Physalis peruviana = kapkrusbär
Physalis grisea = gyllenbär
Physalis pruinosa = gyllenbär

Som jag läst mig till är gyllenbär fördelaktigare att odla i norden, de vi köper i affären är kapkrusbär.

Ja tålamodet tog slut. Elektrikerna fixade en helt egen säkring till altanen så vi köpte på oss en värmefläkt. Härommorgonen var det -6 men altanen höll +10 (de två gurkorna jag slängt ut verkar inte ha tagit stryk av den natten). Idag är det två plus och altanen håller +15. Så fort solen syns till, vilken den inte har gjort idag än, så blir det ju den berömda glasrumshettan som håller värmen till iallafall 22.

Såhär kan det se ut, med takläkt och trappstegar som förvaring tills vi lyckas orka bygga fönsterbänkar, hela huset är i kaos men det blir sakta bättre :rofl:

Edit: Och ja, deprimerande om något med en vit gräsmatta igen, ska snöa exakt hela dagen. Men förhoppningen är att den försvinner imorgon :strong:

• Altan inomhus med växtkrukor på träbord, röda gardiner, och snö täckt landskap synligt genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster med hjärtformade blad i förgrunden och en snöig trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Grön Hungarian hot wax-chili som växer bland gröna blad på en planta.
Skapa konto

”Hungarian hot vax”
:)

• Gilla
Helmersson och 5 till
  • Laddar…
S
2 året med trädgård, förra året hade jag inte tid till något i trädgården då huset tog all tid men iår fanns tiden och har för första gången i livet sått frön. Blommorna börjar ta sig! :D
Unga växter i lila krukor inomhus, symboliserar första framgången med att så frön i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
2 året med trädgård, förra året hade jag inte tid till något i trädgården då huset tog all tid men iår fanns tiden och har för första gången i livet sått frön. Blommorna börjar ta sig! :D
[bild]
Spännande, vad blev det? :D

Luktärt som växer genom en ventil på en brun odlingslåda vid ett fönster.
Skapa konto

Där hann jag inte riktigt med .. nej.. :oops::thinking:;)

Life finds a way.. (luktärt)

• Haha
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Spännande, vad blev det? :D
Det blev 2 färger med petunior, riddarsporre, prydnadsgräs och apelsintimjan ville mest bara se om det gick

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vår ena chili är ca 20 cm hög och har FYRA frukter :oops::p

Chiliväxt som är ungefär 20 cm med fyra gröna chili frukter i kruka.
Skapa konto

En 20 cm hög chiliplanta i kruka med fyra gröna chili frukter och blommor i ett hemmiljö.
Skapa konto

Jag är faktiskt imponerad!

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Plötsligt händer det!
Jag kommer ihåg att fotografera odlingshörnan i källaren!
Odlingshörna i källare med plantor i krukor under konstljus och bevattningstillbehör.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Physalis på gång.
Närbild på gröna physalisplantor med framträdande bladverk inomhus med suddig bakgrund av en trädgård.
Skapa konto

De flesta av mina plantor.
Flera krukor med växande physalisplantor på ett bord framför ett fönster med utsikt över en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag hängt här ett tag och kollat på alla andras odlingar och blivit så inspirerad att det blev en liten frösådd här oxå.
Mest tomat, gurka, nån sort jätteaster och en ettårig fingerborgsblomma.... får se om det lyckas. Plantor av tomat, gurka, aster och fingerborgsblomma i krukor under växtlampor på ett fönsterbräde.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Misslyckas man sår man fler! ;)

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
S
Tänkte passa på att fråga er kunniga som finns här. Har ju sått blommor för fösta gången, hur stor ska plantan vara innan den planteras ut? Är fortfarande för kallt här på nätterna (Göteborg) men hur varmt behöver det vara innan dem är redo?:)

A Avemo skrev:
Physalis på gång.
[bild]

De flesta av mina plantor.
[bild]
Bah.. mina physalis tog sig inte (men har inte gett upp än, de får ligga kvar i jorden och jag hoppas de tittar upp!).

Vad är småttingarna nere till vänster för nått?

Snigla Snigla skrev:
Vad är småttingarna nere till vänster för nått?
Plåten till vänster närmast kameran står det paprika, aubergine och purjolök på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.