Tomater och lite annat får komma ut på dagtid nu och vänja sig med sol och lite vindar. Så det är till att bära ut och bära in...... upprepa:D
Krukor med tomatplantor och andra växter framför en vit garageport för att vänja sig vid solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
Så, nu har jag en liten stund över, sitter hemma med kräksjuka :cry:

I fredags satte vi äntligen potatisen, jag tror vi behöver mer land att odla på, har potatis på mer än 1/3 nu.

Lördags byggde jag färdigt odlingslådorna till växthuset.
Träramar till nya odlingslådor i ett växthus, redo för att fyllas med jord och plantering.
Skapa konto

Nyttodlad odlingslåda av trä med svart innerbalja i växthus, ännu ej fylld med jord.
Skapa konto

Odlingslådor i trä med svarta plastbaljor för odling, placerade i ett växthus.
Skapa konto

Del av odlingslåda med stigarrör och nät för att förhindra att baljor glider isär i växthus.
Skapa konto

Två svarta, tomma odlingslådor i ett växthus med synliga stigarrör.
Skapa konto

Så nu glider inte baljorna i varandra, och det går att lyfta innerbaljan utan att stigarröret lossar.

Sedan fyllde vi dem med jord och satte ut tomat, chili, paprika, aubergine och honungs samt ananasmelon.
Odlingslådor med unga tomat-, chili-, paprika- och aubergineplantor i ett växthus med grusgång.
Skapa konto

Växthus med nybyggda odlingslådor fyllda med jord och plantor som tomat, chili och aubergine.
Skapa konto

Någonstans mitt i det här kom svärfar och lämnade två skopor stallgödsel.
En hög med stallgödsel på en gräsmatta med trädgårdsmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Några tomatplantor har blivit långa och rangliga så jag testar att halshugga dom.
Får se hur det tar sig, tre toppar satte jag i såjord och två toppar i vatten för senare plantering.

Beskurna tomatplantor i krukor och avklippta stjälkar på ett vitt bord med en sax.
Skapa konto

Fasiken hinner ju inte plantera om tomaterna jag.. visade sig att jag tydligen har sparat 30 st plus haha.. (och alla har börjat växa som tokar senaste veckan).

Jag kunde inte ge bort nån i år :surprised: (eller jo en.. men det satt hårt åt, mamma ville gärna ha en.. tog tre dagar innan jag valt ut en som jag kunde tänka mig att ge bort haha).

Jag sådde flera roliga sorter, det är rena rama regnbågens land som väntas här om jag får frukt.. och jag vill se alla :love: "tyvärr" fick jag bara typ en av varje sort att gro.. hade varit kul att ge bort några udda tomatplantor :) (sådda om några ampel/små busk, för de har jag plats för i mängd ute).

Men det är alldeles för spännande att ge bort några i år.. måste bara försöka få dem att överleva!
Så jag iaf får en frukt av varje...:cool:

En växande tomatplanta i kruka inomhus stödd av en pinne.
Skapa konto

Tomatplanta med stödpinne i kruka på köksbänk, äggkartong med plantor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
@Snigla Du får halshugga dem så får du ju flera plantor av varje sort? Då kan du ge bort plantor och samtidigt ha exakt samma planta kvar. Har halshuggit alla mina plantor i år, funkar finfint.

@Dalbotös De är så kraftiga o fina.. har inte förmått mig till det... (än)...har funderat på det dock!
Nu är det dags för slutkrukor o växthus - alla de jag sådde första gången iaf, (andra sådden får nog inte slutkrukor än). :)

Kraftiga tomatplantor i olika storlekar inne i ett kök redo för omplantering.
Skapa konto

Vadå laga mat? köksbänk? va? :p

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Jag googlade lite om hur jag ska sköta mina gurkplantor då jag inte odlat så mycket tidigare och funderar om det här med självfertila och hon/han blommor på gurka.
Sorten jag har sått heter Tanja men jag vet inte om den måste pollineras på nåt sätt eller om det blir gurkor ändå?
Hittar inte nån info om denna sort, hur hade ni gjort?
Fröpåse för 'Tanja' gurkor med bild på hela och skivade gurkor samt en gurkblomma.
Skapa konto

Jag kan inte komma ihåg att vi gjort något speciellt med våra, och står det inget på förpackningen hade jag nog inte gjort nått.

Då får de sköta sig själva med blommor och bin.

Snart dags att skörda i garderoben igen:D
Champinjoner odlade i en behållare, redo för skörd i en hemmamiljö.
Skapa konto

Förra skörden blev inte så många men de växte till sig asmycket på bara nån dag. Monsterchampinjoner;)
Stora champinjoner som odlas i en vit låda med mörk jord, redo att skördas.
Skapa konto

• Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
Förra skörden blev inte så många men de växte till sig asmycket på bara nån dag. Monsterchampinjoner;)
[bild]
Hussvamp? ;)

Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
[bild]
Hur har du "sått" dessa och vilket är substratet?

..nu får jag nog officiellt erkänna att jag tagit livet av alla gurkplantor, butternutpumpsplantor och squashplantor :oops:

Skulle inte tagit så energirik jord så snabbt.. borde ha varit ”en snällare imellan”.. suck..

Jaja, en ny läxa lärd.. (y)

Nu får jag direktså dem ute, som planen var från början!:)

% #^%###%#5 skrev:
Hur har du "sått" dessa och vilket är substratet?
Köpte ett färdigt odlingskit från frökungen.
Lika lätt att odla som hussvamp ;):cool:

Snigla Snigla skrev:
..nu får jag nog officiellt erkänna att jag tagit livet av alla gurkplantor, butternutpumpsplantor och squashplantor :oops:

Skulle inte tagit så energirik jord så snabbt.. borde ha varit ”en snällare imellan”.. suck..

Jaja, en ny läxa lärd.. (y)

Nu får jag direktså dem ute, som planen var från början!:)
Vad tråkigt
Varför kan inte alla växter bara vara lika lättodlade som maskrosor :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.