355 296 läst · 5 196 svar
355k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Vi har fått några squash som är plockbara...
Sedan har vi några squash!
Några squash har vi numera.
Glömde nästan, vi har några squash.
Bredvid har vi några squash....
.
Fler än tre plantor har vi, med squash!
Den mindre begåvade i familjen tyckte att vi trycker ner några till, lite här och där..
I min ålder eller i värmen glömmer man lätt vissa saker, men, nämnde jag att vi har några plantor med......
Idag tänkte vi köpa några squash på Ica, de är goda att grilla....
Mvh "Lagom är bra"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan har vi några squash!
Logga in
Skapa konto
Några squash har vi numera.
Logga in
Skapa konto
Glömde nästan, vi har några squash.
Logga in
Skapa konto
Bredvid har vi några squash....
.
Logga in
Skapa konto
Fler än tre plantor har vi, med squash!
Logga in
Skapa konto
Den mindre begåvade i familjen tyckte att vi trycker ner några till, lite här och där..
I min ålder eller i värmen glömmer man lätt vissa saker, men, nämnde jag att vi har några plantor med......
Idag tänkte vi köpa några squash på Ica, de är goda att grilla....
Mvh "Lagom är bra"
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Här har det droppat hela dagen, totalt säkert 3mm eller nått. I kombination med värmen kan man tro att det är en ångbastu ute...
Idag skördade vi en nätmelon!
Och sedan behöver jag professionellt tyckande om vad som kan felas vår vattenmelon planta.
Som tack för hjälpen får ni en bild på vitlöksflätor
Logga in
Skapa konto
Och sedan behöver jag professionellt tyckande om vad som kan felas vår vattenmelon planta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
GaaahhhhH! Meloner skall växa på friland, alltså utanför växthuset, det är ingen professionell åsikt, det bara är så.... Tror att jag tar första bästa tåg neröver och nyper dig i örat!13th Marine skrev:Här har det droppat hela dagen, totalt säkert 3mm eller nått. I kombination med värmen kan man tro att det är en ångbastu ute...
[bild]
[bild]
[bild]
Jo, en liten sak, meloner gillar värme, de gillar frisk luft, de gillar vatten, men likt gurkor och squash har de stora blad, bladen är sol och vattenskydd, inte enbart för rötterna och växten i sig, de skall skydda frukten också.
Ett litet tips till nästa år är att inte förkultivera, så i liknande plastbackar du har i växthuset, lite senare, runt slutet av april, början på maj eller i början på juni, sedan är det för sent.
Mycket naturgödsel i jorden, brunnen, viktigt!
Gräv djupa hål i uteodlingen, fyll hålen med grönt köksavfall som
får jäsa i hålet, täckt med jord, då bildas en trevlig gas som plantor älskar, iaf gurka, squash och meloner, då har de en långtidsverkande gödning samt direktverkande, vattna mycket och täck plantorna med väv, jag använder juteväv, tycker om den bäst.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Ärligt talat så har vi tänkt att meloner måste älska värme, och därmed trivas i växthuset tillsammans med gurkorna.
Är det nått speciellt som fattas melonen just nu, eller den visar bara ett allmänt missnöje?
Nätmelonen ser inte missnöjd ut nämligen.
Edit: kollade upp vår ena bok, enligt handbok för köksträdgården så "bör meloner odlas i drivbänk eller växthus".
Är det nått speciellt som fattas melonen just nu, eller den visar bara ett allmänt missnöje?
Edit: kollade upp vår ena bok, enligt handbok för köksträdgården så "bör meloner odlas i drivbänk eller växthus".
Redigerat:
13th Marine skrev:Ärligt talat så har vi tänkt att meloner måste älska värme, och därmed trivas i växthuset tillsammans med gurkorna.
Att meloner "bör" odlas i drivbänk eller växthus är också rätt, om man ser till vårat normala klimat, lite extremt i år med värmen och uteblivet regn.
Om du vill lyckas med meloner så föreslår jag i alla fall att du har dem på friland. Om jag skall utveckla mig mera så friland för mig innebär:
- Välgödslat, naturgödsel eller kompost.
- Mullrikt.
I våra friland har vi, direkt på gräsmatta, lagt ett lager wellpapper, fyllt på med diverse komposterbart material, i princip allt organiskt avfall vi har, inget fisk, fågel, skaldjur eller kött. När det kommit upp tre-fyra decimeter med blandat material täcks allt med halm eller hö, tjockt topplager.
Denna hög får ligga över vintern, till våren är det klart att odla i den.
Dina meloner har jag svårt att gissa mig till vad som är felet, slutade du vattna under en längre tid? Jag tycker att det ser ut som om rotsystemet inte mår riktigt bra, övergödning, salt, för mycket vatten, för dränerad jord, för kompakt jord.... Gissar på övergödning och för mycket vatten.
Övergödning och övervattning är vanliga problem i växthus eftersom rötterna inte kan kompensera på ett naturligt sätt, de sitter liksom fast i sin lilla inhägnad och får utstå våra tappra försök att sköta dem.
Friland och vattna, mycket bättre, på friland används även solskydd....
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Många bra tips! Tackar! Man lär sig nytt hela tiden.
Vi har slutat vattna så ofta utan låter den torka upp något mellan varven.
När det gäller näring så vet jag ärligt talat inte om det är för mycket eller lite just nu
Vi har slutat vattna så ofta utan låter den torka upp något mellan varven.
När det gäller näring så vet jag ärligt talat inte om det är för mycket eller lite just nu
Hur ofta vattnar du, hur stor volym jord har varje melonplanta, toppade du dem i tidigt skede, tar du bort ämnen så att det bara är några få max 4-5 meloner på en bra planta med kontinuerligt gödsling, många ämnen kan få plantan att inte orka med frukten....13th Marine skrev:
Jag har dessvärre ingen aning om vilken näring du bör ge din planta, något ämne fattas troligtvis, jag har inte den kunskapen om meloner i sig som kan hjälpa dig.
Vi tillsätter flytande gödsel ofta och lite, senare mot sensommar och höst blir det nästan bara frilandsgurkorna, frilandstomaterna som får extra fixa med näring, det är dyrt att köpa näringen, därför använder vi oss av egenproducerad, samt granne med hästar, får, höns och en fjärde granne med köttdjur, så gödsel betalar vi med lite grönsaker.....
Nästa år kanske vi kan "samodla" på distans och ge varandra lite tips om vad som fungerar och inte fungerar
Jag har gjort detta med några tidigare, väldigt lärorikt om utgångsläget ör detsamma, med likvärdiga frön och jordblandning.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Samodla låter intressant, nu är melonerna förvisso egentligen min frus projekt men eftersom hon jobbar och jag är barnupptagen så håller jag ett öga på dem. Men det låter intressant!
Dessa stackare har nog inte mer än 5l jord var, fick lite hönsgödsel för någon vecka sedan, men kan säkert behöva mer bara för det. Även dessa har fått torka ut lite innan jag vattnar igen.
De har inte mer än något fåtal frukter och är inte toppade än.
Att odla är skoj, man lär sig mycket nytt!
Dessa stackare har nog inte mer än 5l jord var, fick lite hönsgödsel för någon vecka sedan, men kan säkert behöva mer bara för det. Även dessa har fått torka ut lite innan jag vattnar igen.
De har inte mer än något fåtal frukter och är inte toppade än.
Att odla är skoj, man lär sig mycket nytt!
Blåbären, alla sorter är redan mogna utom de sista Amerikanska buskarna, de står mera i skuggan, skall ut i skogen idag och hämta några hinkar barr till dem och kiwiplantan.
Annars växer det på rejält, har jag postat bilden på våran Squashplanta ännu?
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Annars växer det på rejält, har jag postat bilden på våran Squashplanta ännu?
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Jag kan inte komma ihåg någon squash
Hmm, barr funkar bra för att sura ner jorden? Ska jag komma ihåg till surjordaväxterna hemma ☺️
Tur man har några tallar på tomten.
Hmm, barr funkar bra för att sura ner jorden? Ska jag komma ihåg till surjordaväxterna hemma ☺️
Tur man har några tallar på tomten.
Ledsen att jag missade Squashen, men jag målar just nu, hann ta några snabbfoton enkom för din skull innan lunchen.13th Marine skrev:
Logga in
Skapa konto
På väg ner från målningen tog jag ett foto på ett av landen i bakgrunden, med de sällsynta squash plantorna.
Går lite närmare.....
Logga in
Skapa konto
En Squash! Lyckan är total....
Bifogar en till bild på en till planta.
Logga in
Skapa konto
Om du vill, pm-a mig din e-post, skickar gärna fler bilder, kanske en bild på varje Squash....
Älsklingen undrar om jag har roligt.
Hmm, inga vuxenpoäng till mig verkar det som...
Ha det gott!
Ps, lite allvar, barr vill gärna blåbärsbuskarna ha.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Tror du det räcker med en skottkärra per planta?