Röda och gula körsbärstomater i en korg med en hund som tittar upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min allra finaste tomatätare.. :)
Hon älskar små solvarma tomater.. men jag fick några kvar!

Mogna och omogna tomater på en planta, möjligen sorterna Tumbling Tom Yellow eller Balconi Red.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mer tumbling tom yellow på väg.

Solvarma röda och gröna tomater på en planta, troligen Tumbling Tom Yellow eller Balconi Red.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror detta är vilma.. men inte säker!

Mogna röda och orange tumbling tom-tomater på en planta, några omogna i bakgrunden, på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta kan vara balconi red (de är väldigt snarlika och ja, jag saknar ett par skyltar på dessa)
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Pumpan har fått fart, har snart tagit hela nya landet i anspråk.
En växande köksträdgård med pumpaplantor, blommande solros och majsväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena frukten på den vissnade melonen ser ut att mogna :surprised:
Mogna pumpor hänger från torkade vinrankor med en husfasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag lyckades jag skörda lite gröna shishito att steka, helt klart bättre än mogna. Vi kokte även en fenomenalt god årets första majskolv.
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Jag har några härligt övermogna gurkor jag ska ta frön från. Det blir många frön och det är mycket kladd kring fröna.

Något tips för hur man enkelt kan separera kladdet från fröna?
 
Halverad kokt squash med smält smör och kanelsocker på en svart tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kokt squash med smör och kanelsocker, South African style.

Sorten är en SA typ som heter Smarag.
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Spännande, kanske man skulle prova. Vad är SA?
 
Sydafrika :)
 
A AntonAnimalen skrev:
Jag har några härligt övermogna gurkor jag ska ta frön från. Det blir många frön och det är mycket kladd kring fröna.

Något tips för hur man enkelt kan separera kladdet från fröna?
Ta ut med så lite kladd som möjligt, lägg dem på ena halvan av ett hushållspapper.. lägg över andra halvan och ”gnugga” lite försiktigt.. lägg dem sedan på ett nytt papper och låt dem torka .beror lite på hur stora de är..

Har inte tagit så mycket ”gurkftöer” själv.. men tog pumpa för nått år sedan (mycke kladdiga). Då la jag dem i en finmaskig sil och sköljde av dem och gnuggade bort slemmet med fingrarna.. sedan la jag dem på tork på ett hushållspapper (y) (de grodde året efter iaf)
 
  • Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
Vi skördade lite i växthuset idag (tomater). Bara att inse att tomatåret inte gått lysande.. det har blivit en del ”catface”, många har varit mindre än de skulle, några har fått pistillröta.. vissa plantor har inte fått någon frukt!

Alla plantor är fina, frodiga och blommar.. undrar vad som felat :thinking: dålig pollinering? Märkligt..

Nåja fick lite iaf :)

Olika mogna och omogna tomater med synliga defekter på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oregelbundet formade gröna och delvis röda tomater med tecken på "catface" och pistillröta ligger på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämna och delvis missformade mogna tomater med catface-skador på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olika storlekar och färger på tomater skördade från växthus, vissa med defekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ta ut med så lite kladd som möjligt, lägg dem på ena halvan av ett hushållspapper.. lägg över andra halvan och ”gnugga” lite försiktigt.. lägg dem sedan på ett nytt papper och låt dem torka .beror lite på hur stora de är..

Har inte tagit så mycket ”gurkftöer” själv.. men tog pumpa för nått år sedan (mycke kladdiga). Då la jag dem i en finmaskig sil och sköljde av dem och gnuggade bort slemmet med fingrarna.. sedan la jag dem på tork på ett hushållspapper (y) (de grodde året efter iaf)
Gör något liknande som du beskriver. Men rätt säker på att det borde finnas mer smidiga sätt när man tar mycket frön samtidigt.

Vet att de på Mandelmanns lät frön stå och jäsa i en burk med vatten för att få dem rena, kanske kan vara ett alternativ.
 
Skördat tomat, och ananasmelonen (påmindre väääldigt mycket om honungsmelon).
Mogna och omogna tomater i olika storlekar på ett träbord med en tom glas och köksartiklar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hel och en halverad ananasmelon på ett rött underlag, den halverade visar fröerna inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Jag fick ett par chiliplantor av min syster vilka hon i sin tur fått från en kompis. Brun och gul sort, jaha, chili är gott.
De har stått på terassen där de står ganska vindskyddade tillsammans med några tomatplantor.
Den bruna har ca 30 stycken 10 cm långa frukter, men de är fortfarande gröna. Den äldsta frukten är ca 1 månad gammal.

Hur lång tid brukar de ta på sig att mogna? Tomaterna är 2-3 veckor senare än förra sommaren.

Chiliplantor i krukor på en terrass med gröna frukter och tomatplantor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skördat tomat, och ananasmelonen (påmindre väääldigt mycket om honungsmelon).
[bild] [bild]
Vad var det för rolig tomat? :)
 
arneri68 arneri68 skrev:
Jag fick ett par chiliplantor av min syster vilka hon i sin tur fått från en kompis. Brun och gul sort, jaha, chili är gott.
De har stått på terassen där de står ganska vindskyddade tillsammans med några tomatplantor.
Den bruna har ca 30 stycken 10 cm långa frukter, men de är fortfarande gröna. Den äldsta frukten är ca 1 månad gammal.

Hur lång tid brukar de ta på sig att mogna? Tomaterna är 2-3 veckor senare än förra sommaren.

[bild]
Hos oss har det varit väldigt segt för färgbyte i år (nu har det börjat!).. känns som vi legat ett par veckor back på både chilisar och tomater! Men sedan är varje år också olika i väder och vind..

Kollade på foton från förra året då gjorde vi ”hotsauce” i slutet av sep! Så även om vi anser vi ligger lite ”efter”.. så är det tydligen inte konstigt att skörda i slutet av denna månad hehe (y)

Men för att du inte ska tro, enbart, att mitt tålamod är kasst.. ;) så bedömde jag tiden efter när vi fick frukterna.. och vi har aldrig haft så tidiga plantor som i år!
 
Snigla Snigla skrev:
Vad var det för rolig tomat? :)
Fick plantan från min pappa och har tyvärr glömt bort sorten :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.