356 641 läst · 5 206 svar
357k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
13th Marine skrev:
Trevligt, själva har vi Polka och Korona som favoriter, de börjar bli klara, inga större mängder dock.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Har käkat honeoye och sonata hittills.. mums (vi har sonata och polka, tror jag, själv - men de är inte helt klara än..)13th Marine skrev:
Basilikan bor inne än så länge, men nu var det dags att skörda iaf!
Ett par burkar till frysen blev det
En med småbladig och en med storbladig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett par burkar till frysen blev det
En med småbladig och en med storbladig
Regnat halva natten, överlycklig!
Pelargonerna gillar inte dessa mängder, de hinner torka ur så småningom.
Kalkat de flesta buskarna och plantorna.
Skall försöka plantera om paprika och chili.
Dagens arbete är att slutföra operation räddning av de sista tomatplantorna, de gillade inte den starka försommarsolen.
De två sista försådda har varit på rehab och väntar på ut eller inplantering....
Börjar bli fullt med tomater inne i växthuset, plantor, inga tomater ännu, de blev lite sena pga. hettan.
Passar på att sköta om de nya plantorna/tjuvskotten, blir ett tjugotal till sensommaren.
Dränkning av små plantor som är självsådda i gruset.
Skönt med regn!
Mvh P-A
Pelargonerna gillar inte dessa mängder, de hinner torka ur så småningom.
Kalkat de flesta buskarna och plantorna.
Logga in
Skapa konto
Skall försöka plantera om paprika och chili.
Logga in
Skapa konto
Dagens arbete är att slutföra operation räddning av de sista tomatplantorna, de gillade inte den starka försommarsolen.
Logga in
Skapa konto
De två sista försådda har varit på rehab och väntar på ut eller inplantering....
Logga in
Skapa konto
Börjar bli fullt med tomater inne i växthuset, plantor, inga tomater ännu, de blev lite sena pga. hettan.
Logga in
Skapa konto
Passar på att sköta om de nya plantorna/tjuvskotten, blir ett tjugotal till sensommaren.
Logga in
Skapa konto
Dränkning av små plantor som är självsådda i gruset.
Logga in
Skapa konto
Skönt med regn!
Mvh P-A
Jag har ett antal krukor med örtkryddor som står skyddat i söderläge. Basilika vill däremot inte växa och bli fin.
Därför har jag tre riktigt små krukor inne på köksön. Det roliga är att de är köpta (ekologiska) i mataffären. De växer som sjutton. Tricket är att man måste klippa och använda bladen kontinuerligt, då växer basilikan som bara den.
Därför har jag tre riktigt små krukor inne på köksön. Det roliga är att de är köpta (ekologiska) i mataffären. De växer som sjutton. Tricket är att man måste klippa och använda bladen kontinuerligt, då växer basilikan som bara den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Ja.. detta är spännande värre! De säger att de har aldrig sett sådana här Tiny Tim iaf.. och jag har aldrig odlat det innan..
Men de var namnmärkta utan tvekan (redan som småttingar).. och de är köpta på ett "stort märke" (inte riktigt säker på vilket av dem - troligen impecta eller nelson..)
Men mina Tiny Tim ser ut såhär.. och det hade jag inte direkt förväntat mig (sitter tre st i rad i en stor "balkonglåda").. mår kanonbra.. men tiny?
Men de var namnmärkta utan tvekan (redan som småttingar).. och de är köpta på ett "stort märke" (inte riktigt säker på vilket av dem - troligen impecta eller nelson..)
Men mina Tiny Tim ser ut såhär.. och det hade jag inte direkt förväntat mig (sitter tre st i rad i en stor "balkonglåda").. mår kanonbra.. men tiny?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här går det sakta framåt!
Mycket rensning idag på agendan..
Chiliplantorna trivs inte riktigt bra utomhus, men de ger skörd....
Flera små valnötter ploppar fram....
Kanske en gurka?
En till gurka, osäker på förra, men båda långa och smala....
Mvh Ormälskaren.....
Logga in
Skapa konto
Mycket rensning idag på agendan..
Logga in
Skapa konto
Chiliplantorna trivs inte riktigt bra utomhus, men de ger skörd....
Logga in
Skapa konto
Flera små valnötter ploppar fram....
Logga in
Skapa konto
Kanske en gurka?
Logga in
Skapa konto
En till gurka, osäker på förra, men båda långa och smala....
Mvh Ormälskaren.....
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Detta skördade vi i onsdags efter 5 dagars frånvaro.
Blåbären är förvisso inte plockade här utan i Småland. Gurkorna ska vara minigurkor, de blev lite stora
Någon som vet varför våra gurkplantor börjar bli bleka och få gula blad? De får gott om vatten, och näring en gång i veckan.
Logga in
Skapa konto
Blåbären är förvisso inte plockade här utan i Småland. Gurkorna ska vara minigurkor, de blev lite stora
Någon som vet varför våra gurkplantor börjar bli bleka och få gula blad? De får gott om vatten, och näring en gång i veckan.
Mycket vatten vill gurkorna ha, frågan är om de får för mycket eller för lite.13th Marine skrev:
Gurkor vill ha soligt och varmt, dessvärre som många glömmer är att gurkor vill bli duschade, ofta, varje dag som det är sol som torkar upp plantorna innan kvällen.
Näring ger vi våra varannan dag, konstant, hela tiden från blommning till i September/ Oktober, då blir de oftast lite trötta.
Men, brukar du ge dem kalk?
Hur många gurkämnen tar du bort innan de ger skörd, gurkorna mår bäst av att man tar bort de första/alla blommor i tidigt stadie, för att stärka plantan.
Vi kallar ganska mycket, lagom med vatten, de kan gärna få torka lite, lite, inte snustorra, spraya med vatten i växthuset, ångbastu gillar de.... Om du har tomater i samma, dör tomaterna, de gillar inte den fukten gurkan vill ha.
Så summarum, bort med tidiga blommor, vattna väl med gödning, när stammen är stabil klipp toppen och låt den grena ut åt sidorna, sticker den iväg måste den ha mera näring eller klippas av, kalka, spraya vatten på plantan och bladen.....
Lycka till!
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Då gör jag inte många rätt
Jag vill tro att vi har ganska kalkrikt vatten. Tyvärr bor de tillsammans med tomat.
Då får de ha ännu mer gödning då, måste köpa mer!
Har inte toppat dem eller tagit de första ämnena, men har tagit varannat sedan de började blomma.
Jag vill tro att vi har ganska kalkrikt vatten. Tyvärr bor de tillsammans med tomat.
Då får de ha ännu mer gödning då, måste köpa mer!
Har inte toppat dem eller tagit de första ämnena, men har tagit varannat sedan de började blomma.