13th Marine 13th Marine skrev:
Såg inte om postutdelaren hade luva 😅
Då får du öppna ❤️

• Wow
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på smällglim och strandkål i mina odlingslådor. Är det någon som har erfarenhet av att odla och äta dem?
Om det finns plats skulle jag gärna ha norrlandslök eller kinesisk gräslök också.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag funderar på smällglim och strandkål i mina odlingslådor. Är det någon som har erfarenhet av att odla och äta dem?
Om det finns plats skulle jag gärna ha norrlandslök eller kinesisk gräslök också.
Strandkål har jag odlat ( inte ätit) men den trivdes inte hos mig. Jag tror (är rätt säker) att det var för kompakt jord och för blött på vintern. Om jag hade funderat lite hur den växer naturligt hade jag inte odlat den i lerjord...😊
Så försök återskapa förhållanden som påminner om den naturliga växtplatsen så funkar det nog betydligt bättre. Jag fick den av en fd kollega som har helt annan jord och där trivs den.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Strandkål har jag odlat ( inte ätit) men den trivdes inte hos mig. Jag tror (är rätt säker) att det var för kompakt jord och för blött på vintern. Om jag hade funderat lite hur den växer naturligt hade jag inte odlat den i lerjord...😊
Så försök återskapa förhållanden som påminner om den naturliga växtplatsen så funkar det nog betydligt bättre. Jag fick den av en fd kollega som har helt annan jord och där trivs den.
Tack för tipset. Eftersom jag ska ha den i en odlingslåda borde det gå att anpassa jorden. Och dräneringen blir ju bättre också, det brukar hjälpa rätt mycket enligt min erfarenhet.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
K
Jag har smakat strandkål och den växte mkt riktigt på en strand med sand och såna där fina lena småstenar

Tack för tipset. Eftersom jag ska ha den i en odlingslåda borde det gå att anpassa jorden. Och dräneringen blir ju bättre också, det brukar hjälpa rätt mycket enligt min erfarenhet.
Ja, jag vet faktiskt inte riktigt hur jag tänkte 🤔

K Kakelugnen566 skrev:
Jag har smakat strandkål och den växte mkt riktigt på en strand med sand och såna där fina lena småstenar
Hur smakade det?

K
Jiji Jiji skrev:
Hur smakade det?
Ja, jag funderade på det och det var en aning bittert har jag för mig. Helt ok ändå för mig som inte gillar typ ruccola i vanliga fall.
Det är ngra år sen jag var på den här stranden, men tror att minnet stämmer. Det smakade inte bara "grönt" som sallad kan göra
Lycka till med sådden! 👌

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
K
Jag scrollade runt lite ang strandkålen och Sara Bäckmo skrev om det, hon tyckte tydligen också att det var svårt att få fröna att ta sig. (Läste inte allt)

Inte så stora men goda var dom, och det bästa är att jag odlat dom själv.
Två stjälkar med brysselkål med små gröna knoppar, odlade hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Jag scrollade runt lite ang strandkålen och Sara Bäckmo skrev om det, hon tyckte tydligen också att det var svårt att få fröna att ta sig. (Läste inte allt)
Jag tänkte köpa färdiga plantor

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
K
Jag tänkte köpa färdiga plantor
Ok ja, hon skrev att hon också skulle prova med plantor, hoppas att det går bättre!

Pusselmotiv av ett rikt dekorerat viktorianskt växthus med många gröna växter, blommor, frukter och en dukad matplats nostalgiskt upplyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till trettonhelgen ska jag lägga chili i blöt och starta lite sallat. Tills dess drömmer jag om viktorianska greenhouses och går runt på landet och funderar på ny köksträdgård.

Samt beställer betydligt fler barrotade plantor än jag hade tänkt

• Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.