355 296 läst · 5 196 svar
355k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
De har nått ungefär samma höjd iaf (2m), jag trodde först de gjorde slut på näringen men i år har de dubbelt så stora krukor.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Det är knappt jag vågar visa det, men såhär ser gurk och tomatsidan ut, det är den som vätter söderut. Även tomaten börjar bli ledsen, kan vara för mycket/lite näring, vatten eller sol?
Såhär ser norrsidan ut, aubergine, nätmelon, paprika och chili verkar än så länge nöjda.
Provskördade även en vitlök, inte riktigt färdig än.
Och igår satte jag alla plintarna till spaljén, kommer bli mycket jord som behövs för att få nått att trivas i sanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser norrsidan ut, aubergine, nätmelon, paprika och chili verkar än så länge nöjda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Provskördade även en vitlök, inte riktigt färdig än.
Och igår satte jag alla plintarna till spaljén, kommer bli mycket jord som behövs för att få nått att trivas i sanden.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Snyggt!13th Marine skrev:
Samt solskydd i växthuset, nu fattas bara att tomaterna ställs utomhus. Gurkor och melonerna vill ha fuktigare luft, tänk på det till nästa säsong, eller så tar du och ställer tomaterna utomhus i skuggat läge, då återhämtar de sig oftast.
Gillar ditt "lilla" stenparti, snyggt!
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Söndag morgon 05.00, ger växterna lite frukost.
Solen börjar redan värma upp luften, dags att ta tjuvskott och klippa gurkor och tomaterna.
Vi har "bara" 4 slanggurkor i år, de ger 7-10 gurkor i veckan av skiftande kvalité, men goda.
plockade in dessa igår, Lördag, tar in några ikväll också, viktigt att ta dem så att nya gurkor får kraft att ta sig.
16 ärtor i två pallkragar ger en del, om man hela tiden tar och rycker dem.
Lördagens skörd!
Någon mindre begåvad i familjen fick för sig att odla squash i kompostlängan, brukar räcka med några plantor, men nej, lagom fungerar inte i våran familj.
Flertalet har 2-5 ämnen på gång, eller om man så vill, tre ämnen i snitt, mer än 10 plantor...vill inte skriva hur många...
Andra små godsaker på gång också!
Bondbönor.
Löken är redan klar att tas upp, den kryper snart upp ändå av sig själv, i ren protest.
Glömde nästan, äppelgurkorna var lite sena, nu kommer de i massor!
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Solen börjar redan värma upp luften, dags att ta tjuvskott och klippa gurkor och tomaterna.
Logga in
Skapa konto
Vi har "bara" 4 slanggurkor i år, de ger 7-10 gurkor i veckan av skiftande kvalité, men goda.
Logga in
Skapa konto
plockade in dessa igår, Lördag, tar in några ikväll också, viktigt att ta dem så att nya gurkor får kraft att ta sig.
Logga in
Skapa konto
16 ärtor i två pallkragar ger en del, om man hela tiden tar och rycker dem.
Logga in
Skapa konto
Lördagens skörd!
Logga in
Skapa konto
Någon mindre begåvad i familjen fick för sig att odla squash i kompostlängan, brukar räcka med några plantor, men nej, lagom fungerar inte i våran familj.
Logga in
Skapa konto
Flertalet har 2-5 ämnen på gång, eller om man så vill, tre ämnen i snitt, mer än 10 plantor...vill inte skriva hur många...
Logga in
Skapa konto
Andra små godsaker på gång också!
Bondbönor.
Logga in
Skapa konto
Löken är redan klar att tas upp, den kryper snart upp ändå av sig själv, i ren protest.
Logga in
Skapa konto
Glömde nästan, äppelgurkorna var lite sena, nu kommer de i massor!
Logga in
Skapa konto
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Härliga odlingar, vore skoj att se någon dag.
Hur stor yta odlar ni på?
Hur stor yta odlar ni på?
Har ledigt i två månader snart, så välkommen upp, plats har vi....13th Marine skrev:
Odlingarna är lite flytande i ytan, drygt 1000kvm fasta odlingar, ibland utökas de tillfälligt med några hundra kvadrat. Så med andra ord, lite större hobbyodling har vi väl...
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Hade varit spännande, men är lite väl långt bort för denna sommarens lediga dagar. Men kanske en annan sommar?
Hmm, tusen kvadrat, vi har iaf 600 på baksidan.
Bara fram med jordfräsen
Hmm, tusen kvadrat, vi har iaf 600 på baksidan.
Bara fram med jordfräsen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Framsidan har väl minst 1000kvadrat till
Jag är inte helt säker på att frun skulle tycka det är en dålig idé, men hon skulle nog fråga vem som skulle rensa ogräset.
Som kuriosa kan jag säga att min farmor är uppvuxen 800m bort på samma gata med en lika stor tomt, där hade de odlingar på hela framsidan som de sålde grönsaker från till sommarstugegästerna häromkring (innan området blev mer permanentboende)
Jag är inte helt säker på att frun skulle tycka det är en dålig idé, men hon skulle nog fråga vem som skulle rensa ogräset.
Som kuriosa kan jag säga att min farmor är uppvuxen 800m bort på samma gata med en lika stor tomt, där hade de odlingar på hela framsidan som de sålde grönsaker från till sommarstugegästerna häromkring (innan området blev mer permanentboende)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Idag snodde jag fem sticklingar blodfläder från svägerskan, ska bli spännande att se om de tar sig, och om jag får röd flädersaft om några år
Vi har en röd fläder, men vi har aldrig provat att göra nått med den (så att säga). Maken brukar själv göra saft på den vanliga varianten.. det är nog hans favoritsommardricka och så passar han på att göra fläder o citron (tror jag) marmelad på "skruttet" som är kvar när man gjort saft.13th Marine skrev:
Jag själv är inte så förtjust i fläder tyvärr.
Undrar om röd smakar helt annorlunda?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Du får be honom prova på den röda.
Marmeladen låter intressant, han får gärna dela med sig av receptet. Jag är inte helt hundra på vad ni menar med "skruttet".
Misstänker att jag tog för små bitar av flädern, de ser ganska hängiga ut just nu. Eller så skulle jag kanske satt dem i vatten.
Marmeladen låter intressant, han får gärna dela med sig av receptet. Jag är inte helt hundra på vad ni menar med "skruttet".
Misstänker att jag tog för små bitar av flädern, de ser ganska hängiga ut just nu. Eller så skulle jag kanske satt dem i vatten.