Snigla Snigla skrev:
Precis! oavsett hur gott det är.. eller hur kul det är att göra grejerna!

När det kommer till äpplen gör vi av med ganska mycket iaf.. för vi gör must och då går det åt en hel del! Men i år kommer vi inte behöva lika mycket must - vår chiliskörd är obefintlig... och vi använder normalt en hel del must till chilisåser.

Dessutom så håller jag på med frysrensning (två frysboxar i stort behov av avfrostning) och kan inte frysa in så mycket must som vi brukar (jag har prioriterat att frysa in blåbär och jordgubbar i år.. har redan krusbär, hallon, björnbär osv från tidigare år kvar...) *pust*

Brukar dock bli några äppelpajer och sedan några äppelkakor man kan frysa (!!!!) in.. (vi får se om den saken i år...)

Äter gott nu av allt iaf hehe.. tom rabarbern har kommit tillbaka :surprised:
Lite gör vi av med på gå-bort-presenter. Det brukar vara uppskattat med tex hemgjord sylt till de som inte kokar egen. 🙂
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
engs
Snigla Snigla skrev:
Finns mer kvar.. men det får nog finhackas och läggas i frysen typ :) Kanske hinner göra nått med fisk och persilja.. det tror jag är nått "klassiskt"
Gremolata är ett tips annars för när man har överskott på persilja.

https://www.johanlidbyvinhandel.se/privat/recept/gremolata-med-chili/
Typ denna, men finns väl oändligt med varianter.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
engs engs skrev:
Gremolata är ett tips annars för när man har överskott på persilja.

[länk]
Typ denna, men finns väl oändligt med varianter.
Kanske kan vara nått att testa 👍😀
 
S
Mm vindruvor.
Färsk skörd på en trädgårdsstol: vindruvor, en zucchini, några tomater och flera långa bönor ligger brevid en boll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindruvor sköljs i diskho med flera klasar liggande på diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog in fem zucchini så nu har vi nog 25 st som ligger inne. 😂
Fem zucchini ligger på ett mörkt köksbänkskiva, med en kökshandduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I söndags gjorde jag 22 liter äppelmos. 😅
En stor och en mindre kastrull fyllda med äppelbitar och äppelmos står på en köksspis redo att kokas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelmos tillverkas med en elektrisk matberedare i ett kök. En stor gryta med mer äppelmos syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kastrull fylld med nygjord äppelmos och en träslev som ligger i moset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Jiji och 8 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Mm vindruvor.
[bild]
[bild]

Tog in fem zucchini så nu har vi nog 25 st som ligger inne. 😂
[bild]

I söndags gjorde jag 22 liter äppelmos. 😅
[bild][bild][bild]
Ångrar att vi inte köpte en passertillsats till vår Electrolux för flera år sedan, nu kostar dom en hel del även begagnat...
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Man kan hålla ett öga på loppisar.

Jag har knipt två köttkvarnar i nyskick för under hundralappen.

Har lagt betydligt mer på korvstoppningssatsen 🙄
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi har skördat den första och största mutant-tomaten. Den skulle ha varit en ampel-körsbärstomat, men plantan blev stor med sammanvuxna stjälkar och blommor (fasciation). De första frukterna växte ”fel” undertill så att de blev dåliga och ruttnade. Sen kom den här bjässen och några till är på väg.

Tomaterna har samma lite rosatonade färg som ”originalet”, så jag tror inte att det bara har råkat hamna ett annat frö i påsen.


En stor, rosatonad mutant-tomat ligger på ett trägolv bredvid en grön mätkopp, en gurka och en klase gula och röda körsbärstomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ett tips i all välmening, bifftomater har en tendens till att bli lite tråkiga om de blir helt röda, så om denna är en sån sort så kan man med fördel skörda dem när de är halvt mogna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett tips i all välmening, bifftomater har en tendens till att bli lite tråkiga om de blir helt röda, så om denna är en sån sort så kan man med fördel skörda dem när de är halvt mogna.
Det är inte en ”riktig” bifftomat utan en muterad Gartenperle. Jag har ett par ”normala” plantor Gartenperle också och den här smakade faktiskt bättre än de ”normala” 🙂 Gartenperle visade sig nämligen vara ganska smaklös och lite sur, och den här var lika smaklös men mindre sur 😄

Den funkade iallafall bra i sås med några Tiny Tim, Gelbe dattelwein och Runåbergs fantastiska pärltomat Red pearl 🙂
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nästa odlingssäsong är nu planerad 🙂 När Runåbergs öppnar igen i december ska jag köpa påfyllning av Red pearl (pärltomat), någon spenat och eventuellt någon pumpa eller zucchini, men i övrigt ska jag hålla mig från att köpa fler fröer. Nästa år blir det lite mer chili än i år och kanske lite mindre tomat för att få plats med chilin. Sådderna inleds i januari med några av chilisorterna 😊

Låda med fröpåsar sorterade efter månad, bland annat för chilisorter som ska förodlas i januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar jag egentligen vara lite trött på den innevrande odlingssäsongen. Det är fortfarande mycket kvar att göra både med årets odlingar och att preppa inför nästa år, fixa med ängen och såga lite i träd och buskar. Jag har självklart beställt alldeles för mycket blomlök också 🙄 Det finns saker att göra ända in i oktober, så pausen mellan odlingssäsongerna blir bara drygt två månader.

Samtidigt startar vi ”inomhussäsongen” med renoveringar i september. Under hösten ska vi fixa klart matsalen och under januari-april hoppas vi på att orka spackla och måla vardagsrummet och kanske hallen.

I eftermiddag ska jag nog trimma ängen. Och skörda ännu mer tomater.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Frörean har börjat på Odla.nu också såg jag :)
De ska väl tömma lagret inför nästa säsongs..

[länk]

-
Även Wexthuset har frörea :)

[länk]
Det här är anledningen till att jag har inventerat och planerat 😄 Alldeles för lätt att ”råka” köpa mer än jag har plats för när det är rea både här och var 😉
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
GladanS och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det här är anledningen till att jag har inventerat och planerat 😄 Alldeles för lätt att ”råka” köpa mer än jag har plats för när det är rea både här och var 😉
Jag som trodde att man planerade efter man köpt fröna.. på rea? 😳
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
  • Wow
GladanS och 7 till
  • Laddar…
Skördat mer blåbär och fryst in tre askar till (plus sparat lite till morgonfilen och provsmakat en näve eller två).. 😍 .. och vi kommer kunna skörda en gång till !

Närbild på färska blåbär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåbär i en orange hink, nyligen skördade och redo att frysas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två plastburkar märkta "Blåbär 21 augusti 2024" fyllda med frysta blåbär på en köksbänk med en rostfri hushållsmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nom nom.. på alla sätt och vis bra - utom för min pågående frysrensning haha..
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Frysrensning så här års är väl att skjuta sig själv i foten? Det är ju nu man fyller på! 🙂
Hälsningar från en som har halva frysen full av bönor och undrar var majsen ska få plats
 
  • Gilla
  • Haha
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.