Lill72 Lill72 skrev:
Några av bladen på tomatplantorna har blivit lite knöliga och konstiga på undersidan, har läst att det kan vara nåt som kallas ödem?
Det verkar inte vara nån ohyra. [bild] [bild]
Har flyttat isär plantorna lite och testar att dra ner på vattningen....
Nån som har fler tips?
Stått i direkt solljus? när planterades de om senast? Kollat ohyra? hur mycket vatten får de/ofta?
Man får leka lite detektiv ibland hehe. Vi hade mycket "krull" på våra chilisar och tomater ett tag, det reglerade sig självt (brukar göra).

Men ibland kan det ju betyda att man har nått problem också.. så det är bra att hålla koll och försöka utesluta vissa grejer direkt.

De har lite ödem, men det är ingen fara.. knottriga på undersida av bladen liksom.. beror oftast på ojämn bevattning och/eller luftfuktigheten kring plantan.

S
Snigla Snigla skrev:
Har du en perenn variant? innan du nämnde rötter hade jag inte ens funderat på att de kunde finnas perenna varianter hehe. De jag sådde var "ettåringar". Så när du nämnde rötter var jag tvungen o googla.. :) verkade finnas en perenn variant också.. sådana du har? (verkade kallas Rosenvial, men vet inte om det eg är samma eller inte)
Skulle kalla den invasiv ;)

Precis grävt upp en massa galna rötter och satt 15 nya spireaplantor efter att luktärten dödat en del av häcken. Tidigare ägaren gillade dem så de växer lite överallt här.

Uppgrävda invasiva rötter i jord bredvid en spade, efter borttagning av luktärt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävda invasiva rötter på en blå presenning bredvid en tom planteringsyta.
Skapa konto

• Wow
Snigla
  • Laddar…
@Snigla tänk dock på att rosenvial inte doftar någonting... Fick en planta av min faster för ett par år sedan, visst är de fina men jag vill ha doften jag.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Rosenvial och luktärt är två olika arter men släkt med varandra. Och helt rätt, rosenvial doftar inte och den är invasiv.

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Stått i direkt solljus? när planterades de om senast? Kollat ohyra? hur mycket vatten får de/ofta?
Man får leka lite detektiv ibland hehe. Vi hade mycket "krull" på våra chilisar och tomater ett tag, det reglerade sig självt (brukar göra).

Men ibland kan det ju betyda att man har nått problem också.. så det är bra att hålla koll och försöka utesluta vissa grejer direkt.

De har lite ödem, men det är ingen fara.. knottriga på undersida av bladen liksom.. beror oftast på ojämn bevattning och/eller luftfuktigheten kring plantan.
Får köra uteslutningsmetoden som du säger och testa mig fram....
Kanske inte kan räkna med att det blir perfekt så här första gången men jag ger mig inte, det blir mååååånga nya frösådder för det är ju så kul :D

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Hmm, ska ha lite ampeltomater i sommar, några tips på prisvärda att ha på altanen?

13th Marine 13th Marine skrev:
Hmm, ska ha lite ampeltomater i sommar, några tips på prisvärda att ha på altanen?
Tumbling tom yellow e min favorit, den finns i rött oxå.. men den har jag inte provat än.

Låga busktomater kan du oxå ha i amplar (y)

Hm.. minns inte vad frötomten skickade haha, men har för mig att det var nån busk? Grodde nått?

Så där ja, då var säsongens första påse gräslök redo för infrysning. Förra året hade vi överflöd av såväl gräslök som persilja, men ändå frös vi knappt ner nåt så vi har behövt köpa under vintern, helt i onödan. Det misstaget ska inte ske i år.
Hand håller en påse med hackad gräslök redo att frysas in mot en gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tumbling tom yellow e min favorit, den finns i rött oxå.. men den har jag inte provat än.

Låga busktomater kan du oxå ha i amplar (y)

Hm.. minns inte vad frötomten skickade haha, men har för mig att det var nån busk? Grodde nått?
:thinking::surprised::seenoevil:
Jag skriver som en kratta, tomater har jag redan, det var själva krukan jag funderade över :crysmile:

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Så där ja, då var säsongens första påse gräslök redo för infrysning. Förra året hade vi överflöd av såväl gräslök som persilja, men ändå frös vi knappt ner nåt så vi har behövt köpa under vintern, helt i onödan. Det misstaget ska inte ske i år.
[bild]
Jag gör samma tabbe oxå, glömmer frysa in när det väl är mycket.. och när jag kommer på det.. finns bara nån ”träig stubbe” kvar!

:thinking::surprised::seenoevil:
Jag skriver som en kratta, tomater har jag redan, det var själva krukan jag funderade över :crysmile:
Det var ju faktiskt lite skillnad .. haha ;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har nog något minimumkrav på det estetiska, så de får gärna vara i riktig kruka och inte i plast. :thinking:
Men sen får de inte kosta som i en inredningsbutik heller ;)

Jag har nog något minimumkrav på det estetiska, så de får gärna vara i riktig kruka och inte i plast. :thinking:
Men sen får de inte kosta som i en inredningsbutik heller ;)
Hehe :) jag skiljer på plast och plast också.. men nu sparar jag på allt haha. Det jag menade var att det finns plast som ser lite trevliga ut.. samt de enklaste som mest bara fyller sin funktion.

Men sedan har vi ju övriga sortimentet i världen.. konstrotting, rotting, pil, bambu :) jag köpte 4 lite trevligare på en höstrea (när den var minst 50 procents rea). Flätade korgar..

Så inför nästa år, håll koll på höstkanten (y) så an mi odla ännumer hehe

Om jag ser till nått hojtar jag till..

Kom bara ihåg att köpa så den har har tillräckligt med jord (många är i minsta laget)

I värstafall får jag bygga någon korg att hänga en vanliga kruka i. :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.