361 738 läst · 5 234 svar
362k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Stått i direkt solljus? när planterades de om senast? Kollat ohyra? hur mycket vatten får de/ofta?Lill72 skrev:
Man får leka lite detektiv ibland hehe. Vi hade mycket "krull" på våra chilisar och tomater ett tag, det reglerade sig självt (brukar göra).
Men ibland kan det ju betyda att man har nått problem också.. så det är bra att hålla koll och försöka utesluta vissa grejer direkt.
De har lite ödem, men det är ingen fara.. knottriga på undersida av bladen liksom.. beror oftast på ojämn bevattning och/eller luftfuktigheten kring plantan.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Skulle kalla den invasivSnigla skrev:Har du en perenn variant? innan du nämnde rötter hade jag inte ens funderat på att de kunde finnas perenna varianter hehe. De jag sådde var "ettåringar". Så när du nämnde rötter var jag tvungen o googla.. verkade finnas en perenn variant också.. sådana du har? (verkade kallas Rosenvial, men vet inte om det eg är samma eller inte)
Precis grävt upp en massa galna rötter och satt 15 nya spireaplantor efter att luktärten dödat en del av häcken. Tidigare ägaren gillade dem så de växer lite överallt här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Rosenvial och luktärt är två olika arter men släkt med varandra. Och helt rätt, rosenvial doftar inte och den är invasiv.
Får köra uteslutningsmetoden som du säger och testa mig fram....Snigla skrev:Stått i direkt solljus? när planterades de om senast? Kollat ohyra? hur mycket vatten får de/ofta?
Man får leka lite detektiv ibland hehe. Vi hade mycket "krull" på våra chilisar och tomater ett tag, det reglerade sig självt (brukar göra).
Men ibland kan det ju betyda att man har nått problem också.. så det är bra att hålla koll och försöka utesluta vissa grejer direkt.
De har lite ödem, men det är ingen fara.. knottriga på undersida av bladen liksom.. beror oftast på ojämn bevattning och/eller luftfuktigheten kring plantan.
Kanske inte kan räkna med att det blir perfekt så här första gången men jag ger mig inte, det blir mååååånga nya frösådder för det är ju så kul
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Hmm, ska ha lite ampeltomater i sommar, några tips på prisvärda att ha på altanen?
Tumbling tom yellow e min favorit, den finns i rött oxå.. men den har jag inte provat än.13th Marine skrev:
Låga busktomater kan du oxå ha i amplar
Hm.. minns inte vad frötomten skickade haha, men har för mig att det var nån busk? Grodde nått?
Så där ja, då var säsongens första påse gräslök redo för infrysning. Förra året hade vi överflöd av såväl gräslök som persilja, men ändå frös vi knappt ner nåt så vi har behövt köpa under vintern, helt i onödan. Det misstaget ska inte ske i år.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Snigla skrev:
Jag skriver som en kratta, tomater har jag redan, det var själva krukan jag funderade över
Jag gör samma tabbe oxå, glömmer frysa in när det väl är mycket.. och när jag kommer på det.. finns bara nån ”träig stubbe” kvar!Dheri skrev:
Jag kikade här tidigare.. har inte beställt därifrån än dock. Hade mycket..13th Marine skrev:
http://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/ampel-krukor-i-plast/128621-3-11/
Beror i övrigt på om de ska vara enkla och fylla sin funktion mest.. eller även estetiska..?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Jag har nog något minimumkrav på det estetiska, så de får gärna vara i riktig kruka och inte i plast.
Men sen får de inte kosta som i en inredningsbutik heller
Men sen får de inte kosta som i en inredningsbutik heller
Hehe jag skiljer på plast och plast också.. men nu sparar jag på allt haha. Det jag menade var att det finns plast som ser lite trevliga ut.. samt de enklaste som mest bara fyller sin funktion.13th Marine skrev:
Men sedan har vi ju övriga sortimentet i världen.. konstrotting, rotting, pil, bambu jag köpte 4 lite trevligare på en höstrea (när den var minst 50 procents rea). Flätade korgar..
Så inför nästa år, håll koll på höstkanten så an mi odla ännumer hehe
Om jag ser till nått hojtar jag till..
Kom bara ihåg att köpa så den har har tillräckligt med jord (många är i minsta laget)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
I värstafall får jag bygga någon korg att hänga en vanliga kruka i.