Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Frysrensning så här års är väl att skjuta sig själv i foten? Det är ju nu man fyller på! 🙂
Hälsningar från en som har halva frysen full av bönor och undrar var majsen ska få plats
Känns lite så ja... men det är 7 år sedan jag frostade av ena boxen och den andra har jag aldrig frostat av.. :surprised: och med tanke på att vi har ganska många strömavbrott här.. (och man använder ju frysarna också hehe) så blir det lite isbildning med åren..

.. och frysarna var proppfulla till sommaren!! Så då fick jag börja "projekt frysrensning"..

Deadline är november då vi får köttet vi beställt.. 20-30 kg som ska in i frysarna.. (och innan dess har vi ju som sagt alla bär/frukt osv) .. tur i oturen att vi inte odlat så mycket annat!

Nu lagar jag mat o bakar o tinar.. frukter o kött från tidigare år för fullt :p

Om jag nu inte klarar av båda frysarna.. så är minimimålet att ena boxen ska vara avfrostad iaf!

Vågar man ens tala om att vi har en frys inne också/halvskåp.. och jag har faktiskt fyllt "pappas" (dvs lgh två-hyllor-frys) frys med alla blåbär o matlådor jag "fixat" i veckan hehe :p

(Nu ångrar jag nästan alla bra "dealer" jag gjort på mat under året.. de tar plats!)
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag som trodde att man planerade efter man köpt fröna.. på rea? 😳
Det brukar resultera i att jag köper en tredje påse Fordhook Giant, men glömmer att köpa mer Black Seeded Simpson så att jag får göra en beställning till, och då råkar jag köpa frö till ännu en sorts chili eller tomat och kanske några perenna örter för att portot inte ska kosta mer än sallatsfröerna 😉
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Odlingskrage ett.. blev barahalv haha (eller vad man ska säga).. vi förstorade upp den bredvid istället och gjorde ett jordgubbsland! 😍

Efter mycket om och men (hade lite beställningsproblem) kunde jag också åka och hämta mina beställda jordgubbsplantor 👍

Köpte en hel hög på en gång.. ( "poweplantor" plugg med finfina rötter..)
  • 10 st Korona
  • 10 st Rumba
  • 10 st Ostara
  • 10 st Favori
  • 10 st Maxim

En låda fylld med jordgubbsplantor med synliga rötter, förpackade i svarta plastbehållare, placerad på plastfilm i en trädgård nära ett staket och en grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En svart plastlåda fylld med jordgubbsplantor med synliga rötter och grönska, placerad på ett bord med rutigt mönster och plast som skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordgubbsplantor med synliga rötter och gröna blad liggandes i sina förpackningar på ett bord med svartvit rutig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev till för maken att skotta lite jord hehe.. vi insåg att i 25 graders värme.. och öppna rötter på plantorna.. så skulle de inte hålla alltför länge "ovan mark".. då det var bara till o försöka få ner dem i landet fort..

(den blåa plasten som skymtar ska vi byta så småningom.. det är den gamla kragen..och jag ska sätta likadan plast på den sidan.. som på "nya delen".. den plasten känns, inbillat, bättre.. är eva-plast till växthus.. den blå plasten är sån där åldersbeständig..)

Ett nyplanterat jordgubbsland med jordgubbsplantor i raka rader, omgärdat av en träkrage och inplastad med blå plast på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Odlingskrage med nyplanterade jordgubbsplantor i trädgården, med träd och växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu några dagar senare.. blommar några av plantorna.. :surprised:

Hoppas att sorkjäklarna inte käkar upp mina plantor nu bara i vinter.. (de är totalt opålitliga, ska sätta ner en sån där ljud/vibb skrämma i kanten o hoppas den hjälper till nått - brukar funka på hälften av dem iaf..)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
dag har jag skördat egen bladpersilja till min Tabbouleh
Förstår inte, det är en växt som jag aldrig har lyckats odla. Tokdör. Provat på olika platser, för, planta. Omöjligt.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Hälsningar från en som har halva frysen full av bönor och undrar var majsen ska få plats
Det är lätt, i den nyinköpta extrafrysen!

När jag växte upp hade mina föräldrar totalt sett 17 kylar och frysar. Dock stod 3 i rum som man hyrde ut och 2 användes för lite ”hobbyverksamhet”. Men ändå…
 
AndersPS AndersPS skrev:
Förstår inte, det är en växt som jag aldrig har lyckats odla. Tokdör. Provat på olika platser, för, planta. Omöjligt.
Det är första gången jag odlar det i år, tror jag 🤔 (åt så mycket tabbouleh förra året så jag tänkte det var en bra sak o odla i år hehe). Jag odlade i "kruka".. inte i backen ..

Jag är eg inte så förtjust i persilja.. :) men vi har den krusbladiga varianten överallt.. det är som ogräs här! Växer längs muren, i stenläggningen..ja.. överallt där den behagar "bara dyka upp" (brukar täcka för en dörr till förrådet hehe)..

Jag kan säga att det är fler som brukar säga att det är omöjligt att odla den.. (persilja allmänt).. men ja, det problemet har inte funnits här hehe

Däremot har vi "dill-problem" ibland.. vissa år är det helt omöjligt att få den att växa.. men samma sak där, de gånger det lyckats bra så är de odlat direkt i jordsäck el kärl!
 
Taboulleh äter vi inte hemma, en av bättre hälftens "mår illa av sedan graviditeten", tillsammans med Koriander. Däremot går det åt en del persilja till falafeln.

Jag tror (tm) att Persilja som så mycket annat gillar småfuktigt och en del näring, i år har vi lyckats hyfsat.

Dill håller jag med om är knepigt, farsan menar på att den bästa är den självsådda, då får man i lagom tid till färskpotatisen.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är lätt, i den nyinköpta extrafrysen!

När jag växte upp hade mina föräldrar totalt sett 17 kylar och frysar. Dock stod 3 i rum som man hyrde ut och 2 användes för lite ”hobbyverksamhet”. Men ändå…
Får köpa ett hus till då, för att få plats med alla frysar eftersom den senast köpta extrafrysen redan är full 😆
Det är väl som med hårddiskar, det finns 2 sorter. Nya och fulla!
 
  • Haha
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Får köpa ett hus till då, för att få plats med alla frysar eftersom den senast köpta extrafrysen redan är full 😆
Det är väl som med hårddiskar, det finns 2 sorter. Nya och fulla!
Attefallare kanske? Strunta i en kyl, bygg hela som ett kylrum!
 
  • Haha
Mathildatiger
  • Laddar…
Jag funderade ärligt talat på att bygga ett kylrum i källaren för att kunna lagra saker.
Har samma tanke när vi kikar på att bygga nytt.

Hur svårt kan det vara? 😅
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag funderade ärligt talat på att bygga ett kylrum i källaren för att kunna lagra saker.
Har samma tanke när vi kikar på att bygga nytt.

Hur svårt kan det vara? 😅
Har ju pratat om att göra ett "kylrum" i logen..
Det är lite av en kostnadsfråga.. fukten är ett stort problem.. det handlar om (för oss iaf) att bygga ett rum i rum.. så att säga.. och mellanrummet mellan befintliga väggar/tak osv måste finnas.. så fukten kan ventileras bort (ev kondens).. problemet jag fann i mina efterforskningar var inte svårigheten i kylan/fukten i själva "kylrummet".. utan hur det påverkade material osv utanför rummet (lite mögelproblematik.. med fukt som stannade osv)

Själva kylrummet i sig är ju bara att göra tätt .. isolerat.. skaffa lämpligt kylaggregat/värme och ventilation för att kunna bestämma fuktighet.. (och eftersom olika varor/sorter inte har samma krav.. kan man behöva göra nån avdelning därinne också.. för det som behöver annan fuktighet/temp).

Jag spånade in mig på ett utrymme i "norrläge" och tänkte att jag behöver nog inte så mycket kyla eg.. då det jag sparar/förvarar inte är där under sommaren typ.. den läggs ju till när man skördat på hösten (och burkar osv spelar ju ingen roll..).. så det viktiga blev snarare att kunna tillsätta värme på vintern.. och reglera fuktigheten i utrymmet..

Jag började fundera på en l/l vp .. men forskade inte vidare sen.. (projektstatus = paus hehe)

:)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har ju pratat om att göra ett "kylrum" i logen..
Det är lite av en kostnadsfråga.. fukten är ett stort problem.. det handlar om (för oss iaf) att bygga ett rum i rum.. så att säga.. och mellanrummet mellan befintliga väggar/tak osv måste finnas.. så fukten kan ventileras bort (ev kondens).. problemet jag fann i mina efterforskningar var inte svårigheten i kylan/fukten i själva "kylrummet".. utan hur det påverkade material osv utanför rummet (lite mögelproblematik.. med fukt som stannade osv)

Själva kylrummet i sig är ju bara att göra tätt .. isolerat.. skaffa lämpligt kylaggregat/värme och ventilation för att kunna bestämma fuktighet.. (och eftersom olika varor/sorter inte har samma krav.. kan man behöva göra nån avdelning därinne också.. för det som behöver annan fuktighet/temp).

Jag spånade in mig på ett utrymme i "norrläge" och tänkte att jag behöver nog inte så mycket kyla eg.. då det jag sparar/förvarar inte är där under sommaren typ.. den läggs ju till när man skördat på hösten (och burkar osv spelar ju ingen roll..).. så det viktiga blev snarare att kunna tillsätta värme på vintern.. och reglera fuktigheten i utrymmet..

Jag började fundera på en l/l vp .. men forskade inte vidare sen.. (projektstatus = paus hehe)

:)
Ja tanken här var ett rum i rummet med ventilation runt utanför.

Vi har idag svalförråd i källaren, men de är tyvärr för varma under vintern så potatisen groddar alldeles för tidigt, har slutat med att jag har sättpotatisen i kylen istället.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Attefallare kanske? Strunta i en kyl, bygg hela som ett kylrum!
Lite svårare med frysrum kanske, borde kräva en hel del isolering och/eller energi att hålla det tillräckligt kallt. Fast lite lyxigt vore det med ett frysrum som är som ett skafferi, då kanske man skulle kunna ha lite bättre överblick.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja tanken här var ett rum i rummet med ventilation runt utanför.

Vi har idag svalförråd i källaren, men de är tyvärr för varma under vintern så potatisen groddar alldeles för tidigt, har slutat med att jag har sättpotatisen i kylen istället.
Vi har samma problem, matförrådet i källaren är lite för varmt för förvaring av potatis, rotfrukter och äpplen. Så vi har inget bra sätt att lagra sådana saker, tyvärr.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Fast lite lyxigt vore det med ett frysrum som är som ett skafferi, då kanske man skulle kunna ha lite bättre överblick.
Du menar ännu fler gamla oidentifierbara nedisade "paket" som man inte ens vågar mata hunden med? 😉😳🙃
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.