Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har funderat lite på någon perenn kålsort, någon som har erfarenhet av det?
Jag hade strandkål, men jag åt den iof inte men det kan man göra. Den trivdes inte i vår tunga jord (kan ha varit kålloppor också som var på den). Om den har bra dränering blir den fin så det borde passa i lådor där man kan blanda ihop en passande jord.

Det roligaste med trädgård, eller iallafall fall en av de roligaste sakerna är ju att experimentera. Om man läser på hur olika växter vill ha det brukar det ju nästan alltid gå att åstadkomma passande miljö. Jag rekommenderar att läsa på engelska sidor för att hitta bra information om hur växterna vill växa.

Fröförpackningar för olika blommor på ett träbord; Impecta frön för månskensträdgård på altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Piggade upp mig med inköp av frön till krukor på altanen till nästa år. Tanken är att skapa en månskensträdgård eftersom vi bara sitter där på kvällen (för varmt på dagen) men huset är vitt så vi får se om det får effekt eller bara blir blekt.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag har funderat lite på någon perenn kålsort, någon som har erfarenhet av det?
Det man ska tänka på.. när/om man vill odla nått "perennt" i ätväg är ju det där med växelbruket och uttalandet av jorden. Så man måste ge dem lite extra omsorg efter några år.. och ha lite mer koll på dem (beroende på vad man odlar, så gillar de ju lite olika saker/drar ur olika ur jorden).

Jag tror grönkål är en tacksam ätbar växt som klarar sig bra ute.. 🤔 och jag gillar grönkål.. och den är väldigt dekorativ (tycker jag då hehe).. palmkål är ännuer dekorativ, men vet inte riktigt om den ses som perenn.. den klarar sig bra ute på vintern.. man kan liksom skörda den på vintern.. men frågan är om den kommer upp igen? har inte provat..

Ett annat förslag.. (du sa att du hade plats för två..) är att odla ätbara blommor i den ena! Det finns färdiga blomstermixer för det.. om man inte vill plocka ihop själv :) det är ju både vackert på tallriken och i rabatten så att säga.. :)

Snigla Snigla skrev:
att odla ätbara blommor
En fundering kring detta. Det ser kul ut och är fortfarande lite originellt, det kan jag hålla med om. Men smakar det bra och ger det någon direkt näring? Är aningen skeptisk men saknar i princip helt erfarenhet så jag kanske har helt fel?

Alfredo Alfredo skrev:
En fundering kring detta. Det ser kul ut och är fortfarande lite originellt, det kan jag hålla med om. Men smakar det bra och ger det någon direkt näring? Är aningen skeptisk men saknar i princip helt erfarenhet så jag kanske har helt fel?
Helt ärligt har jag ingen som helst aning faktiskt! (ang energi/näring)

Jag har alltid tolkat det som att det är dekoration (både på maten och i rabatten).. för att få saker och se fint ut helt enkelt..

När det kommer till just ätbara blommor.. så är det ju inte som så (?) att man plockar en hel bukett och lägger på tallriken och "äter".. utan man liksom friterar en squashblomma.. eller lägger nån liten fin blomma på topp på desserten osv..

Som med andra "blad" (blommor är ju lite i bladkategorien.. rent viktmässigt) så måste man ju äta ohyggliga mängder för att det ska "bli nått matigt"..

Men det kan som sagt se lite tjusigt ut på tallriken.. och i glaset :)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Min tanke är att det ska vara något hyfsat matigt som återkommer varje år så jag slipper hålla på att så. Om det är frukt, bär, grönsak, lök eller annat kan jag vara öppen för. 🙂

Snigla Snigla skrev:
Det man ska tänka på.. när/om man vill odla nått "perennt" i ätväg är ju det där med växelbruket och uttalandet av jorden. Så man måste ge dem lite extra omsorg efter några år.. och ha lite mer koll på dem (beroende på vad man odlar, så gillar de ju lite olika saker/drar ur olika ur jorden).
Jag tänker att det inte borde skilja sig från tex en bärbuske eller gräslökstuva som ju kan stå på samma plats länge.

Alfredo Alfredo skrev:
Vi äter, och har alltid gjort, krasseblommor i salladen. Det hade min mamma alltid när jag var barn så det har jag fortsatt med hela livet. Det är gott och näringsmässigt är det väl som att äta salladsblad tänker jag.

Jag brukar dessutom använda tagetes (en liten bullig sort med små blommor som smakar lite citrus, fast kryddigt) i både sallad och i rätter med stekta eller wokade grönsaker. Gurkört är gott i sallader och i kallt vatten på sommaren.

Dessutom använder jag blommorna från rädisor, sallat, ruccola och liknande växter i sallader. Är snyggt och gott.

Man kan steka blommor från allium men det kan bli lite träigt. Blommorna från pumpasläktet går också att äta men det brukar vi inte göra för jag tycker att det är en smula omständigt att laga till dem.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att det inte borde skilja sig från tex en bärbuske eller gräslökstuva som ju kan stå på samma plats länge.
Ang växelbruk är nog den främsta anledningen att motverka sjukdomar och patogener. Näring och mikroorganismer kan man lätt återföra med kompost och lämpligt gödselmedel.

Det är inte en absolut vetenskap med växelbruk men för vissa grödor är det klokt för att förhindra smittspridning. Främst för den som producerar stora mängder grönsaker för sin försörjning.

För amatörodlaren är det ju inte värre än att man skippar exempelvis solanum-växterna, eller allium ett par säsonger om man råkat få bladmögel eller någon annan sjukdom men för den som lever på det är det ju katastrof med en smitta som blir kvar är från år.

Redigerat:
Jo, men de får man ju gödsla ett par gånger om året oftast för att de ska ge sin bästa skörd (inte första åren.. men sen börjar man märka skillnader, de ger lika mycket skörd.. fast "plantan är större" så att säga.. gödslar man på lite får man en skörd som matchar storleken).

Vi var lite snåla (tänkte inte på saken) i vår blåbärslåda tidigare.. plantorna växte på bra.. men gav liten skörd.. (vi har 5 plantor där) och jäklar i år (efter gödsling) fick vi bra skörd helt plötsligt! (de fick både ny roddisjord.. plus gödsling..) 👍

Samma sak lärde vi oss snabbt med hallonen hehe.. första åren skördade vi bär så vi hade i flera år.. sen efter 4 år började det minska (fast plantorna var stora o fina).. då började vi gödsla dem mer regelbundet och då fick vi tillbaka skörden :)

Min morfar o mormor hade ett potatisland.. där de alltid hade potatis och morötter.. det var inget direkt växelbruk där inte.. men varje år förnyades minst hälften av jorden för att kompensera energiförlusterna (kodynga snarare som blandades upp med markjorden och typ löv osv). Nån gång vart 4 år eller så fick de lasta på nått annat slags gödel eller mineral 🤔 vet inte riktigt vad det var..

Så det går ypperligt att ha saker på samma ställen under en längre tid, man får bara hålla lite mer koll på hur de mår/jorden mår :)

Bara man vet att man ska göra det (tex gödsla) så är det ju inga problem, går ju snabbt och smidigt.. så länge de sen klarar sig själva! :)

Årets nyheter här.. är 2 Jostaplantor.. som jag hoppas överlever vintern nu *lite nervös*.. skulle ha satt två blåbärstry, men de kommer jag nog köpa tidig vår istället.. (har snö i kragen just nu) :)

I övrigt måste jag ju försöka fixa en ny hallonhäck.. den togs ju bort i år! Saknar dem redan.. det var de första vi planterade här när vi flyttade in! Ett måste i var trädgård (om man nu gillar hallon.. men nästan ett måste även om man inte gillar dem hahaha) :p

Får man öppna innan julafton?

Brun påse från Runåbergs fröer ligger på en bänk, delvis täckt av ett kastrullock och ett kastrullhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Får man öppna innan julafton?

[bild]
Absolut
Om det inte är en julklapp.

Jiji Jiji skrev:
Absolut
Om det inte är en julklapp.
Är inte allt en julklapp i dessa tider? 🤔

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är inte allt en julklapp i dessa tider? 🤔
Har du fått den av tomten?

Jiji Jiji skrev:
Har du fått den av tomten?
Såg inte om postutdelaren hade luva 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.