Vi köper köttlådor av 1/8 ko och 1/2 gris.
Då skriver jag upp alla delar och kryssar av dem när vi tar upp dem, på så sätt har jag koll på vad som är i frysboxen och slipper gå ner och gräva i boxen när man ska planera veckans meny.

På tal om det ska jag plocka upp lämplig detalj för stroganoff 🙃

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du menar ännu fler gamla oidentifierbara nedisade "paket" som man inte ens vågar mata hunden med? 😉😳🙃
Nä färre ju, om man har koll 😉 I alla fall på sikt...

Alfredo Alfredo skrev:
Du menar ännu fler gamla oidentifierbara nedisade "paket" som man inte ens vågar mata hunden med? 😉😳🙃
Ingen minns en fegis.. kör en frysrensning ska du få se vilken god mat som kan dyka upp! (Jaja.. mindre bra ibland med…).. sist jag tog fram en oidentifierbar frusen påse från frysen med kött.. var den entrecote.. jättegod 😊

(Innan var det en fläskkarré som var ok, men fettet var lite härsket efter några år i frysen hehe)

Här får det inte köpas ”kött” (i nån färg..) just nu.. (då blir detju påfyllning bara i frysen 😳 ..jag måste frosta av dem !)..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med ett bra frysrum borde man ju slippa det scenariot. Nya idéer för projekt när allting annat är klart!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu är all lök uppsnörad och buren ner i källaren.
28kg gul lök
2.5kg röd lök
2.5kg vitlök.

Det ska vi nog stå oss på ett tag!

• Upphängd bunt med gul, röd lök och vitlök på en träställning i en källare, omgiven av trälådor och förvaringsartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 10 till
  • Laddar…

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Odlingsåret har varit katastrof.. dagen innan vi skulle skörda av tomaterna.. försvann alla färdiga! Så mysko.. det var bara några få skalbitar på plattorna.. annars inget tecken på att nån/nått varit därinne.. MEN alla frukterna var borta (de gröna var kvar).. inga brutna kvistar.. inga hål/bitmärken på stammar eller blad.. alla plantorna stod lika fint som vanligt.. men utan de mogna frukterna.. :(

.. och vi har aldrig lyckats så bra med bifftomater som i år ! Hade en 20 st olika.. och vi fick inte smaka nån.. (de kunde ju sparat EN åt oss!).. så trist..

Vi odlade bara några chilis och några tomater..

Chilisarna är nu på väg att byta färg.. så några stycken kommer vi få iaf (det har inte ätits av de färdiga chilisarna som hänger där - men dagen innan vi ska skörda dem.. så blir väl också de uppätna!)

Vi får några AJI UMBRA ORANGE iaf i år :)

En chiliplanta med både gröna och mogna orange frukter, växande i ett växthus med plastväggar.
Skapa konto

Chiliplanta med orange och gröna frukter som växer i ett växthus.
Skapa konto

Även några HABANERO ORANGE är på intågande..

Chiliplanta med gröna och några orangea frukter växande i en kruka i ett växthus.
Skapa konto

Orange chili på växten, omgiven av gröna blad och andra gröna chilifrukter, i ett växthus.
Skapa konto

Den där jag inte kan uttala.. Czechoslovakian Black, det dags att skörda! Har sått den tre år på rad, första gången den klarat sig och satt frukter! Spännande.

En odlingslåda med en växt med gröna blad och röda chilipepparfrukter i ett växthus, med grus och betongblock runtomkring.
Skapa konto

Röda chilifrukter växer på en grön planta inuti ett växthus.
Skapa konto

En röd chilifrukt som hänger från en grön planta i ett växthus.
Skapa konto

Den här.. vet jag inte riktigt vad det var.. kan vara en Habanero Orange också.. som inte hunnit byta färg än..

Gröna chilipeppar växande på en planta i ett växthus med frodiga gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

En hand håller en grön chili som växer på en chili planta i ett växthus, chilen har en unik böjd form.
Skapa konto

Det här borde vara en Serrano :)

Gröna chilipepparplantor med långa, smala frukter i en odlingslåda, omgivna av gröna blad och en bakgrund av genomskinlig plastpanel.
Skapa konto

• Ledsen
Dalbotant
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
dagen innan vi skulle skörda av tomaterna.. försvann alla färdiga!
Grannbarn?

Låter som en tvåbent tjuv 😢
Vet att "farbror grön" la ut ett inlägg om det för ett tag sedan, att de har folk som går in i deras odlingar och snor helt ogenerat. Blir de påkomna så låtsas de som ingenting. Medelålders kvinnor var visst värst där han bodde.

Hoppas ni får några chilis att uppväga med i alla fall!

• Wow
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Grannbarn?
Bor på landet.. mitt bland åkrarna hehe..
MEN vi har två grannbarn 500 m bort typ.. som vi aldrig träffat (bara vinkat när de gått med mamma till bussen till förskolan/skolan).. har aldrig träffat deras mamma heller (men pappan en gång på ett vägsamfällighetsmöte). Resten av barnen i närområdet är utflyttade med egna familjer numer.. finns ett par 20 plussare kvar på gården längst bort..

Men ingen vet eg att vi odlat nått i år.. bara att vi rivit saker (odlingsbäddar)

Inte så att nån strö person stryker omkring "mitt ute i ingenstans" bara sådär.. och råkar gå vilse in på vår tomt och in i växthuset (hade vi bott i stan/villaområde/närmare grannar eller stor väg.. eller väg alls.. så hade jag misstänkt "människor" .. nu är jag lite skeptisk.. ÄVEN om det verkar som om någon plockat försiktigt..)

Ser över mina palettisar idag.. (börjar bli lite fnasiga/bruna blad/skräpar ner!).. och torkar ur fönster..

Flera palettbladsväxter i vita krukor står på en fönsterbräda med några bruna blad. Ett kök med solbelysta fönster i bakgrunden.
Skapa konto

(nä, det här är inte alla jag har...)

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
VÅRLÖKARNA ... är beställda :)

Lista med beställda vårlökar: Crocus, Tulpan 'Apeldoorn Elite', Magenta Magic, Allium 'Purple Sensation', Tulpan 'Lilac Perfection', Spring Spectacle.
Skapa konto

Hoppas detta blir bra.. och blommar fint.. bara de väl kommer hit och ner i backen hehe :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig haft så mycket äpplen som i år. Jag har plockat 250 kg från mina två träd. Idag var jag och mustade en del av det. Så nu har jag 100 liter äppelmust i hallen.
Flera kartonger med äppelmust staplade mot en vägg i ett rum med träpanel och vintage inredning.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Vi fick nog ihop runt 100 kg, men det var mest för att vi fick slut på tid innan vi behövde åka.

Ligger nog ett hundratal kilo under träden också, som vi inte orkat ta hand om.

Undrar om vi inte behöver ett par träd till...

Ja det har varit lite äppelår här alltså.. iaf en 350 kg (två träd).. har plockat upp hela tiden och lagt i säckar (det som inte använts). Vi har åkt iväg med hela "äppellass"..

En grön trädgårdsvagn fylld med gröna och röda äpplen i en grönskande trädgård, med en gul hink i bakgrunden.
Skapa konto

Ändå har vi gett bort massor.. lämnat iväg 50-55 kg till mustning.. gjort äppelkakor, äppelmos, ätit minst ett äpple om dagen.. mustat lite själva till äppelgele, äppelmarmelad.. äpplen i maten.. äppelpajer.. osv osv

Ett äpple med ett bett i, hållet i en hand, i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Känns som det aldrig tagit slut (ovanligt stora på innergården och ovanligt små på baksidan).. nu tror jag att jag plockat upp alla!

Äpplen i gräset under ett äppelträd i en trädgård, omgivna av höstlöv.
Skapa konto

Det sitter kanske 10 st på baksidans träd.. men det är de enda (har sparat en korg ute med äpplen till insekterna och fåglarna.. den får stå till nästa år) och jag har en "korg" till mig själv att fortsätta äta/baka av om jag vill.. (men trädet på innergården är nyklippt så det är tomt i övrigt)

Glasburkar med hemlagad äppelmarmelad på en träbänkskiva, del av ett projekt med mustning och marmeladtillverkning från ett rikligt äppelår.
Skapa konto

En hand håller en glasburk med äppelmarmelad, omgiven av tomma glasburkar i bakgrunden på ett köksbord.
Skapa konto

Julklappar in the making... äppelmarmelad med en kola hint.. (dock lite vek hint, ska komma ihåg det om jag gör den igen!) men god var den iaf :)

Rengjorda glasburkar placerade i ett durkslag för äppelgelé och marmelad.
Skapa konto

Burkar rengjorda till o göra äppelgelen (även mustat äpplen till ändamålet.. bara själva kokningen kvar..)

🍏🍏🍏

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.