361 274 läst · 5 232 svar
361k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Husägare
· Uppsala
· 543 inlägg
Jag funderar på smällglim och strandkål i mina odlingslådor. Är det någon som har erfarenhet av att odla och äta dem?
Om det finns plats skulle jag gärna ha norrlandslök eller kinesisk gräslök också.
Om det finns plats skulle jag gärna ha norrlandslök eller kinesisk gräslök också.
Strandkål har jag odlat ( inte ätit) men den trivdes inte hos mig. Jag tror (är rätt säker) att det var för kompakt jord och för blött på vintern. Om jag hade funderat lite hur den växer naturligt hade jag inte odlat den i lerjord...😊Mathildatiger skrev:
Så försök återskapa förhållanden som påminner om den naturliga växtplatsen så funkar det nog betydligt bättre. Jag fick den av en fd kollega som har helt annan jord och där trivs den.
Husägare
· Uppsala
· 543 inlägg
Tack för tipset. Eftersom jag ska ha den i en odlingslåda borde det gå att anpassa jorden. Och dräneringen blir ju bättre också, det brukar hjälpa rätt mycket enligt min erfarenhet.Jiji skrev:Strandkål har jag odlat ( inte ätit) men den trivdes inte hos mig. Jag tror (är rätt säker) att det var för kompakt jord och för blött på vintern. Om jag hade funderat lite hur den växer naturligt hade jag inte odlat den i lerjord...😊
Så försök återskapa förhållanden som påminner om den naturliga växtplatsen så funkar det nog betydligt bättre. Jag fick den av en fd kollega som har helt annan jord och där trivs den.
Ja, jag funderade på det och det var en aning bittert har jag för mig. Helt ok ändå för mig som inte gillar typ ruccola i vanliga fall.Jiji skrev:
Det är ngra år sen jag var på den här stranden, men tror att minnet stämmer. Det smakade inte bara "grönt" som sallad kan göra
Lycka till med sådden! 👌
Jag scrollade runt lite ang strandkålen och Sara Bäckmo skrev om det, hon tyckte tydligen också att det var svårt att få fröna att ta sig. (Läste inte allt)Mathildatiger skrev:
Husägare
· Uppsala
· 543 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till trettonhelgen ska jag lägga chili i blöt och starta lite sallat. Tills dess drömmer jag om viktorianska greenhouses och går runt på landet och funderar på ny köksträdgård.
Samt beställer betydligt fler barrotade plantor än jag hade tänkt