357 143 läst · 5 214 svar
357k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
Mina skördar har varit riktigt usla av allt i år, allt utom äpplen. Målet var att få ihop 30 bag-in-box med must. Det lyckades med råge. 45 stycket blev det. 3 olika omgångar med olika sorter så de skiljer lite i smak.
3 eller 5-liters? Jag fick två olika smaker av misstag. Jag hade missförstått bokningen och fick inte musta alla äpplen jag hade med. Men jag kunde lämna överskottet och få med mig av deras must. 65 liter från egna äpplen och 45 liter från musteriets äpplen.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
3-liters.A Avemo skrev:
Tidigare år var det bokning eller drop-in. I år stängde de drop-in efter ett tag. Det var så mycket äpplen så de var tvugna att tacka nej till kunder för att de behövde sova också ... 120 kg var max för en 30-minuters slot. Jag hade som tur var bokat 2 tider efter varandra ena gången. Den gången kom jag med 200 kg. (Hälften mitt, hälften en grannes)
Blanda olika sorter brukar vara bra så det är ingen nackdel.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 216 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 216 inlägg
Ett par burkar med chiliinläggningar blev det iaf (fortfarande en hel del omoget.. som vi inte riktigt vet om "vi ska kämpa för" eller inte..)..
vi har också satt några hetingar på fermentering..
Idag kom också våran färdiga äppelmust!
Levererades i 3l påsar.. 🍏👍😀
Har inte provsmakat än.. (bara det vi mustat själva hehe)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vi har också satt några hetingar på fermentering..
Logga in
Skapa konto
Idag kom också våran färdiga äppelmust!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Levererades i 3l påsar.. 🍏👍😀
- De håller minst ett år i obruten förpackning och behöver ej förvaras i kylskåp
- Öppnad förpackning håller 3-4 veckor (vet ej i vilken temp, om det är kylskåp eller ej.. men vi vill iaf ha kall "juice" så har vi öppnat den .. så är den i kylen)
Har inte provsmakat än.. (bara det vi mustat själva hehe)
Redigerat:
Äppelgelen äntligen färdig.. fick koka om den igår efter att den inte stelnat tillräckligt efter första koket (händer var tredje gång vi gör gelé .. ). Tillsatte pektin också.. (hade sylt/gelesocker från början.. (som vanligt) men ja.. ibland går det inte som planerat ändå.. men nu är den 👌 och snygg färg! (Den mörknade lite vid kok 2)
Gjorde och satte på etiketterna idag - nu ska de bara bäras ner till ”skafferiet”..
Gjorde och satte på etiketterna idag - nu ska de bara bäras ner till ”skafferiet”..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har vi provsmakat ÄPPELMUSTEN som vi köpt av/lämnat in vår frukt till
Den var lite "grumligare" än jag föreställt mig.. lite sötare än jag upplevt vår egen.. men jättegod! Den må ha varit lite grumlig i färg, men inte så (som med vår) att fruktfibrerna synligt kan "åka omkring" (trots 98 silningar..) 👍
Helt klart ett väldigt trevligt alternativ till att musta själv (om man inte har tid/lust eller ork).. priset är inte mycket att säga om heller (även om betydligt dyrare än att göra själv såklart)
Men de tog 130 kr för en 3 l box/tetra.. då kom de och hämtade frukten här hemma på gården (man kunde packa i typ pappkassar o hinkar osv.. de hade egna bingar med sig som de hällde över i).. sen körde de iväg och förvarade frukten tills det var vår frukts tur att mustas... sen packades de i boxar.. och så levereras de hem till trappen 👍🍏 .. sen får man betala då
Enda problemet är var man ska förvara dem haha.. jag vet hur möss gillar äpplen och de skulle lätt kunna gnaga hål på påsarna om jag förvarar dem på fel ställe..
(och det viktiga för oss var att de faktiskt mustade just våra äpplen till oss, vi vill ju bara ha vår egen frukt.. oavsett om den är bra el dålig hehe.. vill inte ha andras även om blandningar ibland kan vara bättre!)
Den var lite "grumligare" än jag föreställt mig.. lite sötare än jag upplevt vår egen.. men jättegod! Den må ha varit lite grumlig i färg, men inte så (som med vår) att fruktfibrerna synligt kan "åka omkring" (trots 98 silningar..) 👍
Helt klart ett väldigt trevligt alternativ till att musta själv (om man inte har tid/lust eller ork).. priset är inte mycket att säga om heller (även om betydligt dyrare än att göra själv såklart)
Logga in
Skapa konto
Men de tog 130 kr för en 3 l box/tetra.. då kom de och hämtade frukten här hemma på gården (man kunde packa i typ pappkassar o hinkar osv.. de hade egna bingar med sig som de hällde över i).. sen körde de iväg och förvarade frukten tills det var vår frukts tur att mustas... sen packades de i boxar.. och så levereras de hem till trappen 👍🍏 .. sen får man betala då
Enda problemet är var man ska förvara dem haha.. jag vet hur möss gillar äpplen och de skulle lätt kunna gnaga hål på påsarna om jag förvarar dem på fel ställe..
(och det viktiga för oss var att de faktiskt mustade just våra äpplen till oss, vi vill ju bara ha vår egen frukt.. oavsett om den är bra el dålig hehe.. vill inte ha andras även om blandningar ibland kan vara bättre!)
Husägare
· Uppsala
· 526 inlägg
Hehe, där ligger man i lä. Jag har köpt 26 lökar i år. Krokus samt asiatlilja. De är ju perenna så jag hoppas på fin blomning många år framåt.Snigla skrev:
Jo jag tog mest perenna grejer denna gång också.. "samlingarna" stod för mestadels av lökarna.. är väl narcisser. pärlhyacinter.. nån krukus.. några tulpaner.. (dessutom ska de vara mindre attraktiva för sork, rådjur... men vem vet!)Mathildatiger skrev:
Sen köpte jag till några "fintulpaner" och några allium.. (sistnämnda är ju perenna också, men ja.. hälften dör ut här efter blomning.. och några få.. kanske överlever om man har tur.. nu ska det provas ett nytt ställe i trädgården!)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 216 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 216 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 526 inlägg
Konstigt att din allium dör. 🤔 Hos mig är de mer som ogräs, sprider sig hejvilt. Och de jag flyttar kommer ofta tillbaka på det stället jag flyttat dem från.Snigla skrev:Jo jag tog mest perenna grejer denna gång också.. "samlingarna" stod för mestadels av lökarna.. är väl narcisser. pärlhyacinter.. nån krukus.. några tulpaner.. (dessutom ska de vara mindre attraktiva för sork, rådjur... men vem vet!)
Sen köpte jag till några "fintulpaner" och några allium.. (sistnämnda är ju perenna också, men ja.. hälften dör ut här efter blomning.. och några få.. kanske överlever om man har tur.. nu ska det provas ett nytt ställe i trädgården!)