Det finns många vägar att komma fram till sthlm.. inte bara motorvägen - finns massor av småvägar som också kommer fram.. :)

Jag märker i alla trädgårdsgrupper jag är med i att det verkar vara energibrist på hög nivå i år, var och varannan frågar om "bladen" på gurkor, chilis och tomater (och det verkar vara ovanligt mycket pistillröta på just tomater av nån anledning).

Jag är inte så haj på att komma på vad de saknar.. men det mesta av mina odlingar visar tendenser av att sakna olika saker.. så nu gödslas det och vattnas massor (om du vattnar mycket, se till att överskottsvatten också kan försvinna om det blir för mycket).

Just nu vattnas det mesta med Epsomsalt (magnesium).. pillar ner lite hönsgödsel och benmjöl till tomaterna o chilisarna :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Solig trädgård med växter i krukor och pallkragar samt växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmt igen, krävs mängder av vatten....

Skugga av en person som håller en platt låda i ett torrt fält, illustrerar självplockning i värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör vi en Söndag? Åker långt till självplockning, vi har ju inget hemma, billigt blir det också.... Kul, i alla fall.

Jordgubbsland med halm mellan raderna under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torka i odlingarna.

Mogna och omogna jordgubbar i en självplockningsodling med halm på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hittar lite, några stycken....

Passerar Säter, funderar om de har plats för mig.....

Trevlig söndag!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Nu vill jag inte överdriva växtkraften här i Dalarna, men, vi har faktiskt två aprikoser i aprikosträdet, mogna dessutom.

Två mogna aprikoser hängande på ett träd med frodigt gröna blad i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planterade trädet i April i år, sanning.
Trädet har två solmogna aprikoser, sanning med modifikation, de sitter faktiskt där....

Tar väl något år till innan de ger skörd....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Två av gurkplantorna har bleknat helt och de andra är ljusgröna. Tomaterna börjar få bruna blad och Vitlöken gula.

Efter en räd till två av stans stormarknader kom jag hem med 2.5l flytande näring (ekologisk så tyvärr ganska svag) samt 21kg hönsgödsel.

Så nu är både växthus och trädgårdsland gödslat!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Två av gurkplantorna har bleknat helt och de andra är ljusgröna. Tomaterna börjar få bruna blad och Vitlöken gula.

Efter en räd till två av stans stormarknader kom jag hem med 2.5l flytande näring (ekologisk så tyvärr ganska svag) samt 21kg hönsgödsel.

Så nu är både växthus och trädgårdsland gödslat!

Eh, hoppas att du läst på lite om doseringen av hönsgödslet, det är ganska starkt, men bra.

Jag har glömt en viktig detalj om gödsling, vi använder oss av både lång och korttidsverkande gödsel.

Vi köper sällan gödsel, om vi köper så är det algomin i pelleterad form, den går att lösa upp i kannor över natten, lika med det hönsgödsel du köpt, bättre om man löser upp det och vattnar lite och oftare med det, lättare att styra gödslingen då.

Vi fermenterar vegetabiliska köksrester i en Bukachi, fel stavning, troligtvis, den kostar under en tusenlapp, men billigt i längden.
Det fermenterade ger både flytande gödsel och komposterbart material som efter några veckor hamnar i landen..

Vi täcker/skyddar våra plantor i växthusen med dukar eller med säckväv...

När gurkorna ser trötta ut, kalkar jag dem och ger mera flytande gödsel, samt täcker dem och, viktigt nu, tar av en till två meter, beroende på var och hur mycket de växt, för att ge den återstående plantan kraft igen.

Att ta bort ämnen och blommor kan kännas fel, men det är de som tar mycket kraft.

Gurkplantor med mogen och växande gurkor i ett växthus, med bladväxt och stödnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna planta är "trött" och har 11 gurkor på sig, på tok för många, det vet jag om, men det går att klara alla, sedan måste plantan återhämta sig en eller två veckor, då tar jag bort alla gurkämnen.

Gurka som växer på en planta stödd av nät, blad med vattendroppar mot säckväv bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täckt med säckväv i soligaste morgon/dagsläget, får bara kvällssol, mår bäst hittills av plantorna. 7 gurkor i olika mognadsstadier, 1,5 meter hög och 1,5 meter bred, jag delar av den tidigt och tar bort alla ämnen första veckan.

En planta i en grön kruka med fuktig jord och synlig gödsel, i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20 litets säckar, kalkade igår (Söndag), nu Måndag morgon, på med naturgödsel, jag fyller alltså på med ca 5 cm gödsel, spolat väggarna i växthuset med vatten för att höja luftfuktigheten.

Nästa vecka eller om två veckor täcker jag jorden med gräsklipp, det får ligga 1-2 veckor, sedan byts den ut.

Det är inte nödvändigt att göra allt detta, det ger förhållandevis mera skörd och plantorna trivs bättre men.... det skall vara roligt, inte bara en massa jagande att maxa skörd....

Glömde nästan.... Vattna mycket på gurkorna, inte bara på jorden de står i, plantan, bladen och gurkorna i sig gillar blött, många gurkor kräver mycket vatten, näring bara på jorden och i jorden....


Mvh P-A...
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Uttömmande inlägg! (y) Borde skriva ut det och sätta upp det :thinking:

Påsen hade bara hur man grundgödslade med det. Spred ut strax mer än en påse totalt (7kg)
 
Observera att det också går att övergöda... de får då en "bränna på bladen".. det är det som gör det så svårt att lista ut vad som "felar".. om det är solbränna, näringsbränna.. eller behövs näring..

Fasiken... de skulle behöva kunna prata! :cool:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ja nu vet jag inte vad jag gjort fel :thinking::(:worried:

Landet doftar dock lite mysigt av hönsgödsel iaf.

Borde ladda upp en bild på pågående projekt: rotstopp mot syrenhäcken, men det är för mörkt för att ta en bild.
Efter att den är nedgrävd kommer spaljé byggas och boysenbär planteras.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Här får ni en bild på rotstoppet! En halvmeter hög bit platonmatta.
Grävd trädgårdsmark med synlig platonmatta och rotstopp nära ett växthus och buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi bortser från syrenrötterna så är det väldigt lättgrävt ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här får ni en bild på rotstoppet! En halvmeter hög bit platonmatta.
[bild]

Om vi bortser från syrenrötterna så är det väldigt lättgrävt ;)
Säckväv som skuggar i klarglasväxthuset kan åtgärda dina gulnande plantor...:rolleyes:...de behöver skyddas mot stark sol.....

Mvh P-A
 
:thinking: ja det borde vi nog sätta upp, tänkte att de vant sig vid solljuset men det gör de ju inte :oops:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking: ja det borde vi nog sätta upp, tänkte att de vant sig vid solljuset men det gör de ju inte :oops:
Solen är väldigt stark, vi människor kan behöva lite solkräm även när vi börjat få färg också.. :) Det är väldigt olika hur de klarar solen, men just nu (härnere iaf) så är den väldigt stark och framme mest hela tiden :surprised:

Vi fick kasta upp en bit kvarvarande markduk på väggen (vit) för att skydda från sol.. (i växthuset)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Duken är uppe sedan lunchtid! :)

Just nu håller jag på att beskära syrenhäcken som är för vildvuxen för sedan börja på spaljén som ska ned framför.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det som gör mig fundersam över gulnandet är att det kommer ganska plötsligt, det är tredje året i rad det blir ungefär likadant.
 
Något rött band?.. dvs har det hänt på ungefär samma stadie.. tex efter du planterat om i slutkruka? eller nån vecka efter du ställt ut dem ? eller nått annat som är lika från år till år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.