A Avemo skrev:
Man kan skaka ner frukten från träden och sedan köra över med snöslungan också om man vill göra det riktigt rationellt.
Samma princip.. lite lurigt o samla upp på ett bra sätt.. för vidare "arbete" hehe :p

I december förra året planterade vi om jordgubbarna i de främre lådorna.
Tydligen så många plantor i den högra halvan att hälften räckte till att fylla en ny låda i bakgrunden 😅

Jordgubbsplantor i träodlingslådor i en trädgård, med äldre lådor fram och nyligen fylld låda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I december förra året planterade vi om jordgubbarna i de främre lådorna.
Tydligen så många plantor i den högra halvan att hälften räckte till att fylla en ny låda i bakgrunden 😅

[bild]
Bra skörd i somras? 😊 man kan aldrig få för mycket jordgubbsplantor… 😃

A Avemo skrev:
Ok. Det var ett äpple i taget som gällde? Jag har funderingar på att ha någon apparat med lite större kapacitet än så. Det finns varianter med en handvevad kvarn och sedan en skruvpress som rymmer något tiotal liter krossad frukt.

Jag har brukat musta vid ett musteri där man kan få ut råmust på eget kärl. Sedan har jag pastöriserat den själv. Fyller man den varm i flaskor som är förvärmda eller sköljda med natriumbensoat så håller den sig bra sedan. Jag har inte haft några flaskor som jäst.

Kvarvarande fruktkött sjunker mycket fortare när man värmer musten. Så bara att musten är pastöriserad gör att den blir klarare. Men en liten bottensats i flaskorna har jag haft svårt att undvika.

Men i år blev det bag in box från musteriet. Jag har inte flaskor nog till all must jag fick i år.
Vi har en råsaftcentrifug. Nu på hösten gör jag emellanåt "färsk" äppelmust till middagen eftersom vi lagrar alla äpplen vi plockat så det är bara att hämta vid behov. Vuxna får vin, barnen får äppelmust.
Är relativt enkelt att bara gå och hämta 5-6 äpplen, skölja dom och slänga ner i maskinen. Låter musten stå i kylen en timme och skummar av den, sen är det klart. Hade gått fint att köra ett par liter, men inte mer eftersom dylika maskiner i regel har en "avsvalningsperiod" för att inte köra slut på motorn.

Har även gjort en del ingefärsshots: ingefära, äpple och en citron. Håller sig fint i kylen ett par dagar. Men funderar på att frysa in.

Vi skulle åkt och mustat äpplen, men musteriet fick slut på bag-in-box. Får se om vi kan ta oss till ett annat eller om det blir att försöka hantera alla äpplen på annat vis. Ska frysa in klyftor för vinterns äppelpajer i alla fall.

Snigla Snigla skrev:
Bra skörd i somras? 😊 man kan aldrig få för mycket jordgubbsplantor… 😃
Inte så bra som man skulle önska, plantorna var lite klena inför säsongen, hoppas på bättre skörd nästa år 😊

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi har en råsaftcentrifug. Nu på hösten gör jag emellanåt "färsk" äppelmust till middagen eftersom vi lagrar alla äpplen vi plockat så det är bara att hämta vid behov. Vuxna får vin, barnen får äppelmust.
Är relativt enkelt att bara gå och hämta 5-6 äpplen, skölja dom och slänga ner i maskinen. Låter musten stå i kylen en timme och skummar av den, sen är det klart. Hade gått fint att köra ett par liter, men inte mer eftersom dylika maskiner i regel har en "avsvalningsperiod" för att inte köra slut på motorn.

Har även gjort en del ingefärsshots: ingefära, äpple och en citron. Håller sig fint i kylen ett par dagar. Men funderar på att frysa in.

Vi skulle åkt och mustat äpplen, men musteriet fick slut på bag-in-box. Får se om vi kan ta oss till ett annat eller om det blir att försöka hantera alla äpplen på annat vis. Ska frysa in klyftor för vinterns äppelpajer i alla fall.
Vår maskin har hållit utan några som helst problem i iaf 5-6 år och vi "mustar" så mycket som möjligt på en gång (för att sedan kunna plocka bort maskinen../ ställa i förrådet). Motorn får sin lilla paus titt som tätt när man måste rengöra "kvarnen/rivjärnet" tömma o skölja alla delar.. 6-7 liter är iaf inga problem att göra på en eftermiddag när man pysslar med det.

Oavsett hur mycket man gör funkar det jättebra tycker vi :) (mycket behändigt - oavsett om man gör på äpplen eller annat hehe)

Vi vade maskin efter "öppningen" haha.. så att man inte skulle behöva dela så mycket..

tensiden tensiden skrev:
Kvaliteten brukar ju avta när äpplena lagrats ett par månader. Min ambition är att kunna göra i alla fall 25 liter på en rimlig tid. Det behöver inte gå på några minuter som på musteriet. Men jag tänkte mig att slippa hantera äpplena ett och ett. I år fick jag 110 liter från musteriet. Och det kanske är i överkant till en början. Men de flesta år har jag inte så här mycket mindre äpplen. Till årets mängd har inte jag heller flaskor.

Jag skulle vilja ha lite odlingsråd.
I en lite undanskymd del av trädgården har jag 2 odlingslådor med rabarber i (2 olika sorter). Tanken är att det ska bli bärbuskar bredvid.
Men jag har insett att det finns plats för 2 odlingslådor till på 60×80 cm bredvid rabarbern.
Har ni några förslag på perenner, gärna ätbara, att ha i dessa lådor?
Läget är ganska soligt, men inte full sol hela dagen.
Jag har tänkt på sparris, men det är nog inte tillräckligt soligt och lådorna känns för små, det blir inte många plantor.
Sen tänkte jag Ramslök, men då är det nog för soligt istället. 🙂
Jordärtskockor tycker vi inte om så det går bort.
Mitt bästa förslag hittills är sibirisk kantlök, men tar gärna emot fler förslag.

Kronärtskocka?

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jordgubbar, en remonterande sort till exempel
Blåbärstry
Egyptisk luftlök
Kinesisk gräslök

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jordgubbar, en remonterande sort till exempel
Blåbärstry
Egyptisk luftlök
Kinesisk gräslök
Vad är det för skillnad på kinesisk gräslök och "vanlig"?
Jordgubbar har jag på ett annat ställe, men smultron är kanske en idé.

Jämfört med vanlig gräslök har den kinesiska även en smak av vitlök.

Kinesisk gräslök, allium tuberosum, blommar med vita blommor och är lite trekantig i bladen jämfört med "vanlig" gräslök, allium schoenoprasum. Det är alltså två olika sorters allium. Kinesisk gräslök är god och odlingsvärda men kan vara lite dåligt härdig i Sverige. Vintertäckning och god dränering ökar härdigheten. Väldigt ofta klara den sig ett antal år men försvinner efter ett tag. Den är lätt att så vilket gör att det är enkelt att förnya beståndet om den "går ut".

Allium korsar sig med andra sorter vilket kan vara bra att tänka på om man tar eget frö.

Redigerat:
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag skulle vilja ha lite odlingsråd.
I en lite undanskymd del av trädgården har jag 2 odlingslådor med rabarber i (2 olika sorter). Tanken är att det ska bli bärbuskar bredvid.
Men jag har insett att det finns plats för 2 odlingslådor till på 60×80 cm bredvid rabarbern.
Har ni några förslag på perenner, gärna ätbara, att ha i dessa lådor?
Läget är ganska soligt, men inte full sol hela dagen.
Jag har tänkt på sparris, men det är nog inte tillräckligt soligt och lådorna känns för små, det blir inte många plantor.
Sen tänkte jag Ramslök, men då är det nog för soligt istället. 🙂
Jordärtskockor tycker vi inte om så det går bort.
Mitt bästa förslag hittills är sibirisk kantlök, men tar gärna emot fler förslag.
Förutom de förslag du redan fått vill jag slå ett slag för ruccola. Den "riktiga" ruccolan är perenn. Beroende på var i landet den odlas övervintrar den inte alltid men den självsår sig, vilket gör att man alltid har ruccola. Vi skördar ff av den. Ett tips är också att odla rädisor men att inte skörda alla som vanligt utan låta några gå i blom och sedan äta kapslarna. De självsår sig sedan villigt och på så sätt har man en grönsak som kommer tillbaka år efter år. Rädisans kapslar är krispiga och har en mildare smak än själva rädisan och är mycket enklare att odla. (Det var så man åt rädisor när de introducerades i Europa på 1600-talet.)

Mangold självsår sig också förövrigt och även sallat.

Jag har funderat lite på någon perenn kålsort, någon som har erfarenhet av det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.