allt :) Många lappar och många namn.. som kan försvinna hehe.
Om ni gillade den, kom ihåg att ta frön vettja.. :)

Hemmagjorda heta såser i flaskor med etiketter "Handmade with love thank you", olika färger och smaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yo yo.. nu är vi färdignysta för en stund.. igår blev det hetsåstillverkning härhemma - och några inläggningar. Vi hade ju äntligen lyckats skörda lite färgprakt
:D

Färgglada skördade chilifrukter i olika stadier av mognad organiserade i skålar och på fat.
Skapa konto

Färgglada skördade chili i olika nyanser, röda, gröna, gula, orange, på en vit tallrik.
Skapa konto

Färgblandning av skördade chilipeppar i metallskål och på fat; gul, orange, röd och grön.
Skapa konto

Nu är de omvandlade till dessa små skönheter (ja, vi är stolta.. de blev väldigt snygga i sina flaskor.. coola färger)

Två flaskor hemmagjord chilisås med etiketter som säger "HAND MADE WITH LOVE thank you".
Skapa konto

Hemburkar och flaskor med hemgjorda inläggningar och såser, etiketterade med namn och årtal.
Skapa konto

Flaskor med hemblandade såser och inläggningar, etiketterade med "thank you" och varierande färger.
Skapa konto

Hemlagade flaskor med habanerokryddor märkta "Hand Made With Love", uppställda på ett köksbord.
Skapa konto

Flaskor med hemgjorda inläggningar etiketterade "HANDMADE WITH LOVE" och "YAKI BLUE FAWN" på en grön tallrik.
Skapa konto

Flaskor med hemgjord habanero citron tillverkade och dekorerade med etiketter som säger "Hand made with love, thank you".
Skapa konto

:love:

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Lidd och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ja, man kan ju inte hålla reda på allt :) Många lappar och många namn.. som kan försvinna hehe.
Om ni gillade den, kom ihåg att ta frön vettja.. :)
Blir det inte samma problem som med chilin? Det blir lätt hybrider om man har andra plantor i närheten? :thinking:

13th Marine 13th Marine skrev:
Blir det inte samma problem som med chilin? Det blir lätt hybrider om man har andra plantor i närheten? :thinking:
Tomater är lite tuffare, de är faktiskt ganska svårkorsade.. (men det är såklart det händer). Men där får man nästan medvetet försöka korspollinera dem.. chilisars pollen dammar omkring som "hej-kom-och-hjälp-mig".

När man ska hjälpa chiliplantan att pollineras så skakar man ju en gren lite lätt.. så ser man praktiskt taget hur pollenet virvlar omkring (första gångerna trodde jag det var ohyra typ hehe). Man kan också se hur det ligger pollenlager på bladen under, på bordet osv.. när chilin blommar.

En tomat får man ofta peta lite mer på för att den ska släppa sitt pollen.. många försöker hjälpa med att peta med fingrar.. eller pensel osv. Om du använder samma pensel.. och flyttar mellan de olika tomatsorterna, då finns det troligen en större chans till att de korsas.. men ja.. det kan ju vara intressant det med :p

..egentligen har jag inget emot chilikorsningarna heller OM det nu inte var så att vi också odlat "monsterchilis" .. om jag bara hade svaga tex.. ja då kan det bli trevliga blandning ju :)

Då ska jag försöka komma ihåg att ta fröer!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har nog glömt att posta bilden från ett tag sen: vår Gusto Purple har börjat mogna.
Röd och grön chili på Gusto Purple-planta i svart kruka med mogna och omogna frukter.
Skapa konto

Ganska bra fart på dem.

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Idag sjönk det ner under 10 grader härnere.. tur vi kom ihåg att stänga växthuset!

Lummigt växthus fullt med gröna växter och en stig som leder genom, tidig höst.
Skapa konto

Senaste veckan har det växt ännumer, denna bild är tagen för ett par veckor sedan (sedan kom en värmeknäpp till)

Nu börjar det helt klart gå mot höst.. (mer normalt.. om man jämför med de 25-30 graderna vi haft senaste veckan.. i aug/sep)

Oh, post!
Vitt kuvert med tecknat solleende och frimärke, ligger på träyta bredvid vitt papper.
Skapa konto

Det brukar jag aldrig få, undrar vem det är från :thinking:
Stort vitt kuvert på ett bord med texten "mvh frötomten" skrivet på baksidan.
Skapa konto

Frötomten?! Nu undrar jag vad som finns i kuvertet
Bord med brev och olika fröpåsar märkta med sorter som "Muddusnaps", "Banana Cream".
Skapa konto

Nya spännande fröer! Tack frötomten!

• Gilla
arneri68 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Har björnbärsbuskar som sticker iväg på höjden.

Är det smart att beskära dem?

Kan man ta det avklippta grenarna som sticklingar? De är ganska grova.

A AntonAnimalen skrev:
Har björnbärsbuskar som sticker iväg på höjden.

Är det smart att beskära dem?

Kan man ta det avklippta grenarna som sticklingar? De är ganska grova.
Björnbär sätter blom/frukt på fjolårsskotten och därefter brukar de klippas bort. Jag brukar mina björnbär få växa fritt och sedan binder jag upp årsskotten när fjolårsskotten klipps bort.
Antar att det går att beskära årsskotten. Händer nästan varje år att något årsskott bryts av, men de brukar bära frukt nästa år ändå. Tror dock inte att det är några direkta fördelar att beskära årsskott.

• Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Björnbär sätter blom/frukt på fjolårsskotten och därefter brukar de klippas bort. Jag brukar mina björnbär få växa fritt och sedan binder jag upp årsskotten när fjolårsskotten klipps bort.
Antar att det går att beskära årsskotten. Händer nästan varje år att något årsskott bryts av, men de brukar bära frukt nästa år ändå. Tror dock inte att det är några direkta fördelar att beskära årsskott.
Jag vill egentligen bara beskära av den orsaken att busken inte ska bli för stor.

S
Kvällens skörd.
Full hink med gurka varje gång... :strong:
Fast nu är det ju svalare så gurkorna kanske lugnar sig nu.
En rosa hink fylld med gurkor och nyskördad majs liggande på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Frun plockade strax över 2kg brytbönor.
Två skålar med nyss plockade brytbönor på ett träköksbord, nära fönsterljus.
Skapa konto

Och sedan skördade vi småhuvudena av vitkål. Borde motsvara 1-2 huvuden till totalt.
Skördade småhuvuden av vitkål i ett köksvask fyllt med vatten.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.