13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har käkat jordgubbar för glatta livet den senaste veckan. Dagens skörd:
[bild]
Honeoye, Korona
Tristan, Sonata

Vi tycker nog Korona är godast, men jag ska se om jag inte får tag på senga sengana som ska vara riktigt god. Ska dessutom gå och odla här då pappas morfar odlade dem 500m härifrån.

Trevligt, själva har vi Polka och Korona som favoriter, de börjar bli klara, inga större mängder dock.

Mvh P-A

Vi har fuskat och kompletterat med köpta jordgubbar också. Har väl gått 1l köpta och 1l egna jordgubbar om dagen med oss tre i hushållet.

Inte riktigt odlat, men jag har gjort och flaskat flädersaft, ca 22l

Hylla med hemgjord flädersaft i flaskor och buteljer blandat med olika kommersiella spritflaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Vi har käkat jordgubbar för glatta livet den senaste veckan. Dagens skörd:
[bild]
Honeoye, Korona
Tristan, Sonata

Vi tycker nog Korona är godast, men jag ska se om jag inte får tag på senga sengana som ska vara riktigt god. Ska dessutom gå och odla här då pappas morfar odlade dem 500m härifrån.
Har käkat honeoye och sonata hittills.. mums (vi har sonata och polka, tror jag, själv - men de är inte helt klara än..)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Basilikan bor inne än så länge, men nu var det dags att skörda iaf!

Nyss skördade storbladiga och småbladiga basilikablad i en plastburk.
Skapa konto

Skördad basilika i två burkar; en för småbladig sort, den andra tom med avklippta stjälkar.
Skapa konto

Krukor med småbladig och storbladig basilika redo för skörd inomhus.
Skapa konto

Ett par burkar till frysen blev det (y)
En med småbladig och en med storbladig :)

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Regnat halva natten, överlycklig!
Pelargonerna gillar inte dessa mängder, de hinner torka ur så småningom.

Kalkat de flesta buskarna och plantorna.

Växthus med halvöppen dörr omgivet av odlingskärl och plantor som pelargoner, örter och tomatplantor på grusgång.
Skapa konto

Skall försöka plantera om paprika och chili.

Trädgårdsland med växter och krukor efter regn, inklusive översvämmade småplantor och växthus i bakgrunden.
Skapa konto

Dagens arbete är att slutföra operation räddning av de sista tomatplantorna, de gillade inte den starka försommarsolen.

Tomatplanta i gul kruka med kalk på översta bladen mot bakgrund av träspaljé och flis.
Skapa konto

De två sista försådda har varit på rehab och väntar på ut eller inplantering....

Tomatplantor i växthus med suddiga plastgardiner och hängande svart lampa.
Skapa konto

Börjar bli fullt med tomater inne i växthuset, plantor, inga tomater ännu, de blev lite sena pga. hettan.

Tomatplantor i rehabilitering i växthus, paprika och chili redo för omplantering efter regn.
Skapa konto

Passar på att sköta om de nya plantorna/tjuvskotten, blir ett tjugotal till sensommaren.

Översvämmade krukor med tomatplantor efter regn, en med synlig grön planta, på en våt yta.
Skapa konto

Dränkning av små plantor som är självsådda i gruset.

Trädgårdsbord med verktyg och omplanterade plantor, omgivet av krukor och grönska.
Skapa konto

Skönt med regn!

Mvh P-A

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har ett antal krukor med örtkryddor som står skyddat i söderläge. Basilika vill däremot inte växa och bli fin.

Därför har jag tre riktigt små krukor inne på köksön. Det roliga är att de är köpta (ekologiska) i mataffären. De växer som sjutton. Tricket är att man måste klippa och använda bladen kontinuerligt, då växer basilikan som bara den.

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar första squashen bli lagom stor!

Två stora gröna squash och en skål med röda jordgubbar och tomater på en spishäll.
Skapa konto

Har läst att man ska skörda vitlöken när blasten börjar gulna, vilket sker hos oss nu. Det känns som en månad för tidigt, visst borde man vänta ett tag till?

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gurkor på gång!

Hand håller en mogen gurka i ett växthus, dagg på bladen, på en regnig midsommar.
Skapa konto

Trevlig midsommar önskar ett regnigt dalarna, enligt yr.no....

Mvh P-A

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Yantarny tomater som mognar på planta, en är gul medan andra är gröna.
Skapa konto

Så spännande.. mina första Yantarny tomater börjar skifta färg, jag tror de ska bli gula! Vad tror ni? :)

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Så spännande.. mina första Yantarny tomater börjar skifta färg, jag tror de ska bli gula! Vad tror ni? :)
Den smakar bäst om du tar den innan den blivit helt gul.
Mvh P-A

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ja.. detta är spännande värre! De säger att de har aldrig sett sådana här Tiny Tim iaf.. och jag har aldrig odlat det innan..

Men de var namnmärkta utan tvekan (redan som småttingar).. och de är köpta på ett "stort märke" (inte riktigt säker på vilket av dem - troligen impecta eller nelson..)

Men mina Tiny Tim ser ut såhär.. och det hade jag inte direkt förväntat mig (sitter tre st i rad i en stor "balkonglåda").. mår kanonbra.. men tiny?

Tomatväxterna Tiny Tim i stor balkonglåda på fönsterbänk med gröna tomater och stark tillväxt.
Skapa konto

Tomatplantor 'Tiny Tim' som växer i en balkonglåda med gröna och delvis mogna tomater.
Skapa konto

Tomatplantor 'Tiny Tim' i balkonglåda med omogna gröna och några mognande tomater.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Här går det sakta framåt!

En grönskande trädgård med odlingslådor för chili och valnötter under soligt väder.
Skapa konto

Mycket rensning idag på agendan..

Chiliplanta utomhus med mogna och omogna frukter, blommor, mot en trädgårdsbakgrund.
Skapa konto

Chiliplantorna trivs inte riktigt bra utomhus, men de ger skörd....

Jordbädd med späda växter och strödda äggskal som näring, nära en svart planteringslåda.
Skapa konto

Flera små valnötter ploppar fram....

Orm på grusunderlag som har rullat ihop sig och ser ut att vila eller övervaka omgivningen.
Skapa konto

Kanske en gurka?

Lång och smal gurka hängande på nätt stängsel inomhus, med gröna blad och växtlighet i bakgrunden.
Skapa konto

En till gurka, osäker på förra, men båda långa och smala....

Mvh Ormälskaren.....

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Detta skördade vi i onsdags efter 5 dagars frånvaro.
Färsk skörd med sallad, snärtärter, jordgubbar, blåbär och tomater tillsammans med övervuxna minigurkor på ett träbord.
Skapa konto

Blåbären är förvisso inte plockade här utan i Småland. Gurkorna ska vara minigurkor, de blev lite stora :rolleyes:

Någon som vet varför våra gurkplantor börjar bli bleka och få gula blad? De får gott om vatten, och näring en gång i veckan.

• Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Detta skördade vi i onsdags efter 5 dagars frånvaro.
[bild]
Blåbären är förvisso inte plockade här utan i Småland. Gurkorna ska vara minigurkor, de blev lite stora :rolleyes:

Någon som vet varför våra gurkplantor börjar bli bleka och få gula blad? De får gott om vatten, och näring en gång i veckan.
Mycket vatten vill gurkorna ha, frågan är om de får för mycket eller för lite.

Gurkor vill ha soligt och varmt, dessvärre som många glömmer är att gurkor vill bli duschade, ofta, varje dag som det är sol som torkar upp plantorna innan kvällen.

Näring ger vi våra varannan dag, konstant, hela tiden från blommning till i September/ Oktober, då blir de oftast lite trötta.

Men, brukar du ge dem kalk?
Hur många gurkämnen tar du bort innan de ger skörd, gurkorna mår bäst av att man tar bort de första/alla blommor i tidigt stadie, för att stärka plantan.

Vi kallar ganska mycket, lagom med vatten, de kan gärna få torka lite, lite, inte snustorra, spraya med vatten i växthuset, ångbastu gillar de.... Om du har tomater i samma, dör tomaterna, de gillar inte den fukten gurkan vill ha.

Så summarum, bort med tidiga blommor, vattna väl med gödning, när stammen är stabil klipp toppen och låt den grena ut åt sidorna, sticker den iväg måste den ha mera näring eller klippas av, kalka, spraya vatten på plantan och bladen.....

Lycka till!

Mvh P-A

Då gör jag inte många rätt :(

Jag vill tro att vi har ganska kalkrikt vatten. Tyvärr bor de tillsammans med tomat.

Då får de ha ännu mer gödning då, måste köpa mer!
Har inte toppat dem eller tagit de första ämnena, men har tagit varannat sedan de började blomma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.