361 780 läst · 5 234 svar
362k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Mina squashar/butternut kommer starkt och fort... hihi kommer som vanligt inte att hinna med i deras växtglädje.. men det gör inget - jag blir också glad!
Rödmalva kommer också, inte så många som jag hoppats.. men troligen så det räcker ändå!
Lite stolt att mina "blommor" lever än, brukar alltid lyckas ta livet av dem innan ja.. de knappt kommit igång!
Kan också tala om att.. tagetesen inte tagit sig alls
Har haft svårt med dem tidigare år också (samma sort/fröpåse). De "ska" vara lättsådda.. och det är de säkert! Vi misslyckas alltid med sånt som anses lätt.. som rabarber, penser, tagetes..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmalva kommer också, inte så många som jag hoppats.. men troligen så det räcker ändå!
Lite stolt att mina "blommor" lever än, brukar alltid lyckas ta livet av dem innan ja.. de knappt kommit igång!
Kan också tala om att.. tagetesen inte tagit sig alls
Har haft svårt med dem tidigare år också (samma sort/fröpåse). De "ska" vara lättsådda.. och det är de säkert! Vi misslyckas alltid med sånt som anses lätt.. som rabarber, penser, tagetes..
Alltid när jag odlat purjolök så har den varit förodlad. Jag har gjort det en gång förr, och då fick jag plantor. Detta är första gången jag sår egen. Den lär ju gå att sätta ut ganska tidigt. Jag har gjort det några gånger med gul lök. Men det är onekligen ganska praktiskt att köpa sättlök.Snigla skrev:
Nu har jag sått Malva, den enda fröpåsen som mannen valt
Börjar bli fullt här nu, jag som bara skulle så litegrann och spara några pelargoner från förra året
Inte kan jag väl slänga skotten när jag klippt ner pelargonerna, nä dom ska sparas
Här fick det visst plats för några mörka solrosor längst upp till höger och mer tomat, aster och några lökar längre ner som inte kommit upp än
Logga in
Skapa konto
Börjar bli fullt här nu, jag som bara skulle så litegrann och spara några pelargoner från förra året
Logga in
Skapa konto
Inte kan jag väl slänga skotten när jag klippt ner pelargonerna, nä dom ska sparas
Logga in
Skapa konto
Här fick det visst plats för några mörka solrosor längst upp till höger och mer tomat, aster och några lökar längre ner som inte kommit upp än
Logga in
Skapa konto
Det är så inspirerande att se alla som har kommit så långt med årets odlingar. Själv ligger jag bara i startgropen. Snart är all snö borta från trädgården, det går undan för det är så soligt och varmt på dagarna. Jag vågade ge mig in på att plantera aroniabuskar längs grusvägen. Jag hoppas att de kommer att trivas.
Logga in
Skapa konto
Idag har plantorna fått vara ute för första gången. Jag passade på att skola om tomatplantorna och så majs, störbönor och sockerärtor när jag ändå var ute. När det är kallare gör jag det jobbet i köket så det är skönt när man kan slippa städa upp all jord, bara att borsta ner på gräsmattan.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 577 inlägg
Idag har vi grävt upp för att kunna sätta potatis, är tydligen ett träd som tycker vårt land är praktiskt att lägga sina rötter i.
Har även vattnat, vattnat, vattnat, tvättat bilarna, vattnat och vattnat.
I övrigt märks det att det är vår.
Sparrisen säger hej.
Vitlöken ser bra ut.
Löken har tittat upp.
Trodde vi råkat vattna ihjäl de röda vinbären förra sommaren, det hade vi inte.
Och mina egna sticklingar har tagit sig.
Det har även rabarbern
Och så håller jag på med version 2.0 av odlingslådorna. Nu ska de förhoppningsvis inte sjunka ihop i varandra och ned på marken.
Steg ett är att hänga upp vattenbaljan, steg två har jag inte luskat ut än.
Har även vattnat, vattnat, vattnat, tvättat bilarna, vattnat och vattnat.
I övrigt märks det att det är vår.
Sparrisen säger hej.
Logga in
Skapa konto
Vitlöken ser bra ut.
Logga in
Skapa konto
Löken har tittat upp.
Logga in
Skapa konto
Trodde vi råkat vattna ihjäl de röda vinbären förra sommaren, det hade vi inte.
Logga in
Skapa konto
Och mina egna sticklingar har tagit sig.
Logga in
Skapa konto
Det har även rabarbern
Logga in
Skapa konto
Och så håller jag på med version 2.0 av odlingslådorna. Nu ska de förhoppningsvis inte sjunka ihop i varandra och ned på marken.
Steg ett är att hänga upp vattenbaljan, steg två har jag inte luskat ut än.
Logga in
Skapa konto
Kan steg två vara en så enkel lösning som två tegelstenar i botten på vattenbaljan?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 577 inlägg
Får kolla om det blir lagom, och om jag har tillräckligt många.
Några av bladen på tomatplantorna har blivit lite knöliga och konstiga på undersidan, har läst att det kan vara nåt som kallas ödem?
Det verkar inte vara nån ohyra.
Har flyttat isär plantorna lite och testar att dra ner på vattningen....
Nån som har fler tips?
Det verkar inte vara nån ohyra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har flyttat isär plantorna lite och testar att dra ner på vattningen....
Nån som har fler tips?
Har du en perenn variant? innan du nämnde rötter hade jag inte ens funderat på att de kunde finnas perenna varianter hehe. De jag sådde var "ettåringar". Så när du nämnde rötter var jag tvungen o googla.. verkade finnas en perenn variant också.. sådana du har? (verkade kallas Rosenvial, men vet inte om det eg är samma eller inte)S sinuslinus skrev: